Průzkumy: Rodinné kase častěji vládnou ženy

Monika Hrušová

Za hlavou rodiny je stále považován muž, ale žena je tím krkem, který hýbe hlavou. Potvrzuje to i průzkum Hypoteční banky. O tom jakou barvou bude vymalovaný obývák, kam se pojede na dovolenou, nebo kolik se měsíčně utratí, rozhodují ženy. I jiné průzkumy ukázaly, že ženy utrácejí víc než muži.

Časy se mění. Zhruba před padesáti lety vládl v rodině muž, který rozhodoval o všech důležitých věcech. I když…. Alespoň to tak vypadalo. Třeba to bylo stejně, jako je to dnes, akorát nebyli vědci a analytici, kteří by se tímto problémem zabývali.  

„Muž dnes sice také zatím třímá v ruce pomyslné žezlo, ale už víceméně symbolicky. A ani jeho převaha na téhle pozici není nijak výrazná. 45 % respondentů našeho průzkumu totiž označilo za hlavu rodiny ženu,“ usmívá se Jana Wolfová, ředitelka marketingové komunikace Hypoteční banky.

Ženám v České republice dělají rodinné výdaje větší starosti než mužům. Za svou největší starost považuje 64 procent Čechů běžné životní výdaje. To ukázal nedávný průzkumu společnosti Provident Financial, který probíhal v Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Slovensku a Mexiku.

Muži shánějí řemeslníky, ženy využívají Hodinové mažely

Muži se podle průzkumu Hypoteční banky věnují hlavně opravám v bytě nebo v domě. Shánějí také řemeslníky a vybírají elektroniku. Ale kuchyň už pro ně není zapovězeným územím. Například téměř 18 % mužů má na starosti vaření a 27 % mužů běžně nakupuje potraviny. Třetina žen zase rozhoduje o tom, jakou televizi nebo lednici si rodina pořídí.

Pokud žena bydlí sama nebo jen s dítětem, pomůže tzv. Hodinový manžel, což je honosné pojmenování řemeslníka, který vymění žárovku, utáhne kohoutky nebo vymaluje.

„Coby matka dvou dětí můžu potvrdit, že žena zná potřeby rodiny mnohem lépe než muž. Snaží se, aby její nejbližší vedli zdravý životní styl a aby se doma i ve společnosti cítili dobře a bezpečně. Také většinou vybírá a nakupuje oblečení a dárky pro ostatní rodinné příslušníky, přemýšlí, co bude rodina dělat o víkendu, a je logické, že s ohledem na věk a zájmy svých dětí zároveň vybírá dovolenou,“ potvrzuje s úsměvem Jana Wolfová.

Ani hypotéka už není výhradní záležitostí mužů. Ženy se také velmi dobře orientují ve finančních produktech a také v polovině případů padá výběr hypotéky na jejich bedra. Ženy jsou dle průzkumu ČSOB při zjišťování podrobností pečlivější, nespokojí se s informacemi z internetu, ale pročítají nabídky bank, radí se s finančními poradci a porovnávají získané informace. Tento proces jim nejčastěji zabere od 1 do 3 měsíců,“ komentuje výsledky jednoho z průzkumů Ivana Bohatcová, výkonná manažerka segmentu Bydlení a úvěry ČSOB.

Průzkumu Hypoteční banky se zúčastnilo 525 respondentů ve věku 18 až 65 let. Cílem průzkumu bylo zjistit, zda se něco změnilo (obrátilo vzhůru nohama) u běžných rodinných záležitostí.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *