Manfred Koller: Z finanční krize vyjdeme vítězně

Manfred Koller: Z finanční krize vyjdeme vítězně

Petr Zámečník

Finanční krize dopadá postupně na všechny oblasti. Jakým způsobem se projeví ve stavebním spoření? Manfred Koller, místopředseda představenstva ČMSS, je optimista. Co největší česká stavební spořitelna chystá? A jak si chce udržet své prvenství?

ČMSS je největší stavební spořitelnou v České republice. Jakou máte strategii k udržení vašeho prvenství?

Co se týče samotného stavebního spoření, tak nejsme jen největší stavební spořitelnou v České republice, ale předpokládáme, že se v letošním roce staneme i dvojkou na evropském trhu. Dostaneme se na druhé místo v Evropě hned po naší mateřské společnosti, německé stavební spořitelně Bausparkasse Schwäbisch Hall.

Předpokládáme, že prvenství na českém trhu v letošním roce ještě posílí naši pozici a chceme si pochopitelně tuto pozici dlouhodobě pojistit. Stavíme přitom na těchto skutečnostech:

1/ Máme k dispozici výkonnou odbytovou síť, kterou jsme v posledních pěti letech dvojnásobně rozšířili, takže dnes pro nás pracuje exklusivně téměř 3 000 našich spolupracovníků a to je ta největší síla celkově.

2/ Velice silnou pozici má naše značka s vysokou známostí.

3/ Jsme stavební spořitelnou extrémně klientsky orientovanou, což zejména mezi českými bankami není úplně typický případ.

A díky těmto faktorům jsme si jisti, že naši pozici ve stavebním spoření ještě dále upevníme.

Nechceme ale být vedoucím hráčem jenom co se týče stavebního spoření, ale chceme jím být i v oblasti financování bytových potřeb. A právě zde nyní přicházíme s novou strategií. Nechtěl bych dnes prozrazovat úplně všechno.

Jenom se svými úvěry ze stavebního spoření jsme v České republice už teď největším poskytovatelem úvěrů na bydlení. Ale mnohé obchody v úvěrech jsme až dosud nemohli dělat, protože jsme byli orientováni jen na úvěry ze stavebního spoření. V oblasti financování bytových potřeb bychom se chtěli rozkročit více do šířky. Ale jak přesně, to řekneme až 1. dubna.

Rozkročit do šířky… můžeme si pod tím představit rozšíření palety zprostředkovávaných produktů partnerských institucí vaší distribuční sítí?

Možná a možná úplně něco jiného. Ale půjde to tím směrem, jaký jste naznačil.

V oblasti financování bytových potřeb je více oblastí. Zákon o stavebním spoření nám neumožňuje pokrývat úplně všechno. Stavebním spořením tak nemůžeme financovat třeba víkendové chalupy, garáže, vybavení bytu… a samozřejmě i tyto potřeby bychom chtěli také pokrývat. A jak přesně to uděláme, to ještě neřekneme.

Exklusivní zástupci stavebních spořitelen podle novely zákona, která platí již poměrně dlouho, mohou nabízet i jiné produkty, nejen stavební spoření. Můžeme si pod rozkročením do šířky představit spolupráci s nějakou finanční institucí, jejíž produkty budete touto cestou distribuovat?

Anebo pro nás někdo ten produkt vytvoří. Naše strategie se odvíjí tímto směrem. Máme vlastní, velice silnou značku a můžeme zpro    středkovávat pouze produkty, které jsou připravené exklusivně pro nás.

ČMSS je součástí finanční skupiny, v níž je zároveň ČSOB a Hypoteční banka. Nedojde k určité „kanibalizaci“ produktů?

Takhle to nevidím. Mám mnohaleté zkušenosti z Německa a dívám se na to takto: Úvěr ze stavebního spoření a hypotéka nejsou konkurenční produkty. Nekonkurují si. Oba mají zcela jiné zaměření. Kdo chce financovat pomocí stavebního spoření, tak se zajímá především o pevné úroky z úvěru, které má garantovány po celou dobu splácení. A to je člověk, který chce víc jistotu.

Ten, kdo si bere hypotéku, tak si tak trochu zahrává. Jde do určitého rizika v tom smyslu, že v budoucnosti třeba bude muset platit vyšší úroky, anebo je pro něj důležité jenom měsíční zatížení.

Oba ty typy úvěrů mají jiné zaměření.

Ovšem pokud se bavíme o rozšíření záběru stavební spořitelny, tak může dojít i k překryvu těchto cílových skupin.

To ano, jistě. Klientům budeme zprostředkovávat naše produkty a budou to i nadále produkty, které budou exklusivně jenom naše. Jinak by to naši externisté nemohli dělat.

Počátkem letošního roku jste rozvázali spolupráci s finančně poradenskými společnostmi kromě jediné. Co bylo důvodem tohoto kroku?

Tak to je jednoduché. Už jsem naznačil, že máme velmi silnou naši odbytovou síť a naši spolupracovníci dělají dnes 93 % všech obchodů. Spolupracujeme s pěti kooperačními partnery. Největším je Česká pošta, pak banky – ČSOB a Volksbank, která má stejnou mateřskou společnost jako má Bausparkasse Schwäbisch Hall, pak Poštovní spořitelna a nakonec OVB. S OVB zde spolupracujeme od začátku.

Soustředili jsme se pouze na banky nebo velké zprostředkovatele.

Projevil se nějakým způsobem tento krok ve vaší produkci?

Ne. Negativně určitě ne.

A pozitivně?

Pozitivně ano. Spolupráce je daleko jednodušší. Často je lepší soustředit se na několik málo partnerů, nerozptylovat svou pozornost a spolupracovat důsledně než být, co se partnerů týče, rozkročen příliš doširoka.

Vaše úvěry činí přes 70 % vkladů. Pokud budete pokračovat tímto tempem, narazíte na omezení, že nebudete schopni úvěry z vkladů financovat. Máte nějaký plán, co budete dělat pak?

Existuje více možností. Můžeme se refinancovat na mezibankovním trhu, vydávat dluhopisy… možností je řada. Ale já předpokládám, že stavební spoření bude zažívat boom i v následujících letech, protože úroky budou klesat a stavební spoření je velmi atraktivní. Má garantované úroky ve fázi spoření i úvěru. Lidé mohou výhodně spořit a následně mají nárok na výhodný úvěr.

Struktura obchodu stavebních spořitelen se bude v následujících letech měnit, a proto si myslím, že i se dostaneme přes 100 %, a to se dostaneme určitě, ale bude to ještě pár let trvat. Krize se převalí i do České republiky, úroky jsou už na velmi nízké úrovni v Americe, Evropská centrální banka je bude také ještě dále snižovat a ke snížení přistoupí i Česká národní banka.

Vklady budou úročeny velice nízko, možná se dostaneme na nejnižší úroveň v historii České republiky, a v takovém případě bude stavební spoření velmi atraktivní.

Aktuální situace na finančních trzích se přelévá i do reálné ekonomiky. Máte nějaké odhady, jak by se mohlo zpomalení české ekonomiky projevit na vašem obchodu?

Důsledky, a to vidíme už dneska, vidím jen v souvislosti s klesajícím nemovitostním boomem ve velkých městech. To už je vidět především na hypotékách, které doslova bojují o své objemy. Takže v našich úvěrech to určitě také pocítíme. U některých našich úvěrů bude podobná situace jako u hypotečních bank.

V oblastech, kde se stýkáme s hypotékami – financování novostaveb a podobně, tam pokles zaznamenáme také. Ale jinak si myslím, že kdo vyjde vítězně z krize, bude právě stavební spoření. Lidé se budou orientovat více na jistotu, ztratí význam takzvané „moderní finanční produkty“, to jsou takové produkty, kdy klienti něco podepíší, něco si koupí a vůbec neví, co si nakoupili, a když to chce klient pochopit, tak potřebuje alespoň dva poradce

Do popředí pozornosti klientů se budou dostávat produkty jednoduché, konzervativní a naši klienti mají velmi dobré zkušenosti se stavebním spořením. Takže si myslím, že v dalších letech máme opravdu dobrý potenciál.

Nemůže současná a přicházející hospodářská krize ohrozit spořící část stavebního spoření, když klienti nebudou mít prostředky na spoření?

Já si myslím, že naopak. Inflace bude v České republice nejnižší za mnoho let. Platy stouply už v minulosti. Takže lidem díky nízké inflaci zbude více peněz. A když je krize, tak lidé spíše méně utrácejí a více spoří. Konzervativně se orientují spíše na dlouhodobější spoření a nepouštějí se na dlouhodobější investice – nákup aut nebo domu. S tím počkají.

A to je dobré pro stavební spoření. Když lidé počkají se spotřebou, více naspoří a získají nárok na výhodný úvěr.

Děkuji za rozhovor.

Anketa: U které stavební spořitelny máte stavební spoření?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *