Jak stanovit tržní cenu nemovitosti?

Při prodeji nemovitosti je nejdůležitější správné určení ceny. Pokud je cena nemovitosti stanovena pod tržní hodnotou, nemovitost prodáte sice rychle, ale na prodeji budete marně tratit. Přijít o peníze však můžete i při příliš vysoké ceně, která může prodloužit dobu prodeje.

„Aby majitel neprodělal a zároveň prodal svou nemovitost v přiměřeném čase, je správné určení počáteční nabídkové ceny zásadní. Nejlepší cestou je obrátit se na zkušeného realitního makléře, který se na realitním trhu vyzná a prodávanou nemovitost dokáže dobře ohodnotit. Pokud se prodávající do této složité záležitosti pustí sám, bude to pro něj určitě hodně časově náročné a většinou se mu na první pokus nepodaří stanovit adekvátní cenu, kterou by realitní trh v dané podobě akceptoval. Prodávající má oproti realitnímu makléři omezené možnosti, zkušenosti a informace a ve své podstatě může vycházet pouze z nabídkových cen na trhu. Nezná na rozdíl od profesionálního makléře ceny skutečné prodejní, které se od těch nabídkových často hodně liší,“ objasňuje Martin Němeček, předseda představenstva Realitní společnosti České spořitelny (RSČS).

Na cenu nemovitosti působí zejména lokalita, dispozice, stáří nemovisti, její stav atd. Důležité je také mít na paměti, že cena investovaná do rekonstrukce se do finální ceny nepromítá přímo úměrně. Vzhledem k tomu, že se realitní trh neustále vyvíjí a ceny mění, zjistíme přibližnou cenu nemovitosti na metr čtvereční porovnáním nabídek obdobných nemovitostí. 

„Zpřesnit cenu umí realitní makléř, protože ten zná reálné prodejní ceny obdobných nemovitostí. Pokud chce klient cenu nastavit výš a na prodej výrazně nespěchá, lze to na předem stanovenou dobu zkusit. Ovšem pokud se na nabídku nemovitosti nikdo tři týdny neozve, je to znamení, že je cena pro kupující moc vysoká a prodávající by měl uvažovat o úpravě nabídkové ceny. V okamžiku, kdy se objeví zájemci, je to signál, že cena je již na reálné tržní úrovni a klient získává jistotu, že svou nemovitost prodá za nejvyšší cenu, kterou je trh ochoten akceptovat,“ říká Miroslav Kovář, vedoucí týmu makléřů franšízové pobočky RSČS/Fresh Reality.

Zdroj: Realitní společnost České spořitelny 
 

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *