Developeři nám změní Prahu před očima

V příštích deseti letech vyrostou v Praze celé nové čtvrti. K největším už započatým projektům patří Západní Město a Nové Vysočany. Novou podobu by mělo získat například nákladové nádraží Žižkov, Smíchovské nádraží či Václavské náměstí.

Kněžna Libuše předpovídala, že bude z Prahy veliké a slavné město. Škoda, že nebyla konkrétnější a alespoň nenaznačila, jestli se například na Letné zabydlí Kaplického „chobotnice“ či zda z mapy metropole zmizí přibližně 268 hektarů zeleně známé jako Trojmezí. Mohla také upřesnit, jestli to, co se má „dotýkat hvězd“, jsou mrakodrapy na Pankrácké pláni. Teď jsou podobné otázky tématem sporů městských úředníků, politiků a obyvatel města. Jaké budou odpovědi, lze jen těžko předvídat.

Ledacos o budoucí podobě města je ale možné vyčíst z plánů developerských společností a investorů. Důležité slovo bude mít nový územní plán. Ten by mělo schválit příští zastupitelstvo, které vzejde z voleb na podzim roku 2010. Hlavní město v současné době dopracovává stovky návrhů na změny v tomto pro výstavbu ve městě stěžejním dokumentu. Vyčleněno bylo asi šedesát nejdůležitějších návrhů a ty se nyní projednávají samostatně jako celoměstsky významné změny územního plánu. Týkají se například Masarykova a Smíchovského nádraží, nákladového nádraží Žižkov, areálu Bubny-Zátory, věznice na Pankráci nebo zmiňovaného Trojmezí, tedy přírodní lokality mezi Prahami 10, 11 a 15, o jejímž zastavění sní nejeden developer.

Koně už z magistrály neuvidíme

Část pro Prahu významných změn se v příštích letech odehraje přímo v srdci města. Nového kabátu se podle projektu z dílny ateliéru Cigler Marani dočká Václavského náměstí. Automobily budou parkovat pod zemí nebo ve vnitroblocích domů a změní se architektonické pojetí celého náměstí. Novou podobu získají například vstupy do metra, změní se i stánky s klobásami, které budou postaveny v jednotném architektonickém stylu. Chodníky, u nichž už nebudou postávat automobily, by se měly rozrůst zhruba na dvojnásobek současné šířky a lemovat je budou čtyři řady stromů namísto dnešních dvou. Teoreticky by se mohly do spodní části náměstí vrátit tramvaje. To ale ještě není podle mluvčího radnice Prahy 1 Alexandra Korába jisté.

S rekonstrukcí Václavského náměstí chce magistrát začít příští rok, skončit by mohla v roce 2011. Ve stejném roce chce hlavní město začít s budováním tunelů, které zavedou magistrálu u Národního muzea pod zem. Náměstí by se tak opět spojilo s Vinohrady.

Praha 1 plánuje podle Korába začít ještě letos také s rekonstrukcí Střeleckého ostrova. V rozpočtu si na to vyhradila čtyřicet milionů korun. Na ostrově mají vzniknout nové povrchy, cestičky a louky pro odpočinek. Upraveny budou i sportovní plochy.

Nad stanicí metra Národní třída by měl do dvou let vyrůst multifunkční objekt Copa Centrum. Investorem je společnost Copa Group, která začátkem června získala stavební povolení a zahájila přípravu na archeologický průzkum. Stavební práce by mohly začít během léta. Zaleží však na tom, zda se na pozemku nenajde nějaký významný archeologický nález. Copa Centrum má stát zhruba čtyři miliardy korun. Bude mít čtyři podzemní a sedm až osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách vzniknou byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Objekt bude propojen se sousedním obchodním domem Tesco.

Více čtěte v článku Renaty Lichtengerové " Developeři nám změní Prahu před očima " na serveru
Profit.cz .

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *