Děti ze základek: Po škole chceme hlavně bydlet!

Děti ze základek: Po škole chceme hlavně bydlet!

Petr Zámečník

Pořízení vlastního bydlení a jeho vybavení. To je hlavní priorita dětí ze základních škol, které prošly vzděláváním finanční gramotnosti v projektu „Rozumíme penězům,-“. A o bydlení a jeho nákladech vědí mnohdy víc než jejich rodiče!

Finanční gramotnost je v Česku na velmi nízké úrovni. Lidé nerozumí finančním pojmům, neumí si vést rodinný rozpočet a nevědí, kolik je stojí bydlení. Ekonomickou rozvahu, zda se jim vyplatí vlastní nebo nájemní bydlení, už nezvládá téměř nikdo a při volbě rozhodují emoce a pocity, nikoli zvážení kladů a záporů.
 

Se vzděláváním je třeba začít vždy co nejdříve. Proto vznikají projekty, díky nimž se finanční gramotnost vyučuje i na základních školách. Ostatně, i v rámci mezinárodního projektu PISA organizovaném OECD bude v příštím roce na základních školách finanční gramotnost testována. V rámci projektu Rozumíme penězům,- se ale testovalo již letos. A výsledek? Žáci základních škol mnohdy vědí více než jejich rodiče.

Děti i rodiče byly testovány v rámci dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 719 dětí z 6. Až 9. Tříd základní školy vybraných z absolventů vyučování v rámci projektu Rozumíme penězům,- a 265 jejich rodičů. Průzkum realizovala GE Money Bank, která je odborným garantem a jedním z donátorů projektu.

Tip na článek
Chcete ušetřit? Nekuřte, radí děti

Bydlení – i pro děti prioritou

Po ukončení školy chtějí děti především bydlet. Jejich hlavním cílem po absolvování školy je koupě domu. K té se přiklání rovných 84 % dětí. Stejnou prioritu pro své děti vidí i jejich rodiče, dokonce s ještě větší intenzitou (87 %).

Téměř stejně významné je pro děti i vybavení domácnosti. To označilo za jeden z prvních finančních kroků 76 % dotázaných dětí, tedy více než rodičů (66 %).

Graf 1: Preference dětí a jejich rodičů po ukončení školy

Zdroj: Průzkum GE Money Bank

Z výsledků je patrné několik odchylek mezi názory dětí a jejich rodičů. Děti ve větší míře uvažují po dokončení školy o svatbě. Důvodem může být vliv pohádek či ideály dosud nezkažené životní realitou. Velký rozdíl u pořízení automobilu lze vysvětlit skutečností, že v dnešní době má vůz téměř každá domácnost – a tak by neměl chybět ani dětem, jakmile dokončí školu.

Preference bydlení u dětí základních škol je patrná i z výsledku další z anketních otázek: „Co bys udělal/a, kdybys vyhrál/a v loterii milion?“ U dětí je druhou nejčastější odpovědí „Koupil/a bych dům“ (20 %). Rodiče jsou v tomto směru jednoznačnější – dům by koupilo 31 % z nich.

Graf 2: Co bys udělal/a, kdybys vyhrál/a v loterii milion?

Zdroj:
Průzkum GE Money Bank

O co více by rodiče kupovaly dům, o to více by děti uložily do banky. Nelze tedy vyloučit, že i oněch 11 % dětí by později dům nekoupilo.

V této souvislosti je zajímavé, že 1/3 dětí si myslí, že bude někdy milionářem. V loňském průzkumu se k této možnosti klonilo pouze 4 % absolventů kurzu a 27 % dětí, které finančním vzděláváním neprošly.

Nemáte na splácení? Děti vědí jak dál

Děti nemají osobní zkušenost s úvěry. Možná si půjčí něco od rodičů, někdy od kamaráda, ale nikdy se nejedná o klasický komerční úvěr. Přesto děti vědí, jak by se měly zachovat, když by měly potíže se splácením úvěru. Pořízení bydlení bez hypotéky si může dovolit jen málokdo, a také do finančních svízelí s jejím splácením lze spadnout velmi snadno.

Graf 3: Co doporučíš známemu, který si vzal půjčku a nyní má finanční problémy a nemůže úvěr splácet? (Vyber dvě možnosti.)

Zdroj: Průzkum GE Money Bank

Rodiče si dokáží poradit ještě lépe než děti. Děti ale vědí, že pokud potřebují šetřit, náklady na bydlení sníží jen obtížně a raději se poohlédnou po jiných možnostech – odepřou si kouření, návštěvu restaurace či výdaje na prázdniny.

Graf 4: Co je výdaj, bez kterého se vaše domácnost obejde? (Můžete zvolit více možností)

Zdroj: Průzkum GE Money Bank

Dětí ví, kolik stojí domácnost

Představu o výdajích na domácnost příliš rodin nemá. Děti, které prošly finančním vzděláváním, jsou na tom lépe.

Tabulka 1: Kolik měsíčně stojí chod čtyřčlenné rodiny?

 

Oblečení

Jídlo

Bydlení

Pes

Děti

           4 957 Kč

           7 785 Kč

           10 973 Kč

           1 754 Kč

Rodiče

           2 563 Kč

           7 745 Kč

              7 611 Kč

              908 Kč

ČSÚ 2010

           2 167 Kč

           8 235 Kč

              9 100 Kč

 n/a

Zdroj: Průzkum GE Money Bank

Děti mají poměrně dobrou představu o nákladech domácnosti na její provoz. V průměru byly blíže průměru uváděnému Českým statistickým úřadem. Zároveň mají rozhodně lepší představu, jak mít rodinné finance pod kontrolou než jejich rodiče – základem je rodinný rozpočet, tedy zejména sledování příjmů a výdajů.

Graf 5: Každý člověk by měl mít své peníze pod kontrolou. Vyber tři způsoby, jak toho dosáhnout.

Zdroj: Průzkum GE Money Bank

Anketa: Myslíte si, že budete někdy milionářem?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

2 komentářů k článku “Děti ze základek: Po škole chceme hlavně bydlet!”

  1. Majitel napsal:

    Dotaz
    Když mám dům za 3 mil. – jsem milionář ?

    1. kolja napsal:

      RE: Dotaz
      Pokud bych ten dům nepronajímal a peníze do něj musel dávat (pojištění, údržba, daň z nemovitosti ap.) tak bych se jako milionář necítil. Pokud z pronájmu získávám víc než do toho dávám tak ano.

      Další varianta je prodat dům. Pár let po prodeji se můžu cítit jako milionář, ale pak se vrátím mezi běžné občany.

      A ještě jedna varianta je prodat dům a utržené peníze zhodnotit (např. udělat z nich 6 mil Kč za 10 let) a tady se milionářem mohou cítit dlouho.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *