Hypotéku už neřeší jen muži, čím dál častěji si ženy bouchnou do stolu

Monika Hrušová

Už dávno neplatí, že rodinnou kasu střeží muž. Ženy se ve finančních produktech velmi dobře orientují a také v polovině případů padá výběr hypotéky na bedra něžnější polovičky.

„Ženy jsou dle průzkumu při zjišťování podrobností pečlivější, nespokojí se s informacemi z internetu, ale pročítají nabídky bank, radí se s finančními poradci a porovnávají získané informace. Tento proces jim nejčastěji zabere od 1 do 3 měsíců,“ komentuje výsledky jednoho z průzkumů Ivana Bohatcová, výkonná manažerka segmentu Bydlení a úvěry ČSOB.

Většina průzkumů ale také nezohledňuje klasický model, kdy si muž myslí, že rodinný rozpočet má plně pod kontrolou, ale za neviditelné nitky tahá žena. Každopádně většinou bydlení je spíš chlapská záležitost. Muž by měl zabezpečit rodině kvalitní přístřeší a žena vařit. Časy se mění a v polovině domácností o bydlení, respektive o hypotečním úvěru rozhoduje žena.

V loňském průzkumu agentury STEM/MARK přes 60 % respondentů uvedlo, že rozhodování o bydlení je společné. Tuto odpověď volily častěji ženy (63,4 %) než muži (58,2 %). Z tehdejších výsledků bylo patrné, že o bydlení sice rozhodují ženy, ale muži platí.

Lidé si berou hypotéku hlavně kvůli tomu, že se chtějí osamostatnit, mít své vlastní bydlení anebo je k tomu nutí životní situace, kterou se rozhodnou řešit koupí bytu. Momentálně nerostou ceny bytů a úrokové sazby u hypotečních úvěrů jsou také stále ještě na výhodné úrovni.

Hypotéku si nejčastěji klienti zřizují kvůli koupi bytu, domu či jeho stavbu. Málokdo si vezme hypoteční úvěr na rekonstrukci bytu nebo koupi stavebního pozemku.  „Co se týče výše hypotečního úvěru, lidé, kteří o sjednání hypotéky teprve uvažují, nejčastěji plánují úvěr v rozmezí 1,5 – 2 milionů korun,“ upřesňuje Ivana Bohatcová z ČSOB.

Slunce vybízí k půjčkám

Stejně jako na investování má vliv sníh v americkém Bostonu, tak na hypotéky má vliv slunce. Lidé nejvíce žádají o půjčky v červnu a v listopadu. Podle ročního období se ale také mění jejich účelovost. Dokládá to průzkum Poštovní spořitelny.

graf-uvery

Hezké počasí v optimističtějších lidech vyvolává touhu po něčem novém a víru v lepší zítřky. Proto zájem o půjčky a tvorbu něčeho je znatelnější většinou v červnu. V listopadu zase mnozí chtějí do konce roku stihnout celý rok odkládané rekonstrukce nebo jiné resty, na které si potřebují půjčit peníze.

Naštěstí už spotřebitele nelákají půjčky na dovolenou nebo na vánoční dárky, ale na věci trvalejší hodnoty. V popředí zájmu jsou právě půjčky na bydlení, vybavení domácností, případně na koupi auta.

„Nutno zdůraznit, že dlouhodobě nabádáme veřejnost, aby se zadlužovala s rozumem. Není nutné brát si půjčky na zbytečnosti, ale naopak na důležité věci, které jsou pro chod domácnosti podstatné. Pokud se vám rozbije pračka nebo automobil a vy nemáte dostatečnou rezervu, je logické, že hledáte prostředky jinde. Ale pokud si chcete půjčovat na nedůležité drobnosti, je rozumnější zvážit, zda není lepší si je pro jednou odepřít a soustředit se spíš na způsob, jak si peníze našetřit. K naší radosti si lidé toto čím dál víc uvědomují,“dodává Aleš Pospíšil, výkonný ředitel Řízení segmentů Poštovní spořitelny.

.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *