Chvojka: „Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji“

Zbyněk Drobiš

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací, v těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, uvádí Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dnešní rozhovor se bude zabývat tématem ochrany spotřebitelů v pravomoci Energetického regulačního úřadu.

Mohl byste čtenářům ve stručnosti představit Energetický regulační úřad (ERÚ)?

Energetický regulační úřad je ústředním orgánem státní správy, který je zodpovědný za regulaci cen, podporu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, šetření soutěžních podmínek na trhu a dohled nad energetickými trhy i v rámci celé Evropské unie. ERÚ má přes 200 pracovníků, sídlí v Jihlavě, pobočky má v Ostravě a Praze, nejvíce pracovníků ERÚ se věnuje správě licencí a kontrole regulovaných subjektů, kterých je přes 40 tisíc.

Ve zkratce tedy ERÚ stanovuje regulované ceny elektřiny, plynu a tepla a kontroluje jejich dodržování, stejně tak jako stanovuje výši podpory obnovitelných zdrojů a výrobce zelené energie kontroluje. Jedním z hlavních poslání úřadu je však udržování stabilního prostředí na trhu, tedy zejména ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů na straně jedné a oprávněných zájmů držitelů licencí na straně druhé. Dlouhodobý zájem Evropské unie i České republiky je, aby byl spotřebitel v centru dění a požíval největší možné ochrany proti případným útokům.

Zaměřuje se ERÚ rovněž na odbornou pomoc pro spotřebitele?

ERÚ má na svých webových stránkách kontakt na informační centrum pro zákazníka (http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum), kde je uvedena řada informací o tom, jak se chovat při změně dodavatele, jak řešit spory mezi obchodníky a zákazníky a celou řadu dalších informací. V tomto směru tedy ERÚ pomáhá spotřebitelům řešit jejich každodenní situace v případě, že se nedohodnou se svým dodavatelem energií. Odbornou pomoc ve smyslu návrhu úsporných opatření nebo revize elektrického vedení neposkytujeme, není to v našem ranku.

Pomoc poskytujeme ve dvou úrovních, pro první kontakt je možné využít oddělení ochrany spotřebitele, jehož pravomoci popisuji níže, další úroveň – odbor právní ochrany spotřebitele – řeší zejména situace, kdy spotřebitelé nejsou spokojeni s vyřízením stížnosti ze strany dodavatele. Úkolem odboru právní ochrany je nezávisle hájit práva spotřebitelů a dbát na poskytování kvalitních služeb. V případě pochybení na straně obchodníka může odbor právní ochrany požadovat nápravu závadného stavu.

V jakých oblastech může ERÚ spotřebiteli pomoci?

Oddělení ochrany spotřebitele může spotřebitelům pomoci v případě, že neuspějí u svého dodavatele a potřebují pomoci s následujícími okruhy problémů: problémy s připojením odběrného místa, komplikace v procesu změny dodavatele, ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, dodavatel neakceptuje výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy, či jiný způsob ukončení smluvního vztahu, je potřeba získat informace o možnostech rozhodnutí ERÚ ve správním řízení, informace o splnění povinnosti ze smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách dodávky, je nutné určit, zda právní vztah s obchodníkem nebo s provozovatelem distribuční soustavy vzniknul, trvá nebo zaniknul, spotřebitel se domáhá poskytnutí náhrady za nedodržení nastavených standardů kvality dodávek elektřiny a plynu, dodavatel vystavil smluvní sankci, se kterou odběratel nesouhlasí, zákazník je v režimu neoprávněného odběru, nebo s ním dodavatel nekomunikuje. ERÚ také řeší nespokojenost s reklamací, podezření na nekalé obchodní praktiky dodavatele a velká část dotazů směřuje k podpisu smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. doma, na ulici apod.), kdy si zákazník změnu dodavatele rozmyslí a neví, jak dále postupovat, případně si není jistý, který dodavatel mu zajišťuje dodávky, neb zda se změna dodavatele již uskutečnila.

Jakým způsobem probíhá odborná pomoc pro spotřebitele?

Zákazník se může obrátit elektronicky, tradičně písemně nebo telefonicky na naše pracovníky, kteří s každým řeší jeho problém individuálně. Každý dotaz je zaregistrován a je vyřešen dle našich zákonných možností.

Je tato pomoc bezplatná? Co je výsledkem řízení u ERÚ?

Pomoc pracovníků ERÚ je samozřejmě bezplatná a výsledky reakce na podání podnětů jsou velmi široké, od rychlého telefonického vyřízení věci, například sdělení, u kterého obchodníka se zákazník zaregistroval, až po vyvolání správního řízení, jež může vést k pokutě i například odnětí licence. V současné době řešíme například situaci, kdy se řada obcí a jejich škol a dalších zařízení stala pravděpodobně obětí podvodného jednání a neautorizovaného předání zákazníků jinému dodavateli, kdy maximální sankcí mohou být milionové pokuty a ztráta licence k obchodování s energiemi.

Jaké nejčastější případy řeší ERÚ z hlediska spotřebitelské problematiky?

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací. V těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, protože je nemožné uhlídat nezodpovědné chování prodejců smluv na celém území České republiky a řešíme tak až následky. Mezi časté stížnosti patří smluvní sankce při změně dodavatele nebo obecně problémy při snaze dodavatele změnit.

Budete taktéž poskytovat možnost mimosoudního řešení sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?

Energetika se bohužel vinou zákonodárců zatím stala jediným odvětvím, kde nebyla implementována směrnice Evropské unie o mimosoudním řešení sporů. Nabízeli jsme příslušným ministerstvům i zákonodárcům několik variant implementace ať už do energetického zákona nebo zákona o ochraně spotřebitele, ale v Poslanecké sněmovně byla tato pravomoc ze zákona vyňata. V tuto chvíli tedy poskytujeme podporu tak, že funkci ombudsmana supluje odbor právní ochrany spotřebitele (viz výše), který má však omezené možnosti a nemůže například udělovat sankce, a ve spolupráci s evropskou sítí energetických ombudsmanů NEON se snažíme prosadit do zákona možnost řešení mimosoudních sporů v energetice.

Jakým způsobem se mohou obracet spotřebitelé na ERÚ? 

Libovolným způsobem včetně osobní návštěvy v úředních hodinách, všechny kontakty naleznou spotřebitelé na adrese: http://www.eru.cz/cs/kontakty

Závěrečná rada

Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele zejména při podomním prodeji. Všechny dokumenty si v klidu prostudujte a nechte si klidně čas na rozmyšlenou. Nikomu neukazujte své faktury a nepodepisujte žádné dokumenty, pokud si nejste jistí, že chcete dodavatele změnit. Pokud na vás prodejce nepřiměřeně tlačí, můžete se obrátit na svou radnici, případně na policii. Všechny informace najdete v našem spotřebitelském centru na internetu na adrese: http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *