Jaké přednosti při prodeji či pronájmu nemovitosti "vypíchnout"

Jaké přednosti při prodeji či pronájmu nemovitosti "vypíchnout"

Luboš Svačina

Nabídka nemovitostí k pronájmu či prodeji válcuje poptávku. Zájemci si mohou více než kdy jindy vybírat. Jak prezentovat svůj dům či byt? Co všechno hraje při prodeji roli a čemu věnovat největší pozornost?

Ekonomická krize působí negativně na dynamiku realitního trhu. Doba sjednání pronájmu nebo prodeje nemovitosti se protahuje. A není divu, že takové čekání majitelům nemovitostí brnká na nervy. Za současné situace na trhu je potřeba počítat s tím, že i kvalitní nemovitost na dobrém místě může hledat svého kupce i několik měsíců. Důvodů, jak jsme uváděli v článku „Realitní krize protahuje prodeje. Zájemce můžete hledat i půl roku“, může být celá řádka, nejčastěji je však společným jmenovatelem slabá poptávka po vlastnickém bydlení.

Ne vždycky je však dobré vymlouvat se na slabou poptávku. Důležitou roli hraje také to, jakým způsobem prezentujete svou nemovitost. Potenciální zájemci nemají čas objíždět každou nemovitost, která je zaujme. Předem si nastaví určitý filtr a z nabízených nemovitostí si vyberou pouze několik, na které se poté skutečně pojedou podívat. Proto důležité zaujmout hned při prvním kontaktu, tedy nejčastěji v inzerci.

Konkurence na straně nabídky je nyní silnější než kdy předtím a zájemci si mohou opravdu vybírat. Proto by měl majitel před zveřejněním nabídky nejen zauvažovat nad cenou nemovitosti, ale také popřemýšlet, čím je právě jeho byt či dům výjimečný, a tyto vlastnosti by se měl „pokusit prodat“. A to ať už využijete služeb realitní kanceláře nebo ne – jako majitel znáte vaši nemovitost. Pokud plánujete využít služeb realitní kanceláře, nenechávejte to pouze na realitním makléři. Ideální je zkloubit oba pohledy do jednoho. Zkušený realitní makléř dokáže do prezentace promítnout své zkušenosti a lépe odhadne, co by mohlo tzv. „zabrat“.

Jaké přednosti stojí za to vypíchnout?

V případě jakékoli nemovitosti stojí za to zdůraznit dostupnost MHD, vzdálenost do centra (lesa, parku), dostupnost a rozsah služeb v dané lokalitě. Mezi užitné vlastnosti bytu, které určitě stojí za to zmínit, patří umístění bytu a jeho dispozice. Byty v přízemí mohou být vhodné pro pohybově postižené nebo pro lidi s malými dětmi, kteří se nechtějí „tahat s kočárkem“, podkroví může mít zase své kouzlo. Lidé ocení další příslušenství k bytu navíc (sklep, půdu, balkón, lodžii atp.). Pochlubte se, že z bytu je pěkný výhled na některou z místních dominant (Pražský hrad, Špilberk, Ještěd, soutok Labe s Vltavou nebo jinou zajímavost). Těžko najdete člověka, který neocení nízkou kriminalitu v daném místě, dobré sousedské vztahy. V inzerátu stojí za to zmínit zabezpečovací prvky nemovitosti. Každý potencionální kupující by měl přemýšlet, kolik jej bude stát provoz bytu. Energetická náročnost bydlení a způsob vytápění stojí určitě také za zmínku.

Vlastností, které mohou potencionální kupce či nájemce zaujmout, existuje bezpočet. Pozor však, abyste neskončili podobně jako realitní makléř v článku „XXXX“.  

Důležité je nafocení nemovitosti 

Někdy můžete mít pocit, že nabízíte klenot, konkurence vám nesahá ani po paty, a přesto se k vám zájemci nehrnou. Čím to? Poměr užitných vlastností a ceny je pouze jedním z parametrů, který ovlivňuje rozhodování potencionálních zájemců. Nemovitost je zboží jako každé jiné, a tak lidé kromě ceny a užitných vlastností vybírají také očíma. A někdy může dobrá obrazová prezentace udělat zázraky.

Pro nasnímání nemovitosti je klíčové vystihnout vhodné počasí a denní dobu. Z přiložených fotografií musí vyzařovat optimismus a pohoda. Určitě se vyhněte fotografování v noci nebo za ponurého podzimního počasí, což platí zejména pro exteriéry, že? Myslete na to dopředu a fotografie si pořiďte předem. Pokud budete prodávat nemovitost prostřednictvím realitní kanceláře, makléř bude mít příležitostí na vhodné fotografické podmínky ještě méně.

Přidejte něco navíc

Některé realitní kanceláře začaly před časem nabízet službu virtuální prohlídky nabízené nemovitosti, nebo mají na svých stránkách umístěný videozáznam. Opět se jedná o službu, která může prodeji výrazně pomoci. Samozřejmě záleží na samotném zpracování, nicméně i zde mohou prodávající čerpat inspiraci.

Do inzerátu můžete například vložit odkaz na webové stránky, kde si návštěvník může vaší nemovitost prohlédnout. Jak bylo uvedeno v předchozím odstavci, lidé ocení, pokud je nemovitost vybavena zabezpečovacím zařízením … v případě pořizování videonahrávky bych se však prezentaci těchto prvků snažil vyhnout.

O úspěchu celé obchodní transakce sice rozhodne až osobní návštěva, ale s dobrými fotkami máte mnohem větší šanci dostat se do užšího výběru potenciálních kupců. Tedy mezi objekty, které se si zájemce určitě vyrazí „omrknout“.

TIP: Jak rozumět slovníku realitních makléřů?

Anketa: Jakému typu bydlení dáváte přednost?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *