01. 07. 2016
Subjekty:
EKOSPOL
Developeři v Praze ve druhém čtvrtletí prodali rekordních 1998 nových bytů
Největší zájem měli kupující o byty 2+kk, které se na celkových prodejích podílely 39 procenty. Následovaly větší byty 3+kk (27 procent) a 1+kk (22 procent). Prodeje kopíruje i nabídka developerů, v jejichž cenících dostupných bytů dominují ty s dispozicemi 2+kk (33 procent). Takřka 31 procent dostupných bytů tvoří ty s dispozicemi 3+kk a nejmenších bytů 1+kk je v nabídkách 16 procent.
„Poptávku po novém bydlení udržují nahoře rekordně nízké úrokové sazby u hypoték a také očekávaný pozitivní vývoj celé ekonomiky. Proti tomu však jde chaos panující kolem povolování nových staveb, kdy získat stavební povolení pro větší bytový projekt trvá pět až sedm let. Firmy proto nestíhají držet krok s klienty a jejich ceníky se stále rychleji vyprazdňují. V konečném důsledku na to doplatí právě klienti, kteří za svůj byt budou muset zaplatit vyšší cenu. Navíc vybrat vhodný byt je den ode dne těžší,“ upozorňuje Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR EKOSPOLU.
Dostupných bytů je nejméně za devět let
Tento trend jasně ukazují ceníky developerů, které EKOSPOL už déle než 9 let sleduje. Zatímco na konci loňského září bylo v nabídkách developerů 6400 dostupných bytů v Praze, na konci loňského roku jich bylo 5800. Na konci letošního března si mohli zájemci o nové bydlení vybírat dokonce už jen z 5583 volných bytů. Aktuálně se počet volných dostupných bytů propadl až na 4616, což je nejméně za celou dobu monitoringu pražského developerského trhu. Od dubna do konce června developeři do nabídky nově zařadili celkem 1031 nových bytů, zatímco jich klienti koupili 1998.
„Zájemci o nové bydlení by nyní měli vybírat ještě pečlivěji než kdy jindy, protože se jim někteří neseriózní developeři snaží prodávat i takové byty, které by byly ještě před rokem neprodejné. Nejčastějším nešvarem je přemrštěná cena neodpovídající kvalitám nabízeného bytu, velmi často maskovaná za reklamní slogan luxusní byt. Při pohledu do reklamních materiálů developerů by se mohlo zdát, že na trhu nejsou jiné než luxusní byty, opak je ale pravdou. Jen malé množství bytů splňuje kritéria pro označení luxusní bydlení,“ varuje Korec.
REKLAMA
Metodiku EKOSPOLU dlouhodobě používá i IPR
EKOSPOL, který je dlouhodobým lídrem bytové výstavby v České republice, monitoruje trh s novými byty v Praze už více než 9 let. Od počátku bez jakékoliv změny používá metodiku, která nejvěrněji zachycuje skutečné dění na trhu s novými byty v hlavním městě a aktuální poptávku klientů. Správnost této metodiky potvrzuje fakt, že ji dlouhodobě využívá také Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) (viz http://bit.ly/1NwmGng). Podle aktuálních informací tuto metodiku měnit nehodlá. Společnost EKOSPOL jakožto dlouhodobý lídr developerského trhu proto bude i nadále pokračovat v prezentaci statistik, které jsou objektivní a médii i odbornou veřejností dlouhodobě respektované a citované.