EUR 25.320

USD 23.408

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.320

USD 23.408

Text: Petr Zámečník

16. 05. 2011

2 komentáře

Vybíráte hypotečního makléře? Na velikosti záleží!

 


 

Máte na výběr: Oběhnete několik bank, propočítáte si, jestli jsou opravdu tak výhodné, jak vám bankéř či bankéřka na přepážce tvrdí, a vyberete si optimální řešení. Nebo zajdete za jedním hypotečním makléřem a on za vás vše udělá – a zpravidla ještě zdarma. Zaplatí ho až banka, u níž si hypotéku či úvěr ze stavebního spoření sjednáte.

Jenže hypotečních makléřů se po české kotlině potuluje tolik, že je nelze ani spočítat. Stát se hypotečním makléřem je totiž nesmírně snadné. Stačí živnostenský list a uzavřít smlouvu s bankou. Jak tedy vybrat toho správného, který bude své práci skutečně rozumět?

Zpravidla bývá doporučováno volit makléře, který spolupracuje s co největším počtem hypotečních banka – a má-li v zásobě ještě stavební spořitelny, tím lépe. Jenže to nestačí. Hypoteční makléř může mít uzavřené smlouvy klidně se všemi bankami, a přesto vám nejlepší nabídku vybrat nemusí.

Nemálo váhy se klade též na délku působení v oboru. Je-li hypoteční makléř začátečníkem, sotva bude znát všechna zákoutí hypotečních produktů. Naopak makléř se zkušenostmi vám může poměrně rychle říci, zda máte šanci úvěr získat či nikoli a za jakých podmínek. Zkušený hypoteční makléř se ve své praxi již setkal i s případy, které nejsou zcela běžné, a dokáže tak vyřešit i nestandardní požadavky.

Stejně tak banka se dívá na svého dlouholetého spolupracovníka vstřícněji. "Víme-li, že se jedná o našeho kvalitního partnera, zejména fyzické osoby z Platinového klubu[1], a žádá-li o nestandardní výjimku, tak vstřícnost posouzení výjimky je vyšší než u člověka, kterého neznáme nebo má špatné úvěrové portfolio," uvádí k přístupu k hypotečním zprostředkovatelům Jan Sadil, generální ředitel Hypoteční banky. S dobrým hypotečním makléřem i jeho klienti získávají výhody – a to u všech bank.

REKLAMA

Dlouhodobé působení na trhu a ocenění makléře jednou bankou ovšem také není zárukou jeho kvality. Banka si cení především obchod, tedy to, když hypoteční makléř přivádí klienty právě jí. A to nemusí být zrovna z důvodu, že je banka nejvýhodnější pro klienta. Důvodem mohou být provize. A v tomto bodě závisí na velikosti.

Banky (a koneckonců nejen banky) se snaží v konkurenčním boji o klienta využívat nejrůznější prostředky. Klient nejvíce vnímá zřejmě cenu – tedy úrok, který za úvěr bude platit, a poplatek, bez něhož úvěr ani nezíská. Toto je ale jen jeden ze způsobů konkurenčního klání. Cena nemusí být (a není) zdaleka jediným rozhodovacím faktorem při výběru jakéhokoli zboží, hypoteční úvěr nevyjímaje.

Některé banky sází spíše než na cenu na kvalitu. Jak se může projevit vyšší kvalita u hypotéky? Vždyť jde přeci jen o to, že banka peníze půjčí a my jimi zaplatíme… Kvalita se ovšem i u hypotéky může lišit zásadním způsobem.

Rozdílnost kvality hypotéky poznají především klienti s nestandardními požadavky, kdy se jednoduše "nevejdou" do přednastavených linek schvalovacího procesu. "Kvalitní banka" je schopna si s obdobnými požadavky poradit, "nekvalitní" nikoli – a nebo ještě hůře, slibuje, ale nakonec nesplní. Zřejmě nejvíce lidí se s rozdílnou kvalitou hypotéky setkalo při výstavbě. Při ní je zásadní způsob a dokumentace nezbytná k uvolnění peněžních prostředků.

REKLAMA

Samozřejmě součástí boje o klienta je i reklama.

A v neposlední řadě motivace zprostředkovatele – hypotečního makléře. Banky za zprostředkování hypotéky nabízejí provize. Každá jinou. Některé banky zkrátka nechtějí být nejlevnější a nemají ani zájem na zvyšování kvality, ale klienty si jednoduše koupí. V tomto bodě se dostáváme k prvnímu důvodu, proč záleží na velikosti hypotečního makléře: Větší společnosti zabývající se zprostředkováním hypotečních úvěrů mívají zpravidla pro své makléře "srovnané" provize, a tak je makléři z pohledu jeho příjmu jedno, od které banky klientovi úvěr sjedná.

Banky chtějí, aby makléři nosili klienty právě jim a ne k její konkurenci. S tím cílem se snaží motivovat hypoteční makléře tak, že když přivedou více klientů, jejich provize vzroste. Čím vyšší objem hypoték přes makléře do konkrétní banky přiteče, tím vyšší provizi za jeden úvěr od banky získá. A zde je druhá zakopaná kost, proč je lepší sáhnout po větším makléři.

Zprostředkuje-li hypoteční makléř poměrně málo hypotečních úvěrů, je provizně motivovaný všechny přivést do jedné jediné banky. Tím se mu zvýší objem, který k ní přivedl, a tím mu vzroste i provize. Kdyby takovýto makléř rozdělil hypotéky do bank, které jsou pro konkrétní klienty optimální, v žádné by na vyšší provize nedosáhl.

REKLAMA

Samozřejmě to neznamená, že malý hypoteční makléř nemůže dělat svou práci ve prospěch klienta a neohlížet se na výši své provize. Může. Ale finanční motivace dokáže být silná a je-li ta možnost, proč se tomuto riziku raději nevyhnout.

Z podobného soudku: Myslíte si, že "nejoblíbenější finanční produkt" (měřeno tím, jak ho lidé kupují a jaký podíl tvoří v prodejích finančně poradenských společností) – investiční životní pojištění – je skutečně tak úžasný? Nebo je jen lákavým prodejním artiklem díky provizi, která dosahuje až dvojnásobku peněz, které klient zaplatí za jeden rok?


[1] Platinový klub sdružuje nejlepší hypoteční zprostředkovatele – fyzické osoby Hypoteční banky. V rámci klubu makléři čerpají nejrůznější výhody.

Loading

Vstoupit do diskuze 2 komentáře

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: pablo Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • pf

    16 května, 2011

    No nevim. Ja mam zkusenost ze 100% makleru, ktere jsem potkal jdou po provizi a nezajima je klient. Ani jeden mi nenabidl lepsi urok nez jaky jsem si nechal spocitat sam primo v bance. Nekteri me dokonce zkouseli presvedcit na kombinaci hypo s kapitalovym pojistenim. Kdo vi o co jde, tak vi ze je to nejvetsi blbost jakou muzete udelat, ale zajisti to suverenne nejvyssi provizi makleri. Na tuhle kombinaci me presvedcovali prave ti „velci“, ti mali mi proste jenom dali vyssi urok nez bych ziskal sam primo v bance.

    Odpovědět

  • Jiří Havelka

    16 května, 2011

    Co jsem v článku nezmínil, je, že je také rozdíl mezi „obecnými“ finančními poradci a specializovanými hypotečními makléři. Podle toho, co píšete, bych usuzoval spíše na první kategorii. Bohužel je ještě stále mnoho „poradců“, kteří si bez investičního životního pojištění nedokáží představit finanční plán, jak dokládá kupříkladu diskuse k článku o plánu MFČR k zastropování provizí tohoto produktu, viz
    http://www.investujeme.cz/clanky/legislativni-fukusima-pojistovacich-zprostredkovatelu/nazory/

    Odpovědět