Pozor, může se to stát i vám aneb Co dělat, když u vás začne o svátcích hořet

Monika Hrušová

Blíží se třetí adventní neděle a s ní i celé vánoční svátky. Mnoho lidí má na svých stolech adventní věnce. Ty sice přinášejí krásnou vánoční atmosféru, ale také mohou pěkně uškodit. Jsou totiž častou příčinou požárů. Zvlášť, když někdo hořící svíčky nechá bez dohledu a jde k sousedce na kávičku. O tom, co se může o svátcích stát a jak reagovat na pojistnou událost, jsme se zeptali Renaty Kosové z České pojišťovny.

Je na Vánoce více pojistných událostí, než tomu je po zbytek roku?
Vánoční svátky patří mezi období, které je pro pojišťovny relativně klidné. Zlom ale nastává bezprostředně po jejich skončení. Každoroční zkušenosti nám ukazují, že lidé hlásí ve zvýšené míře škody způsobené požáry. Nejčastěji nám klienti hlásí věci zničené ohněm od zapálených svíček, věnců i vánočních stromečků. Velkou chybou bývá, že otevřený oheň nechávají bez dozoru, byť jen na krátkou dobu.

Obvykle se jedná o menší škody v řádech tisíců korun, výjimkou však nejsou ani kompletně vyhořelé byty. Tam se škody šplhají do stovek tisíc korun.  Na začátku takového ohně pak stojí právě zmíněné svíčky…

Co je nejčastější příčinou nehod o svátcích?
Jak jsem zmínila, častým problémem bývá o Vánocích právě kombinace otevřeného ohně v podobě svíček či františků.
Na Silvestra pak přibývá případů, kdy požár způsobí zábavní pyrotechnika. Typické a stále častější jsou případy hlavně ze sídlišť, kde petardy skončí na balkonech a lodžiích a obvykle tam zahoří. Požár se pak může snadno dostat až do interiéru bytu.

Co má člověk dělat, když mu třeba shoří půlka bytu na Štědrý den?
Nemusí samozřejmě nutně jít o požár takového rozsahu, ale do pojišťovny byste měli volat pokaždé, když vám oheň způsobí škodu. Především je ale nutné – v souladu se zákonem – o jakémkoliv požáru informovat hasiče. Na to lidé mnohdy zapomínají, i když jde o malý požár, který uhasili vlastní svépomocí. Teprve operátor hasičů totiž podle popisu situace zhodnotí, zda na místo vyšle výjezd.

Pro kontakt s pojišťovnou je ideální zavolat na zákaznickou linku a škodu nahlásit přímo likvidátorovi. V pracovní dny – tedy například i na Silvestra –  naše týmy hlášení škod přijímají od sedmi ráno do sedmi do večera. 

Potřebuje pojišťovna nějakou zprávu od hasičů?
Ano, například u tak rozsáhlé škody, jakou je vyhoření poloviny bytu, pojišťovna vyžaduje písemné vyjádření hasičů, kteří stanoví příčinu škody. Jestliže k ní dojde zaviněním pojištěného – například právě svíčkou zanechanou bez dozoru, pojistné plnění pojišťovna může krátit. Záleží, do jaké míry pojištěný škodu zavinil svou nedbalostí.

Pokud je byt neobyvatelný, z pojištění domácnosti se hradí náhradní ubytování do výše 30 000 Kč. Záleží na druhu  smlouvy pojištění domácnosti. Neplatí to však u rekreační domácnosti, tam  se předpokládá, že klient má trvalé bydliště a může tam tedy bydlet.  

Je dobré také myslet na to, že součástí pojištění domácnosti by mělo být také pojištění odpovědnosti v občanském životě. Pokud způsobím takto požár a bude zničen i jiný majetek, než ten můj, je téměř jisté, že po mně někdo bude chtít škodu uhradit. Ať již pojišťovna nebo přímo např. soused v občanskoprávním sporu.

Mohou lidé mezi tím uklízet? Nebo mají počkat?
Samozřejmě mohou začít uklízet, ale je nutné všechny škody předem zdokumentovat. Dnes jsou kvalitní fotky i z mobilních telefonů a pojišťovna je samozřejmě akceptuje.

Já osobně doporučuji focení věnovat velkou pozornost – udělat jednak záběry celku a také jednotlivých poškozených věcí tak, aby likvidátor pak posoudil míru poškození. 

U velkých škod z požárů zasahuje i policie a hasičský záchranný sbor, kteří se většinou vyjadřují i k výši škody.  Mobilní technik pojišťovny, i když na prohlídku místa požáru přijede standardně do pěti pracovních dnů,  bude mít stále možnost vidět poškození, protože u velkých požárů  nelze byt v tak krátké době uvést do původního stavu.

Naši klienti navíc mohou využít pro hlášení menších škod i mobilní aplikaci Pojišťovna, kde díky chytrému telefonu základní informace o škodě pošlou do pojišťovny velmi rychle, a to včetně fotek přímo z místa události.

Kdy dorazí likvidátor? Přeci jen „jsou“ stále svátky…
Svátky jsou samozřejmě specifickým obdobím, které se proti běžným pracovním dnům liší i co se týče provozu pojišťovny.
Naše procesy likvidace pojistných událostí jsou nastaveny tak, že na místo škody nejdříve přijíždí mobilní technik. Ten následně předává dokumentaci likvidátorovi škody, u nějž klient škodu hlásil. Začátek řešení škody musí být uskutečněn podle našich interních pravidel do pěti pracovních dní od nahlášení. Z pravidla se ale s klientem na termínech domlouváme dříve.

Máte příklad nějakých kuriózních pojistných událostí z Vánoc nebo ze Silvestra?
Jednou z nejkurióznějších vánočních pojistných událostí byl případ z jižních Čech. Klientka České pojišťovně nahlásila shořelý vánoční stromek, na němž kromě jiného visela také prázdná skořápka od ořechu s pětitisícovou bankovkou uvnitř. Ta měla být dárkem pro dceru na nákup šatů. Pozornost „pro Popelku“ údajně při požáru lehla popelem spolu s celým stromkem a dárky pod ním. Ty byly z pojištění domácnosti uhrazeny. Podrobná expertíza zbytkového popela však prokázala, že ve skořápce ve skutečnosti žádná bankovka nebyla a že šlo jen o nepříliš dobře vymyšlenou vánoční pohádku.
V domácnosti se pak odehrává o Vánocích celá řada úrazů, zejména pak v kuchyni. Častá jsou poranění způsobená noži. Výjimkou nejsou ani popáleniny způsobené vroucí vodou či olejem. Ve spisech dokumentujících pojistné události jsou i případy způsobené pády na naleštěné podlaze.

Odpovídala Renata Kosová, ředitelka Útvaru likvidace pojistných událostí majetkového pojištění České pojišťovny. 

 

 

 

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *