EUR 25.305

USD 23.413

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.305

USD 23.413

Text: Luboš Svačina

31. 03. 2009

2 komentáře

Jan Wagner: Chceme podporovat výstavbu nájemních bytů

 


 

FINANCOVÁNÍ BYTOVÉ POLITIKY STÁTNÍHO FONDU ROZVOJE BYDLENÍ



Každý rok sledujeme diskuze o tom, s jakou částkou budete v daný rok hospodařit. Nedělá vám problémy, že nevíte, kdy budete mít rozpočet schválen a s jakou částkou budete hospodařit?

Nejde až tak o problémy, které vznikají Fondu. Jsme profesionálové a umíme se s nimi vypořádat. Problém vidím spíše v tom, že každoroční handrkování o jednotlivých položkách rozpočtu neumožňuje racionální a kontinuální  realizaci podpůrných nástrojů bytové politiky, je nepřátelské především vůči systematické podpoře investic do bydlení, neumožňuje vytvářet podnětné podnikatelské prostředí a zřetelně tak snižuje efektivitu státní ingerence. Řada programů pak má díky tomuto systému jepičí život. Navíc v posledních letech byly výdajové rámce stanoveny příliš nízko. A v důsledku nedostatku peněz jsme byli v posledních letech nuceni zúžit počet podpůrných programů z osmi na pouhé dva.

Je to podpora rekonstrukcí panelových domů, známá pod názvem PANEL. A úvěry mladým lidem na pořízení vlastního bydlení – do výše 300 000 Kč.

Kdo se podílí na přípravě a schvalování vašeho rozpočtu?

Ministerstvo pro místní rozvoj po projednání ve výboru Fondu předloží Vládě určitý návrh rozpočtu, Vláda jej pak předkládá Poslanecké sněmovně ke schválení. Optimální by bylo, kdyby jednotlivé nástroje vznikaly se zajištěnou perspektivou a zajištěným financováním. Pokud bytová politika nebude mít zajištěné zdroje pro následující roky, tak ji v podstatě nelze racionálně a efektivně realizovat. A to  je velká škoda, protože trh s bydlením v ČR zatím ještě zdaleka „nenaskočil“ tak, jak by bylo optimální.

REKLAMA

Objem prostředků SFRB je tedy přímo navázán na státní rozpočet?

Státní fond rozvoje bydlení disponuje svými aktivy mimo státní rozpočet, což nám zaručuje, že všechny nespotřebované prostředky si můžeme převést do dalšího roku.

Netrpíme tedy tím problémem, kterým „trpí“ ostatní dotační tituly přímo financované ze státního rozpočtu. Příjemci prostředků ze státního rozpočtu je získají někdy v květnu, v červnu a tyto prostředky musí do konce roku profinancovat a do Silvestra vyúčtovat. Což u investičních dotací považuji za velmi nešťastnou věc. U mimorozpočtových fondů tato nepříjemnost nehrozí.  

Kromě Státního fondu rozvoje bydlení má statut mimorozpočtových fondů také Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond životního prostředí.

PODPŮRNÉ PROGRAMY SFRB

REKLAMA

Kolik prostředků nyní máte v rozpočtu na jednotlivé programy?

V letošním roce máme na rekonstrukci panelových domů (PANEL) k dispozici 3,5 miliardy Kč, což je výrazně více, než v minulém roce. Loni jsme měli opravdu problém s realizací programu, protože prostředky, které jsme měli k dispozici, nám evidentně nestačily. Letos jsme na tom výrazně lépe. Navíc na doporučení NERVu vláda v balíčku protikrizových opatření schválila navýšení prostředků na program Panel o dalších 600 milionů. S tímto navýšením máme  v rozpočtu 4,1 miliardy Kč, což by pro letošní rok mělo stačit.

Ovšem je potřeba vzít v úvahu, že v loňském roce jsme nestihli profinancovat všechny žádosti, v důsledku toho do letošního roku nám „přepadly“ neuspokojené žádosti z loňska v objemu 1,1 miliardy Kč. Takže o tuto částku se náš rozpočet, čistě pro letošní rok, prakticky zmenšil.

Jakou částkou letos disponujete v programu Úvěr 300 (známým pod názvem „novomanželská půjčka“)?

Pro program Úvěr 300 máme nyní k dispozici 1,5 miliardy korun, tedy stejnou částku, jakou jsme disponovali vloni. V tomto programu neočekáváme žádné problémy a částka je plně dostačující.

REKLAMA

Plánujete oživení nějakých starších programů?

V rozpočtu je ještě relativně malá částka pro nastartování nového programu – přibližně 100 milionů korun. Pokud jej tedy vláda schválí, tak by se jednalo o program podpory výstavby bytů pro příjmově vymezené osoby.

Pokud by byl program spuštěn, tak by to znamenalo, že bychom se opět po dvou letech vrátili zpět k poskytování podpory na výstavbu nájemních bytů, od kterého jsme museli v důsledku nedostatku financí ustoupit. Což je škoda, protože právě v této chvíli, kdy na řadu domácností tlačí dosti dramatické zvyšovaní regulovaného nájemného, by tento program mohl nabídnout odpovídající řešení.

Můžete zamýšlený program blíže specifikovat? Jaké by byly podmínky získání dotace?

Tento nástroj by stanovil, na rozdíl od předchozího programu, naprosto stejné podmínky pro všechny typy investorů. Je pak jedno, jestli investorem bude obec, bytové družstvo, nezisková organizace nebo soukromá firma – developer.

V předchozím programu, jenž probíhal podle nařízení vlády č. 146/2003 Sb. a podle kterého jsme dotace poskytovali až do roku 2007, mohla být příjemcem podpory pouze obec. To bylo v podstatě v rozporu s požadavky Evropské unie. V rámci nového programu již budou mít všichni zájemci o podporu stejné podmínky.

A jak to bude fungovat v praxi?

Jen velice stručně. Podmínkou poskytnutí dotace je závazek investora, že prostředky využije pro výstavbu nájemního bytu a smlouvami se dále zaváže, že byt bude využíván pouze k bydlení. Nesmí jej dále prodat, zatížit zástavním právem nebo změnit účel užívaní (např. překlasifikovat na komerční prostory).

Byt zároveň smí pronajmout pouze domácnostem, jejichž příjem nepřesahuje určitý limit, přičemž smlouva je sepsána na dobu určitou, a to pouze na dva roky. Po dvou letech se může pronajímatel rozhodnout, zda smlouvu prodlouží nebo ne. Přitom ale platí, že již pronajimatel nezkoumá výši příjmu konkrétní domácnosti.

Děkuji vám za rozhovor.

Loading

Vstoupit do diskuze 2 komentáře

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Honza

    31 března, 2009

    At si radsi obce projdou sve byty a zjisti, kdo v nich opravdu bydli, zda jsou skutecne obyvany opravnenymi osobami. A pak at teprve at zacnou stavet. V praze se odhaduje 15% bytu pronajimano na cerno.

    Odpovědět

  • Dudu

    1 dubna, 2009

    Pane Wagnere, nechci věřit vlastním očím.
    Tak stát, který patří v Evropě na přední místa co se týká počtu bytů na počet obyvatel, bude vyhazovat státní prachy na naprosto nepotřebnou výstavbu. Co kdybyste se místo toho raději postarali o zrušení regulovaných nájmů, které svojí směšnou výší umožňují lidem držet si kromě svého bytu ve kterém skutečně bydlí, též ještě obecní byt se kterým díky vašemu regulovanámu nájemnému dál šmelí a veškerý zisk z černého pronájmu jim nezdaněný končí v kapse a veškeré opravy jdou na vrub obce. Máte zbytných 100 mil. Kč. Co takhle raději zrušit regulaci nájmů a z oněch 100 mil. začít vyplácet naprosto adresně dávky na bydlení těm co to skutečně potřebují? To ale ne že, to vy budete raději dál držet regulované nájmy pro takové sociálně potřebné lidi, jako je poslanec za ČSSD Křeček, který v tom regulovaném nájmu, který má od obce, tak nezřízeně chrochtá, že bojuje za další prodloužení regulace nájmů. Ale ono na vás dojde, rozhodnutí ESLP ve Štrasburgu se blíží a oni vám to potom voliči za ty dluhy co bude stát muset vyplácet majitelům domů spočítají.

    Odpovědět