Obyčejný klient vyhrál, banka musí vrátit poplatek za úvěr. Je důvod k radosti?

Monika Hrušová

Včera se Obvodní soud pro Prahu 5 v kauze ohledně vrácení úvěrových poplatků postavil na stranu klienta. Hypoteční banka tak bude muset Michalu Novákovi vrátit 4 200 korun, které zaplatil bance za vedení úvěrového účtu. Jak se říká, jedna vlaštovka sice jaro nedělá a navíc u nás neplatí precedenční právo, ale stejně rozsudek změní mnohé. Třeba zvýší jiné poplatky  nebo úrokové sazby u hypotečních úvěrů.

Různé iniciativy, které pomáhají klientům vrátit jejich zaplacené poplatky za vedení hypotéky, úvěru ze stavebního spoření nebo spotřebitelského úvěru mohly včera jásat. Soud rozhodl o tom, že Hypoteční banka musí vrátit klientovy poplatek za vedení úvěru. V Německu už se soud v tomto případu přiklonil na stranu klientů skoro před dvěma lety. V roce 2011 německý soud rozhodl, že poplatek za správu úvěrového účtu je nezákonný, protože úvěrový účet je evidencí banky a klient za tento poplatek žádnou službu neobdržel.

Jenže o čem se moc nemluví, je, že banka může bez problémů a oprávněně požadovat vysoký poplatek za službu, kterou naopak nepotřebuje ona, ale potřebuje ji klient. V překladu to znamená, že například vyčíslení dluhu potřebné k daňovému přiznání, banka může zpoplatnit i dvěma tisíci korunami.

O vrácení poplatku má zažádáno přes různé iniciativy skoro 130 tisíc lidí. Kdyby banky prohrály a musely by poplatek vracet, přišly by podle Patrika Nachera, majitele serveru bankovnipoplatky.com o 650 milionů korun. Suma i počet žadatelů bude pravděpodobně vyšší. Služby nabízející vymáhání poplatku zpět totiž, prodloužily možnost podání žádosti po rozhodnutí soudu do konce dubna. Původně bylo možné zažádat jen do 20. dubna.

Kdyby o vrácení poplatku požádali úplně všichni klienti za své hypotéky, pak by banky musely vracet cca 2,5 miliard korun. Ale bankám by to nijak zvlášť neublížilo, jsou to zhruba 4 % zisku bankovního sektoru za minulý rok,“ doplnil Josef Rajdl, hlavní analytik společnosti Fincentrum.

Je v podstatě jedno jeslti banky budou muset vracet poplatek jen klientům, kteří o to požádali, nebo všem. Pravděpodobně tak či onak vzrostou úrokové sazby u hypotečních úvěrů. „Dá se očekávat, že v případě neúspěchu bank, se budou snažit tuto ztrátu zpětně vykompenzovat ve svůj prospěch. Těch možností jak to udělat je určitě několik. Nejjednodušší je, že ušlý zisk klientovi zohlední do úrokové sazby. I když jsou dnes sazby na historických minimech, marže bank jsou i tak stále pohádkové,“ komentuje situaci Martin Bílek, oblastní ředitel společnosti Fincentrum.

Hypoteční banka takové rozhodnutí nečekala

Faktem je, že banky vrácení poplatku nijak zvlášť neřeší. Poplatek ale pro budoucí klientelu většina finančních domů ruší, ale například Česká spořitelna a UniCredit bank jen dočasně.

Hypoteční banka při rozhodnutí soudu čekala jiný verdikt. „Jsme překvapeni, že soud se přiklonil k tomuto rozhodnutí, a to zejména z toho důvodu, že v bankovním sektoru panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si bankovní ústav volí dobrovolně a do smluvního vztahu vstupují na základě jasně prezentovaných smluvních podmínek. Navíc u našeho ústavu si klient může zvolit z mnoha typů hypoték, mimo jiné hypotéku bez poplatků nabízíme již více než osm let,“ uvedla tisková mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.

Banka prozatím zvažuje další kroky. Podle Kateřiny Krasové je Hypoteční banka připravena využít všech prostředků nabízených českým právním řádem ke zvrácení tohoto rozhodnutí, neboť účtování bankovních poplatků považuje za oprávněné. 

Ostatní banky rozhodnutí soudu nechává chladné

Že by se banky najednou rozhodly dobrovolně a všem poplatek vrátit, zatím nehrozí. Své stanovisko k této problematice rozhodně nemění například Raiffeisenbank, která však poplatek za správu úvěru zrušila jako jedna z prvních.

„Poplatek za správu úvěru slouží k úhradě nákladů, které vznikají v souvislosti s činnostmi banky, jež vedou především ke zvýšenému komfortu klienta. Banka poskytuje nad rámec úvěru klientům služby, v jejichž důsledku jí vznikají náklady. Pokládáme za oprávněné požadovat po klientovi jejich náhradu formou pravidelného poplatku, který umožňuje vyjádřit jejich výši přiléhavěji, než v případě jejich zahrnutí do úrokové sazby. Škála těchto služeb zahrnuje nejen informace o sjednaném úvěru a například průběhu jeho splácení, ale například i vyhotovení dokladů o uhrazených úrocích, komunikaci s klienty, jejímž cílem je předejít pozdní úhradě splátky úvěru a u většiny spotřebitelských úvěrů pak rovněž zprostředkování pojištění základních rizik klienta v souvislosti se schopností splatit poskytnutý úvěr. Jsme názoru, že povinnost klienta hradit příslušný poplatek za správu úvěru byla dohodnuta platně. Dnešní rozhodnutí soudu na našem přesvědčení nic nemění,“ řekl pro Hypoindex.cz Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.

       

 

Anketa: Měl by klient platit poplatek za vedení úvěru?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *