Fincentrum Media s. r. o.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

compare_and_calc.jpg db-hypoindexu.jpg
Děkujeme našim partnerům:

Výhodné hypotéky od Hypoteční banky                
 Výhodné hypotéky od Hypoteční banky                
                 


Je vlastní bydlení skutečně rozumnou investicí?
Radovan Novotný | 8.2.2010 00:00 | Realitní makléř

Pořízení vlastního bydlení bývá považováno za rozumnou investici. Takový krok ale nemusí být rozumnou investicí za každých okolností. Existují období, kdy ceny nemovitostí jsou nafouknuté a riziko ztrát vysoké. Na druhou stranu jsou období, kdy ceny jsou nízké a kdy je rozumné o pořízení vlastního bydlení uvažovat. Takovým okamžikem může být právě období, kdy je hospodářství v útlumu, hypoteční úvěry nejsou všem dostupné, a poptávka klesá. Celý článek »

Komentářů: 0 / 21 Poslední komentář: 11.2.2010 13:13 Je vlastní bydlení skutečně rozumnou investicí?

Tisknout

Titulek: úroky z hypotéky
Od: jk
Datum: 10.2.2010 09:59
 

Právě jsem si uvědomil jednu dost zásadní věc. Nelze mluvit jen o tom,že za 30 let zaplatíme ten barák vlastně 2x. Za těch třicet let se také zvýší jeho hodnota vlivem inflace. A na dvojnásobek je to při inflaci 2,33 %!!!

Titulek: RE: úroky z hypotéky
Od: Stanley
Datum: 10.2.2010 17:22
 

Zvyšování hodnoty nemovitosti není vůbec jisté. Za 30 let může být vlivem krize cena klidně poloviční oproti pořizovací ceně.

Titulek: RE: úroky z hypotéky
Od: Vojtík
Datum: 11.2.2010 09:18
 

Když se zabýváte hodnotou bytu v dlouhodobém pohledu,téměř nemá smysl jí vyčíslovat v penězích.Vyčíslujte jí v nějakém zboží,které bude vždy existovat-já používám třeba hamburgry.Tak když nějaký byt dneska stojí 3 milióny,vy vyděláváte 30 tisíc a hamburger 30 korun,ten byt stojí 100 000 hamburgrů nebo 100 vašich platů.Možná bude mít za 30 let hodnotu 6 miliónů,vy budete vydělávat 100 000 a hamburger bude stát stovku,takže bude mít hodnotu 60 000 hamburgerů a 60 vašich platů.

Inflace nejenom zvýší cenu vašeho bytu,nýbrž i všeho jiného.Vaše reálné bohatství se tedy nezmění,i když papírově bude dvojnásobné.
Chyba vaší úvahy je tedy v tom,že si chrochtáte,že za byt,který bude mít za 30let cenu šest miliónů zaplatíte 6 miliónů,avšak pomíjíte zcela fakt,že úroky hyposplátek platíte nyní,kdy peníze mají hodnotu,kdežto byt "dostanete" až za třicet let.

Podobáte se tedy člověku,který dnes zaplatí 30 korun aby dostal hamburger za 30 let a vykřikuje přitom,jak báječný je to obchod,protože za 30 let bude hamburger stát 60 korun.

Ve skutečnosti s dopouštíte té chyby,že ve vašem přípěvku inflaci zcela ignorujete.Nemovitost jako prostředek uchování hodnoty má smysl jen pokud jste schopen ji zaplatit hotově,anebo v nějakých šílených ekonomických podmínkách typu zimbwabské inflace.

Titulek: RE: RE: úroky z hypotéky
Od: jk
Datum: 11.2.2010 13:13
 

vypadá to, že máte pravdu. A navíc je to ještě devalvováno tím, že roste průněrný plat. většinou rychleji jak inflace.
A s tím hamburgrem je to ještě horší.
Teď jsem zaplatil 30 Kč a celých 30 let budu splácet těch druhých 30.

Titulek: spočítejte si to
Od: Stanley
Datum: 10.2.2010 09:28
 

To, zda se vyplatí pořídit vlastní bydlení, si musí každý spočítat sám a měl by podle mě použít aktuální data, protože jaké budou ceny za 10 let nikdo neví. Do výpočtu je potřeba zahrnout i takové věci jako daň z nemovitosti, fond oprav, vedení úvěrového účtu u banky+výpisy, rekonstrukce, pojištění nem., zohlednit daňovou úlevu ze zaplacených úroků atd. Většina těchto položek se může v průběhu splácení výrazně změnit. Mohou klesnout/stoupnout úroky na hypotéce, nájmy, ceny nemovitostí, daně, atd. Těch proměnných je tedy příliš mnoho, takže jediná použitelná data jsou ta, co jsou teď. A i tak je to dost nepřesný výpočet, protože odhad ceny nemovitosti a nájmu v daném místě je sám o sobě poměrně subjektivní záležitost.
Do hry samozřejmě vstupuje i faktor možné výpovědi z nájmu, takže pokud vyjde výpočet vyrovnaně, přiklonil bych se k pořízení vlastní nemovitosti. Bratranec bydlí v pronájmu a během cca 5 let se stěhoval už 3x. Takže nic příjemného.
Toť můj názor na tuto problematiku.

Titulek: RE: spočítejte si to
Od: viky
Datum: 10.2.2010 17:51
 

To stěhování je hodně nepříjemné. Myslím ale, že to je opět pouze otázka času. Obecně bytů k pronájmu přibývá a brzy se dostaneneme na západní standard, kdy platící nájemník bude skutečně zákazníkem a pánem. Současně i pronajímatelé budou mít zájem o dlouhodobé nájemní smlouvy.

Titulek: Investice
Od: selskyrozum
Datum: 8.2.2010 19:30
 

Přesně tak.Víme oba o čem mluvíme.

Titulek: Investice
Od: selskyrozum
Datum: 8.2.2010 16:09
 

Při dnešních cenách nových bytů v Praze bych si dokonce dovolil tvrdit, že koupit se vzhledem k výši pronájmů nevyplatí. Pokud koupím byt za cca 5 mil. tak v případě pronájmu bytu měsíčně za cca 10000,-Kč je to na 40 let bydlení v pronájmu.A to nepočítám, že pokud byt pořídím z hypotéky tak za dobu její splacení dám těch miliónů 10 a to je 80 let pronájmu.

Titulek: RE: Investice
Od: selstejsirozum
Datum: 8.2.2010 16:25
 

Za 40 let bydlení v pronájmu nebudete mít nic. Za 30 let splácení hypotéky mate alespoň jistotu vlastního bydlení.

Titulek: RE: RE: Investice
Od: Nox
Datum: 8.2.2010 18:18
 

Ale neni to jiste. Pokud nejaky cas nebudete moci splacet, o jistotu vlastniho bydleni prijdete. A take o cast penez za nuceny prodej, poplatky, pokuty, atd.

Titulek: RE: RE: RE: Investice
Od: selstejsirozum
Datum: 9.2.2010 10:08
 

Naprosto s Vami souhlasim. Je to vec rozhodnuti a urcite miry rizika (ktere je v pripade najmu v podstate nulove).

Titulek: RE: RE: Investice
Od: selskyrozum
Datum: 8.2.2010 18:18
 

A k čemu Vám ten byt po 30 letech práce bude ? Jak dlouho myslíte,že Vám ten pocit vlastního bydlení vydrží ? Leda Vaše děti z toho pak budou mít radost až budou dědit.

Titulek: RE: RE: RE: Investice
Od: selstejsirozum
Datum: 9.2.2010 10:13
 

Tohle uz je obecna filozoficka otazka :)
Byt mi po 30 letech prace bude slouzit k bydleni. A rozhodne nebudu litovat toho, ze z meho usili budou mit uzitek i mi potomci. Ale respektuji rozhodnuti toho, kdo si chce sve penize uzit a nechce timto zpusobem riskovat a "investovat".

Titulek: RE: RE: Investice
Od: Vojtík
Datum: 8.2.2010 18:34
 

Splátka hypotéky skládá se ze dvou součástí:Úroku a úmoru.
Pokud si byt pronajímáte,platíte nájemné.Úrok je "nájemné" za půjčené peníze.Ten splachujete do záchodu úplně steně,jak někdo jiný nájemné.Je skutečně pozoruhodné,kolik lidí toto není schopných vnímat.

Úmorem snižujete dluh.Pokud se podíváme na trh realističtěji než váš předchůdce,uvidíte,že nájemné 10 000 Kč budete platit za byt v ceně okolo 3 miliónů.(Dnes tedy spíš níže,ale nechť)Tedy:Pokud si na byt v ceně 3 miliónů vezmete 100% hypotéku za 5,6%(ideální případ,takovou sazbu nikdy na 100% hypo nedostanete) se splatností 25 let,bude vaše měsíční splátka činit 18 602 Kč,z čehož ovšem v první splátce bude 14 000 Kč ÚROK a jen 4 602 Kč ÚMOR.

Kdo tedy vyhazuje víc peněz:nájemník,který dává majiteli 10 000 Kč měsíčně,nebo "majitel",který měsíčně nacpe bance 14 000 na úrocích?


Pokud bychom pro jednoduchost předpokládali nulový růst ceny nájemného,bude stav,kdy úrok bude menší než 10 000 (nájemné),trvat 11 roků a 3 měsíce!
Nebyl by na tom ten majitel lépe,kdyby si raději na pár let pronajmul a měsíčně 4 000 spořil,naspořil pár set tisíc a na byt v ceně 3 miliónů si bral hypotéku třeba okolo 2,5 miliónů v době,kdy(s uvažováním inflace) bude nájemné třeba 13 000?

Titulek: RE: RE: RE: Investice
Od: selskyrozum
Datum: 8.2.2010 19:29
 

Pokud reagujete tak reagujte na to co jsem napsal, anebo si to pořádně přečtěte.Vezměte si k tomu kalkulačku a začněte s počty.A jinak mě nemusíte poučovat co je úmor a úrok. Pořád jste,ale asi nepochopil, že na ten úmor a úrok musím vydělat a 30 let obě složky ve formě splátky platit. Já vím, že Vám něco lijí do hlavy a tak papouškujete, protože je to Váš byznys,ale z h.vna bič neupletete.

Titulek: RE: RE: RE: Investice
Od: selstejsirozum
Datum: 9.2.2010 09:43
 

Jen jsem opravdu zjednodusene reagoval na nazor, ktery nebral v potaz vubec zadne faktory (jako zejmena vlastnictvi nemovitosti po splaceni hypoteky).
Optimalnim resenim (jak jste naznacil) je podle me nekolik let bydlet v najmu, setrit a koukat se po nemovitostech. Jakmile se clovek dostane pod 85% LTV a najde vyhovujici nemovitost (za odpovidajici cenu), tak neni na co cekat. Vse z pohledu cloveka, ktery to nebere jako nejakou extra vyhodnou investici, ale jako zajisteni vlastniho bydleni a dustojneho duchodu.

Titulek: RE: RE: RE: RE: Investice
Od: Vojtík
Datum: 9.2.2010 11:13
 

Pak jsou tedy naše názory velmi podobné,ale nemyslím si,že má smysl diskutovat nad procentem ceny,kdy se už vyplatí nemovitost koupit.
Smysl má IMHO porovnávat velikost úroku z první hyposplátky s nájemným,jak jsem učinil ve svém předchozím příspěvku.

Titulek: RE: RE: RE: Investice
Od: Radek
Datum: 9.2.2010 19:28
 

No docela si to zjednodušujete a to "zanedbáním" růstu ceny nájemného, resp. ceny nemovitosti za těch 11 let.

Předpokládáte, že po 11 letech bude nájemné třeba těch 13000, ale zároveň předpokládáte, že byt bude stát stejně t.j. 3000000. To ale nebude nejspíš pravda.

Já bych to shrnul asi takto: Pokud si pořídím nemovitost na hypotéku (ani nemusí být na 100% ceny), pak pro korektní srovnání bych měl porovnat tok hotovosti diskontovaný k nějakému datu (buď k teď nebo k okamžiku splacení hypotéky) nějakou referenční úrokovou sazbou - řekněme takovou, jakou mohu dostat za dluhopisy, které jsou přibližně stejně bezpečné jako koupě nemovitosti. Pro anuitně splácenou hypotéku se diskontuje pořád stejná částka (to, co do toho vrážím každý měsíc a navíc to, co chybí do 100% jednorázově)-pro hypotékaře získám nákladovou položku, výnosovou položkou je hodnota nemovitosti buď teď nebo v budoucnu.
U nájemníka bych měl udělat nejprve odhad výše nájemného v čase a tuto diskontovat stejnou sazbou ke stejnému datu, nejlépe k teď - mám jeho nákladovou položku, výnosová je 0. No a když to porovnám, vím, co je lepší. U obo variant vujde záporné číslo, které bude menší je lepší varianta.

Titulek: RE: RE: RE: RE: Investice
Od: Vojtík
Datum: 10.2.2010 10:55
 

Souhlasím s vámi a sám jsem postupoval na vrcholu realitní bubliny,v první polovině roku 2008,stejně,akorát těch vlivů jsem uvažoval víc...A vyšlo mi tehdy NEKUPOVAT :-)).
Nicméně popisovat to přesahuje možnost příspěvků zde.Užitečnost onoho mnou uvedeného měřítka je v jeho jednoduchosti.

Jen bych podotknul to,že když někdo podstoupí anabázi s koupí nemovitosti,jejím třicetiletým udržováním,30 letech klepání se,co se stane,když hovyhodí z práce a on nebude mít na hyposplátku a pak z takové analýzy vyjde,že bude po těch 30 letech bohatší o pár set tisíc korun(v dnešní měně) než nájemník,tak je to loser.Chci vydělat alespoň 4-5% ročně.

Titulek: RE: RE: RE: RE: Investice
Od: viky
Datum: 10.2.2010 17:42
 

Naše historická zkušenost je, že ceny nemovitostí pořád rostou. Ve světě to tak obecně neplatí, odstrašujícím případem je Japonsko, kde ceny nemovitostí více méně klesají už 20 let. U nás pro stagnaci jsou už splněny některé předpoklady, např. začínají do produktivního věku přicházet slabší ročníky a obecně je bytů už nadbytek.
Tedy dům po 11 letech klidně může stát i méně než teď. Pokud budeme brát možný inflační růst ceny, opět tato výhodu nejspíš zmizí kvůli vyšším hypotečním úrokům. Fixace tento problém řeší jenom přechodně.

Titulek: Investice
Od: Nox
Datum: 8.2.2010 15:52
 

Vlastnicke bydleni bych rozhodne nenazyval investici, jde o spotrebu. Ale dlouhodobe se oproti najmu muze jednat o usporu nakladu. Za par let treba nebude extreme drahe bydleni, ale neco jineho - energie, jidlo, atd.
Ale mit solidni trvale bydleni s nizkymi naklady je urcite v zivote plus.

Komentáře

úroky z hypotéky jk | 10.2.2010 09:59
RE: úroky z hypotéky Stanley | 10.2.2010 17:22
RE: úroky z hypotéky Vojtík | 11.2.2010 09:18
RE: RE: úroky z hypotéky jk | 11.2.2010 13:13
spočítejte si to Stanley | 10.2.2010 09:28
RE: spočítejte si to viky | 10.2.2010 17:51
Investice selskyrozum | 8.2.2010 19:30
Investice selskyrozum | 8.2.2010 16:09
RE: Investice selstejsirozum | 8.2.2010 16:25
RE: RE: Investice Nox | 8.2.2010 18:18
RE: RE: RE: Investice selstejsirozum | 9.2.2010 10:08
RE: RE: Investice selskyrozum | 8.2.2010 18:18
RE: RE: RE: Investice selstejsirozum | 9.2.2010 10:13
RE: RE: Investice Vojtík | 8.2.2010 18:34
RE: RE: RE: Investice selskyrozum | 8.2.2010 19:29
RE: RE: RE: Investice selstejsirozum | 9.2.2010 09:43
RE: RE: RE: RE: Investice Vojtík | 9.2.2010 11:13
RE: RE: RE: Investice Radek | 9.2.2010 19:28
RE: RE: RE: RE: Investice Vojtík | 10.2.2010 10:55
RE: RE: RE: RE: Investice viky | 10.2.2010 17:42
Investice Nox | 8.2.2010 15:52
 
 
 
 

Články z Realitní makléř

Monika Hrušová | 10.2.2012 00:00 Ceny u starších panelákových bytů klesnou, jinak budou spíše stagnovat

Podle studie společnosti Deloitte se ceny nemovitostí v letošním roce příliš měnit nebudou. Klesnout by mohly ceny starších panelákových bytů, které jsou vhodné k rekonstrukci. Ceny pozemků pravděpodobně spíše porostou. Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Monika Hrušová | 9.2.2012 00:00 Čím dál víc lidí nemá na nájem. Důvodů je mnoho

Pronajímatelé bytů si začínají častěji stěžovat na neplatiče nájemného. Důvodem jsou finančně náročné Vánoce, zvýšení sazby DPH, ale i zvyšující se nezaměstnanost a zpomalení ekonomiky. Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Daniel Kuchta | 6.2.2012 00:00 USA stále bojují s nelegálním zabavováním nemovitostí

Poté, co se v letech 2007 a 2008 pro většinu majitelů domů rozplynul jejich sen o vlastním bydlení, nastalo období rozčarování nad tím, jak lehce mohou o vlastní bydlení přijít. Banky při zabavování nemovitostí nebraly ohledy na nikoho a o střechu nad hlavou přišli i ti, kteří v tom byli nevinně. O vyřešení problému se usilují USA již několik let, ale řešení je stále v nedohlednu. Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Monika Hrušová | 25.1.2012 00:00 Podle průzkumu lidé za měsíc utratí více za jídlo, než za bydlení

Podle průzkumu Poštovní spořitelny téměř 70 procent lidí platí za bydlení do 5 tisíc korun měsíčně. Nejde však o plný nájem, nýbrž o úhradu do fondu oprav. Za jídlo lidé v průměru utratí o dva tisíce víc. Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Monika Hrušová | 24.1.2012 00:00 Nabídka volných novostaveb bude letos až třikrát vyšší než poptávka

Podle analytiků společnosti Trigema se loni realitnímu trhu v Praze dařilo. Minulý rok bylo v hlavním městě prodáno 3 791 nových bytů, což je o 10 procent víc, než analytici očekávali. Celý článek »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 24.1.2012 08:26

Další články »

Krátké zprávy z Realitní makléř

| 8.2.2012 16:00 Ceny nemovitostí letos neporostou

Podle studie poradenské společnosti Deloitte bude nabídka nemovitostí i v letošním roce převyšovat poptávku a ceny tak budou stagnovat. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 7.2.2012 13:22 Počet plánovaných bytů v Praze již přesáhl 20 tisíc

Developeři už teď plánují v dalších letech postavit 20 765 v rezidenčních projektech s 50 a více byty. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 6.2.2012 15:21 Průmysl v prosinci zpomalil, stavebnictví se dařilo díky počasí a DPH

Průmyslová produkce v prosinci meziměsíčně po sezónním očištění klesla o 0,8 %. Meziročně tak zpomalila tempo růstu na pouhé 2 %. Oproti tomu stavebnictví rostlo meziměsíčně o 5,5 % a meziročně dokonce o 14,6 % (komentář GE Money Bank). Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 24.1.2012 11:45 Realitní projekty NATLAND Group bude řídit Karel Týc

Mezinárodní investiční skupina NATLAND Group oznamuje jmenování Karla Týce (43) na pozici Real Estate Director. Týc bude zodpovědný za řízení projektů v oblasti real estate a developmentu v rámci celé skupiny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 6.1.2012 11:43 Některé teplárny od ledna zdražily, pár jich ale i zlevnilo

Na začátku letošního roku většina tepláren promítla do svých cen zvýšení sazby DPH z deseti na 14 procent, našly se ale také teplárny, které dokázaly ceny snížit či zdražily jen mírně. Uvedl to mluvčí Teplárenského sdružení Pavel Kaufmann. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další zprávy »

Přiřazené texty z Realitní makléř

| 2.8.2011 15:39 Mapy nájemného

Mapy nájemného v České republice. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 2.8.2011 15:33 Karlovarský kraj - mapy nájemného

Mapy nájemného Karlovarského kraje. Nájemné pro byt o rozloze 65 m2. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

| 2.8.2011 15:31 Moravskoslezský kraj - mapy nájemného

Mapy nájemného Moravskoslezského kraje. Nájemné za byt o velikosti 65 m2. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další přiřazené texty »

Anketa

Bude rok 2012 lepší než rok 2011?

Celkem hlasovalo 246 čtenářů

Nejčtenější články za posledních 14 dní

Jak na daň z nemovitostí v roce 2012 Petr Zámečník | 11.1.2012 00:00

Daňové přiznání k dani z nemovitostí se podává pouze při změně ve vlastněných nemovitostech. Letos ale někteří majitelé nemovitostí budou muset daňové přiznání podat i beze změny. Proč? A jak naleznete koeficienty pro výpočet daně z nemovitostí? Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Nemovitosti a daně v roce 2011: Kdy podat přiznání a zaplatit daň? Petr Zámečník | 4.1.2011 00:00

Vlastnictví nemovitosti zavazuje. Její majitel je povinen nejen se o ni řádně starat, ale navíc musí platit i daně. Jaké daně a kdy je třeba zaplatit? A jaká daňová přiznání bude muset majitel bytu či domu podávat v roce 2011? Celý článek »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 17.5.2011 09:08

Daňové přiznání k dani z převodu nemovitosti: Podrobný návod k vyplnění Petr Zámečník | 18.3.2010 00:00

Prodáváte rodinný dům, byt či jinou nemovitost? Pak musíte podat daňové přiznání k dani z převodu nemovitosti. Jak si s vyplněním daňového přiznání poradit? Přinášíme podrobný návod "krok za krokem". Celý článek »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 7.2.2012 21:13

Daňové přiznání k dani z nemovitostí 2010: Podrobný návod k vyplnění Petr Zámečník | 26.1.2010 00:00

Daňové přiznání je noční můrou většiny lidí. Jak si poradit s prázdnými kolonkami? Co vyplnit do jednotlivých políček? Přinášíme podrobný návod na vyplnění daňového přiznání k dani z nemovitostí v roce 2010. Celý článek »

Komentářů: 0 / 0

Daňové přiznání k dani z nemovitostí 2012: Podrobný návod k vyplnění Petr Zámečník | 16.1.2012 00:00

Jak správně vyplnit daňové přiznání k dani z nemovitostí? Přinášíme podrobný návod k vyplnění daňového přiznání v roce 2012. Jedná se o doplněné vydání podrobného návodu z předchozích let. Celý článek »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 17.1.2012 22:56

Další články »