EUR 25.305

USD 23.413

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.305

USD 23.413

Text: Petr Zámečník

04. 06. 2013

1 komentář

Co se stane s prodejci stavebního spoření?

 


 

Stavební spořitelny nebudovaly rozsáhlé pobočkové sítě. Využívají nejčastěji pobočky svých „rodných“ bank či pojišťoven – a přímou distribuci. Tu zajišťují nejen nezávislé finančně poradenské společnosti, ale i vlastní obchodní síť.

Stěžejním produktem obchodních zástupců stavebních spořitelen je pochopitelně stavební spoření. Sice mohou svým klientům nabídnout i další produkty z finanční skupiny či dalších partnerských institucí, přesto jejich úspěch stojí a padá se stavebním spořením. A to dostává jednu ránu za druhou. Nejhorší přitom nejsou údery ze strany legislativy a snižování státního příspěvku, ale ty, které si stavební spořitelny zasazují samy.

Distribuce finančních produktů a finance obecně jsou založeny především na důvěře. Nejde přitom jen o důvěru v konkrétní finanční produkt či finanční instituci, a nestačí ani důvěra klienta ve finančního poradce či zprostředkovatele. Nezbytná je také důvěra finančního zprostředkovatele ve finanční produkt, který nabízí. A tuto důvěru stavební spořitelny pomalu podemílají.

Posledním příkladem rány, kterou zasadila stavební spořitelna nejen svým klientům, ale také svým obchodním zástupcům, je další zpřísnění možností předčasného splacení překlenovacího úvěru (meziúvěru) ze strany ČMSS.

Opatření pro zpomalení odchodu klientů nedopadá pouze na klienty, ale především na obchodní zástupce spořitelny. Jsou to oni, kdo musí klientům vysvětlovat, proč nemohou splatit dříve, přestože ještě před pár lety na možnost mimořádné splátky ČMSS lákala. Potřeba souhlasu spořitelny u splacení meziúvěru byla jen formální, neboť ho v té době bez problémů rozdávala. A tak i obchodní zástupci spořitelny v dobré víře klientům tuto výhodu zdůrazňovali.

REKLAMA

Klesající zájem klientů o stavební spoření způsobený nižším státním příspěvkem činí práci obchodních zástupců spořitelen stále těžší. Přidá-li se odrazování klientů přístupem stavebních spořitelen…

Další příklad snahy stavebních spořitelen (pro změnu) zbavit se klientů, kteří pro ně začali být drazí, přinesla v březnu tohoto roku Modrá pyramida. Jistě, platit úroky ve výši 4,5 % u „vkladů“ s tříměsíční výpovědní lhůtou není málo. Nicméně byla to Modrá pyramida, která svým klientům před lety tyto smlouvy za těchto podmínek nabídla.

Modrá pyramida nezvolila nejšťastnější způsob prezentace vůči klientům. Zaslala jim „výhodnou nabídku“, ovšem s výhrůžkou, že „po uplynutí uvedeného termínu přistoupíme z naší strany k ukončení smlouvy.“ Již jaksi opomněla upozornit, že pokud klient řádně plní své povinnosti plynoucí ze smlouvy a VOP, nemá stavební spořitelna u naprosté většiny těchto smluv žádnou možnost podat výpověď – a to ani při překročení cílové částky.

Koncem loňského roku se ke svým klientům otočila zády Raiffeisen stavební spořitelna, která začala rozesílat výpovědi smlouvy o stavebním spoření – a to svým nejstarším a nejvěrnějším klientům. Výpovědi se týkaly smluv starších 10 let s přespořenou cílovou částkou.

REKLAMA

Co s obchodními zástupci stavebních spořitelen?

Obchodní zástupci stavebních spořitelen jsou samostatní podnikatelé, kteří jsou zapojeni do distribuční sítě spořitelny. Jejich příjem se odvíjí od zprostředkovaných produktů – a pokud obchodní zástupce nic neprodá, nic nedostane. O to je pro ně každé zhoršení podmínek stavebního spoření pro klienty horší.

Cestu, kterou se mohou vydat, ukázal v roce 2010 Milan Švec, který i se svými lidmi opustil distribuční síť stavební spořitelny a přešel do nezávislé finančně poradenské sítě. Není to cesta vhodná pro každého, neboť vyžaduje mnohem širší orientaci na finančním trhu, což nemusí vyhovovat všem. Na druhou stranu tímto krokem významně snížil závislost na jediném produktu, který je navíc terčem legislativní přestřelky.

Druhou možností je posílení distribuce ostatních finančních produktů v rámci finanční skupiny.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje


Související články

spořit na bydlení

Jak si spořit na bydlení, když už nechcete stavební spoření

Podpora stavebního spoření byla omezena na pouhých tisíc korun státní podpory za rok. A to při úložce 20 000 Kč ročně. Pokud vezmeme v úvahu to, že výkonnost stavebního spoření je velmi nízká a v posledních letech nedokázala ani porazit inflaci, tak je možná čas najít si jiný způsob spoření na bydlení.

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

21. 03. 2024

stavební spoření 2024

Vyplatí se stavební spoření v roce 2024?

V rámci konsolidačního balíčku byla opět snížena podpora stavebního spoření. Přítom ale už v minulých letech víceméně platilo, že šlo o velmi konzervativní formu spoření/investice. Která nedokázala porazit ani inflaci a to ani po započtení státní podpory. Jak je to se stavebním spořením nyní? Vyplatí se a pro koho?

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

05. 02. 2024

Další ročník programu Nová zelená úsporám odstartoval

Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP ČR) tento týden po letní pauze spustil příjem žádostí o dotaci do nové etapy populárního programu Nová zelená úsporám (NZÚ). Pro žadatele je připraveno mnoho novinek včetně několika podprogramů, které reagují především na růst životních nákladů v podmínkách ekonomické krize.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

05. 10. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Vladislava Novotná

    19 července, 2013

    1. Logicky je lepší nebýt závislý jen na 1 produktu, případně několika produktech od 1 bankovní instituce.
    2. V kontextu celkového finančního portfolia rodiny stavební spoření může své místo i po osekání výhod.

    3)Jednak, pokud jde o řešení finanční situace klienta, není jedno u které stavební spořitelny klient stavební spoření uzavře. Klient navíc má právo si vybírat – zatímco prodejce povinnost prodávat produkt společnosti, kterou zastupuje

    Odpovědět