Poslali jste peníze na špatný účet? Připravte se na problémy

Poslali jste peníze na špatný účet? Připravte se na problémy

František Veselý

Na splácení hypotéky má mnoho lidí nastavený trvalý příkaz. Když ale chcete poslat například jednorázovou, případně mimořádnou splátku, musíte všechny údaje podrobně vypsat. Udělat chybu je přitom snadné. Překlep se vám nemusí vyhnout, ani když trvalý příkaz zadáváte. Pokud pošlete peníze na jiný účet opakovaně, je situace horší. Co pak?

„Nezáleží na tom, zda platíte ze soukromého nebo firemního účtu, pokud se vám podobná věc přihodí, rozhodně jednejte co nejrychleji. Příjemce této špatně poslané platby si peníz nesmí ponechat ani utratit,“ radí Rostislav Kovář z internetového portálu poradnaveritele.cz.

Prevencí je samozřejmě po sobě pečlivě kontrolovat veškeré údaje, které do platebního příkazu udáváte. Splést se však může každý. Jakmile zjistíte, že jste špatně zadali například číslo účtu, kontaktujte banku. Transakce totiž buď vůbec neproběhne, nebo peníze přistanou na špatném účtu.

Banka sice nemůže zrealizovanou transakci stornovat, ale můžete využít jejích služeb a požádat nesprávného příjemce o vrácení peněz. Pokud majitel účtu nereaguje, banka vám většinou předá jméno majitele účtu, adresu trvalého bydliště a kontaktní adresu, abyste si problém vyřešili sami. Vy pak můžete napsat dopis, kde příjemce vašich zatoulaných peněz žádáte o jejich vrácení. Dopis pošlete doporučeně s dodejkou a uveďte, do kdy peníze chcete vrátit. Většinou se udává lhůtu dvou týdnů.

„Jestliže majitel účtu ve vámi stanovené lhůtě nezareaguje, je dobré obrátit se na soud. Každý, kdo si ponechá peníze, které mu nepatří, se vystavuje riziku žaloby pro takzvané bezdůvodné obohacení,“ upozorňuje Kovář.

V případě, že se obrátíte na soud, bude dlužná částka narůstat. Pokud se prokáže, že právo je na vaší straně, bude muset dlužník uhradit ještě náklady na soudní řízení. Jestliže se do případu zapojí navíc exekutor, vyskáče dlužná částka až o desítky tisíc korun. To vám sice starosti dělat nemusí, ale své peníze jen tak neuvidíte. Takové spory se mohou táhnout opravdu dlouhou dobu.

Pokud se spletete jen ve variabilním nebo specifickém symbolu, jsou vaše problémy menší. Příjemce buď na peníze od vás čeká, proto žádné další identifikační údaje potřeba nejsou, nebo můžete příjemci napsat, že jste udělali chybu ve variabilním symbolu a zmíněná platba je od vás.

Přistály vám zatoulané peníze na účtu? Pryč s nimi

Nepříjemné však může být, i když se na váš účet dostanou peníze, které vám nepatří. „Minulý rok jsem chodila hodně na brigády. Přiznám se, že jsem neměla zrovna podrobný přehled o tom, kolik peněz mi od jaké agentury má přijít. Najednou mi začalo chodit každý měsíc asi 7 500 korun na můj účet. Myslela jsem si, že mi někdo splácí dlužné peníze. Zhruba za půl roku mi přišel dopis od banky, kdy mě dost důrazně žádali, abych peníze vrátila a nekompromisně mi hrozili soudem,“ popisuje svou zkušenost mladá studentka z Prahy. Peníze samozřejmě ihned vrátila a preventivně si změnila číslo účtu.

Jak k záměně účtů došlo? Paní, která se přestěhovala, špatně vyplnila trvalý příkaz na majitele bytu a půl roku chodily peníze jinam. Zvláštní však bylo, že se majitel bytu půl roku nájmu nedožadoval. Situace byla velmi nepříjemná i pro příjemce špatně zaslané částky.  V případě, že se vám stane něco podobného, pošlete peníze okamžitě zpět na číslo účtu, odkud přišly.

Podle průzkumu za vše může roztěkanost

Důvodem, proč se relativně často lidé pletou ve vyplňování platebního příkazu, může být i to, že čtvrtina Čechů platí účty se zpožděním, tedy ve spěchu. Průzkum ČSOB a Poštovní spořitelny také potvrdil, že desetina Čechů poslala peníze omylem na nesprávný účet.

Podle průzkumu mají problém se splatností hlavně muži, ženy své účty většinou platí včas. Internetové bankovnictví pro placení svých pohledávek využívá 66 procent lidí. Z bezpečnostního hlediska je dobré, že skoro polovina z nich příkazy k úhradě vyplňuje doma a jen tři procenta lidí používá pro správu svých financí pracovní počítač. Z internetových kaváren obsluhuje své internetové bankovnictví jen 0,2 procenta lidí.

Podle průzkumu jsou nejčastější příčinou špatně zadané platby nesoustředěnost. Přes deset procent Čechů má zkušenost, že peníze omylem odeslali na špatný účet a ve více než polovině těchto případů šlo o částku do 500 korun. Více než dva tisíce korun odešlo na nesprávný účet v 18 procentech případů.

Průzkum prováděla agentura Stem/Mark na reprezentativním vzorku populace. Dotazovaných bylo celkem tisíc a výzkum se prováděl v celé České republice v  dubnu 2011.

Anketa: Poslal/a jste již někdy peníze na špatný účet?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

2 komentářů k článku “Poslali jste peníze na špatný účet? Připravte se na problémy”

  1. Majka napsal:

    Katalog
    Katalog všech bankovních účtů a články na toto téma najdete také na http://bankovniucet.com/

  2. Rubin napsal:

    Nesplacená částka

    Dobrý den, zhruba před rokem mi Kaufland poslal něčí výplatu a já si myslel, že mi v práci přidali, protože se jednalo asi o 1500,– .. po dvou mesících sae ozvali a já vše přiznal a podepsali jsme jakousi smlouvu, o tom, že jim dlužím, ale zapoměl jsem věc řešit dál, myslíte, že mi dluh narůstá? Děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *