David Bureš: Klienti se cítí dotčeni, nedostanou-li nejnižší sazbu u hypoték

Monika Hrušová

Stále nižší a nižší úrokové sazby u hypoték vyvolávají otázku, jak na takové poklesy reagují klienti. Vyčkávají, až si budeme na bydlení půjčovat za jedno procento, nebo je to právě naopak vehnalo do bank. Na tyto a další otázky jsme se zeptali odborníka na hypoteční úvěry Davida Bureše.

Úrokové sazby u hypoték stále klesají. Jaké jsou reakce klientů? Vyčkávají, zda banky nebudou půjčovat za 1,5 procenta, nebo zájem o hypotéky roste?
Úrokové sazby jsou nízké již delší dobu a klienti jsou z toho nadšeni. Pro část lidí je to skutečně impuls udělat ten krok nyní a dále nečekat. Současně ale roste velká skupina lidí, která s nízkou až minimální sazbou doslova počítá. Často se i klient s nízkým úvěrem cítí dotčený, že nedostane tu minimální sazbu 2,19 % na 5 let. A 2,39 % se zdá danému člověku hrozně drahé. Je to dvousečné. Pro refinancování lidi často využívají možnost již nyní vše zafixovat, protože nikdo netuší, co bude za rok a i dobrá banka tam může mít sazbu za 4 %.

Setkáváte se teď více s tím, že klienti chtějí stále více smlouvat o úrokové sazbě?
Ano, toto je trend posledních dvou let, kdy klienti často vidí v reklamně minimální sazbu s ještě nižší hodnotou a mají pocit, že to je běžné pro každého. Proto se pak dělá i jakési výběrové řízení, abychom klientům ukázali, že jim dáváme to nejlepší. Hypoteční úvěr pak musíme rozepsat včetně všech nákladů.

Vidíte nějaká rizika v nízkých úrokových sazbách? Třeba při refinancování za pět let?
Vidím zde rizika u lidí, kteří si dnes při nízkých sazbách berou vysoké úvěry a vědí, že manželka půjde zanedlouho na mateřskou. To mi přijde jako nejhorší kombinace. Jinak refinancování v budoucnu tím bude hodně poznamenané, ale opět bude záležet na tom, jak se to klientům vysvětlí. Jsou lidé, kteří budou čekat až do posledního momentu, zda sazba půjde dolů a pak bude velká část lidí, kteří třeba 6 – 12 měsíců před termínem budou chtít zajistit aktuální podmínky, protože to bude lepší než další riziko růstu. Lidé chtějí hlavně jistotu.

Co vás na chování klientů za poslední rok překvapilo?
Právě ty žádosti klientů, kteří chtějí 2,19 procenta na 5 let i s hypotékou ve výši 700 tisíc korun.

Jsou teď aktuální nějaké trendy? Třeba, že lidé vybírají hypotéky i podle poplatků a nejen podle sazeb?
Třeba u výstavby či rekonstrukce hraje velký vliv konkrétní banka, která má dobře zvládnutý proces čerpání bez faktur s minimem byrokracie. A věřte, že v tom jsou velké rozdíly. Zde jde sazba stranou. Další je pak požadavek na vyčíslení celkových nákladů včetně pojištění a vedlejších poplatků. Zde často vyjde banka s dražším úrokem levněji než jiná s nízkým úrokem navázaným na další 3 povinné zpoplatněné služby. Nakonec u refinancování se často s klienty bavíme o dalších plánech (prodej nemovitosti a koupě větší, velké úspory na účtu atd. ) a tím přizpůsobíme další výběr hypotéky. V tu chvíli je úrok téměř nepodstatný, protože výběr speciálního produktu přináší tak velkou výhodu, že to vše přebije.

Jak vidíte hypoteční trh do konce roku. Počet lidí, kteří si berou hypotéku, je přeci omezen. Bude i nadále zájem o tyto úvěry?
Do konce roku vidím rozhodně růst. Sazby nyní vypadají stabilně a ceny nemovitostí jsou na nízkých hodnotách. Od klientů však slyším často jiný problém a to ten, že si dlouho nemohou vybrat správnou nemovitost, protože je menší nabídka a přeci jen, dnes již lidé více vybírají.

Odpovídal David Bureš

Finančnímu poradenství se věnuje více než 15 let. Během své praxe zpracoval přes 900 finančních plánů, vyřešil jsem hypotéky za více než 1,5 miliardy korun a počet jeho spokojených klientů již přesáhl 2 000 osob. V roce 2012 získal ocenění Nejlepší poradce ve společnosti Fincentrum, dlouhodobě je členem TOP klubu společnosti Fincentrum.

David Bureš v poslední době připravil novou službu pro klienty kupující nemovitost pod názvem Realitní vyjednavač. Klienti s touto službou získají kontrolu technického stavu nemovitosti, vyjednání slevy, kontrolu smluv a vyřešení hypotečního úvěru.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

2 komentářů k článku “David Bureš: Klienti se cítí dotčeni, nedostanou-li nejnižší sazbu u hypoték”

  1. dotaz napsal:

    Kdo je pan Bureš?

    Nezasloužil by si pan Bureš nějaký medailonek, nebo alespoň informaci pod hlavičkou které společnosti pracuje? Podle mého by to měla být součást každého rozhovoru, takto mi to přijde dost neprofesionální a netransparentní­. Díky

    1. Monika H. napsal:

      Re: Kdo je pan Bureš?

      Dobrý den,
      máte naprostou pravdu. Medailonek jsem zapomněla doplnit. Omlouvám se. Chyba napravena. Přeji hezký den

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *