Milan Repka: Žádný zprostředkovatel nikdy neovlivnil schvalovací proces banky

Milan Repka - Fincentrum

Peter Apolen

Před nedávnem vzbudily pozornost veřejnosti doporučení Národní banky Slovenska pro banky v oblasti retailových úvěrů. Část se týká i spolupráce se zprostředkovateli, kde centrální banka vyzývá komerční banky, aby byly obezřetné při spolupráci se externími styčnými sítěmi. Banky si mají sledovat rizikovost obchodů, které dohodly jednotlivé společnosti a jednotlivé distribuční kanály.

Co si o doporučeních Národní banky Slovenska myslíte?

Regulátor mimo jiné doporučuje bankám, aby si řídili objem hypoték distribuovaných prostřednictvím externích sítí, protože podle něj existuje hrozba, že zprostředkovatelské sítě budou tlačit na banku, aby změkčila svůj skóringový proces, a tím pádem šla do většího rizika. Skutečnost je ale dramaticky odlišná.

Pravidla pro schvalování úvěrů jsou v bankách dostatečně autonomní a nezávislé. Musím říci, že mě mrzí, že nás jako největšího zprostředkovatele hypoték na Slovensku, který loni zprostředkoval úvěry na bydlení za 417 mil. eur a k pololetí tohoto roku za 256 mil. eur, se nikdo na názor neptal.

Přestože se v pomyslném žebříčku, kam bychom zařadili i banky, se v prodeji hypoték nacházíme na pátém místě. Přestože jsme členy respektované Evropské federace finančních poradců a zprostředkovatelů – FECIF. Přestože neustále vyvíjíme iniciativu ve snaze o komunikaci ze zástupci kompetentních institucí.

Pokud by se regulátor zeptal, co byste odpověděli?

Pokud by se nás ptali na názor, jasně bychom řekli, že žádná zprostředkovatelská firma nikdy v historii schvalovací proces v bankách neovlivnila a neovlivní. Žádná banka by to nikdy nedovolila. Já osobně pracuji v této branži nějaký ten pátek. Z toho v bankovnictví jsem byl téměř deset let. Mohu si to dovolit zodpovědně prohlásit.

Co by se stalo, kdyby banky omezily svůj prodej přes externí zprostředkovatelské sítě?

V prvé řadě by utrpěl klient. Pokud by si chtěl obstarat finanční produkt sám, základem jeho úspěchu je mít štěstí. A to v tom, že se dostal právě do té banky, která má aktuálně nejlepší nabídku. Jelikož Národní banka omezila i výšku LTV, tak ten, kdo nemá prostředky na koupi nemovitosti, ale má pravidelný měsíční příjem, například učitel, úředník, živnostník musí sáhnout na drahý spotřební úvěr.

Výsledkem bude horší dostupnost úvěrů pro lidi a větší finanční zátěž. Ve společnosti, kde téměř neexistuje nájemní bydlení, je to krok zpět. Mladí lidé mohou reagovat tak, že ještě častěji budou odcházet mimo Slovensko.

se říci, že tím, že zprostředkovatelé zhmotňují požadavky na vysokou kvalitu a na nízkou cenu, zlepšují fungování konkurence a trhu?

Rozhodně ano. Zprostředkovatelé přispěli velkou měrou k tomu, že se úrokové sazby u hypoték v současnosti zreálnili na evropskou úroveň. Zprostředkovatelé vybírají z produktů, které jednotlivé banky mají. Oni jejich nevytvářejí, nenastavují strategii bank ani netvoří jejich marže. Mají však mandát zastupovat klienta vůči bance a naopak banku před klientem. Takže vyhledávají to nejlepší řešení, které je na trhu k dispozici.

Instituce nabízí klientovi jen to své řešení, které nemusí být vždy nejlepší. Zprostředkovatel zlepšením informovanosti a přehledu o trhu zlepšuje i jeho fungování. Často nahrazujeme stát při objasňování triviálních pojmů, které by měl každý klient vědět už od základní školy. Proto nás mrzí postoj kompetentních.

Děkuji za rozhovor.

Anketa: Máte hypotéku?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *