Spotřebitelské spory bude možné řešit mimosoudně u České obchodní inspekce

Zbyněk Drobiš

Od února letošního roku bude fungovat systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který má pomoci spotřebitelům při sporech s podnikateli. Více se o této možnosti dočtete v dnešním rozhovoru s Jiřím Fröhlichem, tiskovým mluvčím České obchodní inspekce.

Jaký je cíl zavedení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?
To napovídá už samotný název „ADR“ (Alternative Dispute Resolution, česky „alternativní řešení sporů“). Ačkoli je zákazník ve sporech s prodávajícím poměrně dobře chráněn i dosud platnou legislativou, samotný spotřebitel se v praxi nerad v případě sporů obrací přímo na soud, ať už z časových či finančních důvodů, a proto se spotřebitelé do soudních sporů leckdy raději vůbec nepouštějí. Aby měli možnost se účinně bránit, tomu má napomoci právě systém „ADR“, který má zajistit spotřebitelům další možnost, jak se domoci svých práv. Služba bude pro spotřebitele zcela zdarma. Postupy ČOI by neměly nahrazovat soudní řízení a zejména nesmějí spotřebitele (ani obchodníky) zbavovat jejich práva obrátit se pro zjednávání nápravy přímo na soudy.

Jaký okruh případů bude takto projednávat Česká obchodní inspekce?
Do systému mimosoudního řešení sporů bude ze zákona zapojena Česká obchodní inspekce jako obecný subjekt mimosoudního řešení sporů. Nutno dodat, že nejde jen o ČOI, ale i o specializované orgány, které už spory spotřebitelů mimosoudní cestou řeší v současnosti, tedy Finanční arbitr, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad. Navíc v budoucnu mohou byt zapsáni na seznam, který vede Ministerstvo průmyslu a obchodu, i další subjekty. 

Jakým způsobem může spotřebitel zahájit mimosoudní řízení?
Od 1. února bude možné oslovit oddělení mimosoudního řešení sporů v ČOI (nejlépe elektronicky přes formulář na webových stránkách) ČOI, ale až poté, kdy spotřebitel kontaktoval podnikatele a spor se nepodařilo vyřešit přímo.

Může mimosoudní řízení zahájit i podnikatel?
Ne. Mimosoudní řešení sporu může iniciovat pouze spotřebitel.

Budou s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů spojeny i nějaké poplatky? Hrozí neúspěšné straně hrazení nákladů mimosoudního řízení?
Pokud se spotřebitel obrátí v rámci „ADR“ na ČOI (případně ČTÚ a podobně), nejsou s tím spojeny žádné poplatky (bez ohledu na výsledek). Ze zákona mj. vyplývá, že prodávající bude mít povinnost do 15 pracovních dnů od vyrozumění poskytnout ČOI své vyjádření. Pokud by nereagoval, vystavuje se hrozbě pokuty do výše 1 000 000 korun.

Bude zajištěna odbornost, nezávislost a nestrannost osob, které budou řešit tyto spory?
Samozřejmě, půjde o vysokoškolsky vzdělané osoby – právníky.

Pozastavuje se během řízení promlčecí doba?
Ano, promlčecí doba po dobu jednání neběží.

Co je výsledkem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů?
Na základě podkladů ČOI celý spor posoudí a případně připraví nezávislé a nezávazné stanovisko, které oběma stranám předloží. Výsledkem řízení má být uzavření soukromoprávní dohody stran. V případě, kdy s tím některá ze stran souhlasit nebude, má na to právo a může se případně obrátit právě na soud.

Závěrečná rada
I bez ohledu na mimosoudní řešení sporů, Česká obchodní inspekce doporučuje předcházet problémům výběrem solidního a prověřeného prodejce. U internetových obchodů řídit se nejen nejnižší cenou, ale zajímat se i o historii e-shopu, pročíst před nákupem například hodnocením na nezávislých serverech a nekupovat bez rozmyšlení u neověřených prodejců, či dokonce z e-shopů „třetích“ zemí.

 

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *