Fincentrum Media s. r. o.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

compare_and_calc.jpg db-hypoindexu.jpg
 
Děkujeme našim partnerům:
Výhodné hypotéky od Hypoteční banky
Výhodné hypotéky od Hypoteční banky

 


Hypotéku na bydlení nesplácejte překlenovacím úvěrem!

Autor: Petr Zámečník | 16.04.2009 00:00 | Kategorie: Stavební spoření
Stavební spořitelny lákají: Vyměňte hypotéku za úvěr ze stavebního spoření! Nižší úrokové sazby se ale mohou hodně prodražit. Proč? Přijdete o možnost odpočtu zaplacených úroků od základu daně z příjmů!

Hypotéku na bydlení nesplácejte překlenovacím úvěrem! >> sdílejte na sociálních sítích

 
 
Titulek: prave ted
Od: Eva
Datum: 19.05.2009 10:05
 

Prave ted řeším konec fixace a co dál... i přes handicap, který uvádíte, do toho stejně půjdu. Krátkodobou fixaci nechci, u 5 a výše let banka nabídla 6,34%, níž nepůjde. U stav. spořitelny mám v průměru 4,7% plus další výhody... např. jen na poplatcích ušetřím za ty roky 50 tisíc. Úroky nebudu moci z daní odečíst až v době, kdy už tak velké nejsou. Přijdu tím asi o 37.000,-, což je zlomek toho, co ušetřím. Pokud tedy nespadnou úroky, ale lze kdykoli splatit a jít jinam.

Titulek: špatný účel ve smlouvě
Od: Petr
Datum: 22.04.2009 16:12
 

Jsem jedním nešťastníků, kteří zvolili tento typ refinancování. O tom problému v zákoně jsem věděl, proto jsem se na toto ptal před podpisem smlouvy na FÚ, v naší účetní firmě a ve 2 bankách. Kromě jedné banky, kde mi nebyli schopni odpovědět, mi bylo víceméně sděleno, že je potřeba hledět na účel zákona a tím by měla být podpora vlastního bydlení. Záhadou mi ale zůstává překlenutí překlenovacího úvěru do úvěrů řádného. Se spořitelnou mám jedinou úvěrovou smlouvu s jedním číslem smlouvy a názvem: "Smlouva a překlenovacím úvěru a úvěru ze stavebního spoření", dále pak je v ní článek: "Účel poskytnutých úvěrů", kde je jediný bod - refinancování hypotečního úvěru poskytnutého na koupi... Pokud tedy platí to, co uvedl pan Ležatka, znamená to, že smlouva je špatně. Řádný úvěr by musel mít uveden jiný účel. Nechápu, proč by měl počet refinancování zákon omezovat. Je to přeci nevýhodné i pro stát. Budu-li v podstatě nucen setrvat u své druhé banky a platit vysoké úroky, prodělá i stát, budu si z daňového základu odpočítávat více.

"Nechápu, proč by měl počet refinancování zákon omezovat." - s tím s vámi naprosto souhlasím. Podle mého názoru se jedná o chybu, kterou se poslancům podařilo do zákona dostat "je potřeba hledět na účel zákona a tím by měla být podpora vlastního bydlení." - souhlasím. Otázka je, jak by to v případě sporu vnímaly soudy. Bohužel s českými soudy nemám dobré zkušenosti (a mnoho čtenářů, s nimiž jsem na téma "soudní spor" během posledních let komunikoval, také ne).

Titulek: jak to vnímám já
Od: Jirka
Datum: 21.04.2009 07:41
 

Zajímalo by mě oficiální vyjádření MF ČR včetně dotazu. Máte to někde písemně od MF ČR, že úroky jsou z refinancované hypotéky nebo úvěru ze stavebného spoření daňové neuznatelné, nebo Vám to potvrdilo MF ČR jen ústně? Podívám - li se na Váš článek a příslušnou část zákona, tak vycházím z následujícího: Bytovou potřebou je dle odst. 3 písmena h § 15 - splacení úvěru nebo půjčky použitých poplatníkem na financování bytových potřeb uvedených v písmenech a) až g). Když to hodím na reálný příklad, tak koupím byt dle zvl. zákona ( 72/94 Sb.) na hypotéku. Účelovost splněna. Refinancuji úvěr třeba stavebním spořením - splácím tím úvěr ( hypotéku), který jsme použil na financování bytové potřeb ( koupě bytu). Takže dle mého názoru první refinancování je v pohodě. Druhé refinancování a další - tam bych to tak jistě neviděl. V každém případě, pokud sdělujete, že máte oficiální vyjádření, prosím Vás o zveřejnění tohoto vyjádření v jeho officiální formě.

Titulek: RE: jak to vnímám já
Od: Jirka
Datum: 21.04.2009 07:43
 

ještě drobná úprava textu: splácím tím úvěr ( hypotéku)dle písmena h, který jsme použil na financování bytové potřeb ( koupě bytu)dle písmena c

Dobrý den, komunikace s tiskovým odborem proběhla e-mailem. Samozřejmě vám mohu poskytnout celý text dotazů i odpovědí: První dotaz: "Dobrý den, při psaní "vcelku běžného" článku na téma odpočtu úroků z úvěrů na bydlení od základu daně z příjmů jsem narazil na jeden bod, který mi doslova vyrazil dech. Jedná se o §15 odst. 3 zákona o daních z příjmů, kde jsou definovány "bytové potřeby" v bodech a až h. Zarážející je bod h, který říká: "h) splacení úvěru nebo půjčky použitých poplatníkem na financování bytových potřeb uvedených v písmenech a) až g)." Z tohoto bodu plyne, že pokud klient čerpá úvěr kupříkladu na pořízení bytu, může si odečíst zaplacené úroky od základu daně (při splnění dalších náležitostí dané zákonem). Pokud tento úvěr refinancuje, spadá i nový úvěr pod "bytové potřeby" (podle písmene h). Pokud ale tento chce refinancovat, má již smůlu a nemůže si u nového úvěru uplatnit úroky od základu daně - neužívá ho totiž na splacení úvěru podle bodu a - g, ale podle h, a tedy do bodu h nepatří. (Můj článek na toto téma naleznete na http://www.hypoindex.cz/clanky/chcete-snizit-dane-o-zaplacene-uroky-nesmite-refinancovat/) V této souvislosti by mě zajímalo, zda se jedná o chybu v zákoně, nebo zda toto znění vystihuje záměr zákonodárců. Pokud jde o chybu v zákoně, pak mě zajímá, zda se již pracuje na nápravě a v jakém je stádiu legislativního procesu. Pokud se jedná o záměr, pak by mě zajímal jeho cíl. V případě, že nemáte možnost mi sdělit odpověď, budu rád za doporučení, na koho se mám obrátit. Po zveřejnění článku se na mě obrací řada čtenářů, které daná problematika zajímá a osobně se jich dotýká. Děkuji a přeji Vám krásný den, Petr Zámečník šéfredaktor www.hypoindex.cz www.investujeme.cz vedoucí projektu www.investujeme.sk" První odpověď: Dobrý den, toto ustanovení bylo do zákona o daních z příjmů zapracováno zákonem č. 333/1998 Sb., kdy v rámci jednání Rozpočtového výboru PSP ČR dne 18.11.1998 byl formou poslaneckého pozměňovacího návrhu text nového písmene g) v § 15 odst. 10 zákona o daních z příjmů v tehdy platném znění uplatněn a schválen. Lze tedy uplatnit úroky z úvěru nebo půjčky pouze pokud byla použita na financování bytové potřeby uvedené v písm. a) až f). Úroky z úvěru použité na splacení úvěru, kterým bylo refinancováno splacení původního úvěru, již odečitatelné nejsou. V tomto ustanovení se v současnosti nepřipravuje žádná změna. S pozdravem Radek Ležatka Oddělení Komunikace MF ČR Druhý dotaz: Dobrý den, děkuji Vám za Vaši odpověď a omlouvám se za opožděné potvrzení jejího přijetí. Narazil jsem ale ještě na jeden specifický problém. Pokud klient refinancuje hypotéku překlenovacím úvěrem, může odečíst zaplacené úroky od základu daně. Jak je to ale v případě, že se překlenovací úvěr překlene na řádný úvěr, kterým se překlenovací splatí? Podle logiky zákona si tyto úroky od základu daně již odečíst nemůže. Je to tak, nebo se mýlím? Děkuji a přeji Vám krásný den, Petr Zámečník www.hypoindex.cz www.investujeme.cz www.investujeme.sk Druhá odpověď: Dobrý den, je to tak. Obecně platí, že lze uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně úroky z úvěrů uvedených v § 15 odst. 3 ZDP, jsou-li prostředky z úvěru použity mimo jiné i na splacení úvěru nebo půjčky použitých poplatníkem na financování bytových potřeb uvedených v písmenech a) až g) v § 15 odst. 3 ZDP. Pokud je z řádného úvěru splácen překlenovací úvěr, kterým byl refinancován hypoteční úvěr na pořízení bytové potřeby, je to stejná situace, na kterou jsme už odpovídali. Splacení překlenovacího úvěru, kterým byl refinancován hypoteční úvěr na bytové potřeby není bytovou potřebou podle § 15 odst. 3 ZDP, protože překlenovací úvěr nebyl použit na financování bytové potřeby uvedené v písmenech a) až g) v § 15 odst. 3 ZDP. S pozdravem Radek Ležatka Oddělení Komunikace MF ČR Ministerstvo pro místní rozvoj bohužel dosud neodpovědělo...

Titulek: RE: RE: RE: jak to vnímám já
Od: Z.S.
Datum: 03.06.2009 11:42
 

Dobrý den pane Zámečníku, chci se zeptat jak je to v případě předhypotečního úvěru, který následně přechází na hypoteční úvěr. Účel na PHÚ je koupě BJ v OV, na následném hypotečním úvěru je účel refinancování (konsolidace ...) předhypotečního úvěru. Z toho mi vyplývá, že je hypoteční úvěr 1. refinancování a pokud bude chtít klient přejít do jiného bankovního ústavu má 2. financování. Děkuji za Váš názor. Z.S.

Dobrý den, budu-li vycházet z výkladu tiskového odboru MF ČR, pak je váš závěr správný. Bohužel většina "zasvěcených lidí" hovoří o možnosti vlastního výkladu správcem daně - finančním úřadem a každý finanční úřad tak pravděpodobně může postupovat podle svého uvážení. Bohužel mi není dosud znám žádný precedens. Podle mého názoru je možné takové úroky zkusit uplatnit, ovšem existuje jistá pravděpodobnost, že je finanční úřad neuzná. V takovém případě by mohl doměřit daň a připočíst i sankce za krácení daně... jediná obrana by pak byl soud. Možností před uplatněním úroků je dotázat se přímo vašeho správce daně... Přeji krásný den, Petr Zámečník

Titulek: Proč překlenovací úvěr?
Od: Petr
Datum: 17.04.2009 13:12
 

V článku se stále píše o stavebním spoření, ale pokud se nemýlím, tak na stejný problém musí narážet i hypotéční banky. Tedy druhým refinancováním ztrácí dlužník nárok na daňový odpočet bez ohledu na to, zda úvěr poskytuje stavební spořitelna nebo hypotéční banka. Nebo se mýlím?

Máte samozřejmě naprostou pravdu. O problému s druhým refinancováním hypotéky a daňových odpočtech jsme informovali již v článku http://www.hypoindex.cz/clanky/chcete-snizit-dane-o-zaplacene-uroky-nesmite-refinancovat/ který je z článku o překlenovacích úvěrech odkazován. Proč jsem volil i samostatný článek na téma refinancování hypotéky překlenovacím úvěrem a daňové odpočty je ten, že když klient refinancuje hypotéku překlenovacím úvěrem, tak se do "daňové pasti" dostává již při prvním refinancování. Při přípravě prvního článku jsem navíc ještě neměl ověřeno, zda k tomu tak u stavebního spoření opravdu je. A abych se přiznal, tak do ověření této skutečnosti se mi tomu nechtělo ani věřit.

Titulek: No nevím...
Od: antijudr
Datum: 16.04.2009 09:00
 

Článek, hlavně pak titulek, je poněkud zavádějící. Většině lidí určitě nejde v první řadě o ty daňové úlevy. Nemluvě o tom, že v době překlopení překlenováku na řádný úvěr by se i na hypotéce platila z anuitní splátky jen menší část na úrocích. U stavebka jde přece hlavně o ten nižší a na celou dobu splácení garantovaný úrok. No a taky možnost předčasného splácení. P.S. Nemůžete toho magora judra umazávat?

Titulek: RE: No nevím...
Od: Petr Zámečník
Datum: 16.04.2009 10:20
 

Ještě k vaší poznámce. Nemohu si pomoci, ale mám velkou toleranci k slaboduchým jedincům ve společnosti. Nicméně i má tolerance je již na hraně a jsem blízko rozhodnutí využít řešení, které navrhujete, byť je mi, jakožto liberálnímu člověku stavícímu svobodu slova na čelní příčky hodnotového žebříčku, velmi nepříjemné.

Titulek: RE: RE: No nevím...
Od: Vojtík
Datum: 17.04.2009 08:31
 

Klid,to je neškodný srandista.Vždyť jenom to jméno-Ludvík Sobota-je samozřejmě podobné Luďkovi Sobotovi.Představte si,jak jsou tyhle texty čteny Luďkem Sobotou a pochopíte,oč tu jde-když vám to nedošlo doposud.

Titulek: RE: No nevím...
Od: Petr Zámečník
Datum: 16.04.2009 10:16
 

Většině lidí, kterým nejde o daňové úlevy, jim o ně nejde ze dvou důvodů: Buď si je nedokáží spočítat, nebo jsou přesvědčeni, že o ně nepřijdou. Podle mého názoru je jen minimum lidí, kteří by raději platili kupříkladu 5% úrokovou sazbu na stavebním spoření bez možnosti uplatnění daňových úlev, ale s možností kdykoli předčasně splatit, než 5% úrokovou sazbu na hypotéce s možností daňových úlev, ale s možností splatit jen v období konce fixace úrokové sazby. Rozhodně se ale nechci přít o to, že mezi oběma produkty jsou rozdíly, které mohou klienta naklonit na jednu či na druhou stranu - jako je zmíněná možnost kdykoli předčasně splatit, nižší poplatky za vedení úvěru (ty se přímo promítají do nákladů) a daly by se najít i další. Nepřu se ani o to, že pokud vám nabídne banka úrokovou sazbu 5,75 % (aktuální průměrné sazby dle FINCENTRUM HYPOINDEXu) a stavební spořitelna kupříkladu 4,5 % na řádném úvěru, tak bude řádný úvěr i bez daňových úlev výhodnější (alespoň do té doby, než klesnou úrokové sazby hypotéky... pokud klesnou). Přiznávám, že nadpis i dikce článku je o něco ostřejší, nicméně jeho cílem je především upozornit na problém v legislativě, který tu dle mého názoru je (možná se najdou subjekty, kterým současný stav vyhovuje...), který nikdo neřeší a, a to především, o kterém lidé čerpající úvěry na bydlení ani neví.

Titulek: Vážení přátelé a zájemci o investice
Od: JUDr. Ludvigg Sobota
Datum: 16.04.2009 01:18
 

Vážení přátelé a zájemci o investice To že čtete tuto nabídku znamená, že vím není lhostejný váš osud!! Zajímáte se o investice, jste moudrý člověk. Jistě znáte základní poučku všech bohatých investorů - levně nakup draho prodej! Pak vám tedy nemusím vysvětlovat jedinečnou příležitost k nákupu bytu či jiné nemovitosti. Sháníte pěkný byt v Praze 4 v Michli či v Malešicích, s krásným výhledem či blízko lesa a obstjnou dopravní dostupností? Napište mi na email ludvik.sobota@email.cz nebo zavolejte. Jsme sice dost vytížení zájemci o nemovitosti, ale rádi si na vás najdeme čas avysvětlíme vám, jak zbohatnout a stát se finančně zajištěným člověkem! předsedám setkáním investorů, je to tam super!! navíc po zaplacení vstupenky nyní jen za 460 Kč (místo obvyklých 180 Euro) každý zdarma obdrží úžasnou knihu http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lereah_BookCover_2005.jpg v ní načerpáte rady, jak zbohatnout, je od finančního gurua z USA !! je to mana z nebes, předpovídá budoucnost!! já po přečtení zbohatnul o pár milionů, a co vy? U pozorňuji, že jinde než u nás knihu již neseženete. S pozdravem a přáním krásného dne upřímně se těším na setkání s Vámi osobně Váš přítel Sobota

Titulek: RE: Vážení přátelé a zájemci o investice
Od: pavelhek
Datum: 17.04.2009 22:12
 

Kecy, běžte si oblbovat na novinky, stačí zadat název té knihy na gůglu a vyplivne vám stovky odkazů kde ji koupit.

Připojte váš komentář!

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Stavební spoření

Petr Zámečník | 21.05.2012 00:00 Vypověděli jste smlouvu? Stavební spořitelna vám peníze vyplatit nemusí!

Vypovíte smlouvu o stavebním spoření a čekáte na peníze. Po třech měsících nic. A pak se dozvíte, že stavební spořitelna na výplatu nemá. I to se může stát – a nemusí to být případ pro výplatu náhrad z Fondu pojištění vkladů. Možnost nevyplatit vypovězenou smlouvu má většina stavebních spořitelen v podmínkách. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 22.05.2012 08:40

Petr Zámečník | 17.05.2012 00:00 Nespoříš? Smlouvu ti zrušíme!

Spořit se stavebním spořením je dobrovolné. Stačí si uzavřít smlouvu a kdykoli můžete posílat peníze. Když nemáte, neposíláte. Pokud ale nemáte a neposíláte příliš dlouho, může se ozvat stavební spořitelna – a smlouvu vám vypovědět. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 14.05.2012 00:00 Rozumíte podmínkám stavebních spořitelen? aneb Snížíme vám úrok

Uzavíráte-li jakoukoli smlouvu, měli byste si ji přečíst. A nejen ji. Součástí smlouvy jsou další dokumenty. U stavebních spořitelen jsou jimi Všeobecné obchodní podmínky a příslušný sazebník úhrad. Rozumíte jim dostatečně? Jaké záludnosti ukrývají? Spořitelna kupříkladu může snížit úroky! (Aktualizováno) Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 14.05.2012 13:45

Petr Bukač | 10.05.2012 00:00 Stavební spoření, nebo státní dluhopisy?

Stavební spořitelny v poslední době stíhá jedna špatná zpráva za druhou. Ještě se nestačily vzpamatovat z radikálních změn podmínek stavebního spoření a je tu další nepříjemnost. O některé stávající i potenciální klienty je mohou připravit státní spořicí dluhopisy. Úpis další emise určené občanům začíná dnes. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 14.05.2012 12:03

Monika Hrušová | 04.05.2012 00:00 Slunce probudilo banky. Nabízejí akce na levnější bydlení

Příjemné počasí obměkčilo ty správné pracovníky finančních institucí a banky začaly nabízet zajímavé slevové akce. Například Volksbank CZ nabízí nové úrokové sazby u hypotéky „Bez starostí“, UniCredit Bank zjednodušila refinancování hypotečních úvěrů a Stavební spořitelna České spořitelny snižila úrokové sazby u zajištěných úvěrů až na 3,25 procenta. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další články »

Krátké zprávy z Stavební spoření

21.05.2012 15:22 Stavební spoření je stále v kurzu

I přes snížení státní podpory mají lidé stále zájem o stavební spoření a počet nových smluv roste. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

07.05.2012 16:43 Modrá pyramida snižuje úrokové sazby u Hypoúvěru

Modrá pyramida nyní poskytuje také hypoteční úvěry Komerční banky, které je možné sjednat se sazbou od 3,49 % p.a. pro tří až pětileté fixace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.05.2012 14:11 Akční Moudré spoření až do konce července

Ke stavebnímu spoření u Modré pyramidy uzavřenému do konce července dostanou klienti úrokovou sazbu 4 %. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.04.2012 13:59 Dobrá rada nad zlato aneb Nenechte si poradit stavební spořitelnou

Píšeme na Investujeme.cz: Po výpovědi smlouvy o stavebním spoření dostane klient peníze zpravidla za tři měsíce. Jde to ale i dříve. Stačí přistoupit na „dobrou“ radu paní ze stavební spořitelny. Na kolik taková rada přijde? Skutečně se jedná o „lepšího vrabce v hrsti“? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.04.2012 14:14 Vláda schválila změny ve stavebním spoření

Vláda dnes schválila novelu zákona o stavebním spoření, který od roku 2015 umožní produkt prodávat i v klasických bankách. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou fixaci úrokových sazeb hypoték upřednostňujete?

Variabilní sazby. (45)
 
Jednoletou. (7)
 
Tříletou. (21)
 
Pětiletou. (92)
 
Delší. (10)
 
Jinou. (9)
 Celkem hlasovalo 184 čtenářů