Fincentrum Media s. r. o.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

compare_and_calc.jpg db-hypoindexu.jpg
 
Děkujeme našim partnerům:
Výhodné hypotéky od Hypoteční banky
Výhodné hypotéky od Hypoteční banky

 


Milan Švec: Lidé stavební spoření již ruší!

Autor: Petr Zámečník | 13.08.2010 00:04 | Kategorie: Stavební spoření | 2 komentáře
Milan Švec: Lidé stavební spoření již ruší!

Stát potřebuje šetřit. Na paškál přišlo i stavební spoření. A reakce lidí? "Počet výpovědí v posledních týdnech stoupl," říká Milan Švec, který dlouhá léta vedl část poradenské sítě ČMSS a nyní přešel do společnosti Fincentrum. Jak vidí budoucnost stavebního spoření?

V současnosti se hovoří o možném zdanění státního příspěvku stavebního spoření . Jak to vnímáte ze svého pohledu "dlouholetého Lišáka "?

Možné snížení státního příspěvku stavebního spoření se diskutuje již dlouhá léta. Svým způsobem jsou na to všichni tak trochu připraveni a bylo jen otázkou času, kdy to přijde, v jakém rozsahu a jaká opatření budou uplatněna. Např. u zdanění výnosů stavebního spoření si myslím, že to čekali úplně všichni.

Zvláštní krok zdanění státního příspěvku 50% sazbou je nový fenomén, nicméně myslím si, že stavební spoření bude mít budoucnost i přes toto opatření.. Stavební spoření pořád vychází jako docela zajímavý a zejména bezpečný produkt pro střednědobé investice a zejména pro získání výhodného úvěru.

Z mého pohledu, i kdyby změny dopadly tak, jak se plánují, bude mít stavební spoření své místo v portfoliu finančních produktů na našem trhu. Samozřejmě jeho atraktivita bude nižší a konkurence tím pádem výrazně vzroste.

Myslíte si, že se stavební spořitelny dostatečně připravily na tuto změnu?

To opravdu netuším, ale vím, že v současné době velmi intenzivně pracují

Jeden z největších otazníků jsou smlouvy již po vázací době , kterých je naprostá většina a především na nich je naprostá většina finančních prostředků, které mají stavební spořitelny k dispozici. Největší obava je tak z odlivu stávajících klientů .

To jste trefil hřebíček na hlavičku. Otázka je, jak se kdo připravil... v tuto chvíli je zřejmé, že pod vlivem mediální masáže mnoho bonitních klientů, dlouhodobě spořících, vybírá své naspořené prostředky právě z obavy před zdaněním. A domnívám se, že naprostá většina stavebních spořitelen nemá dostatečně silné nástroje na to, aby prostředky ve své firmě udržela.

Z tohoto vnímám jako výhodnější pozici nezávislých finančních poradců, protože mají v ruce celé portfolio nástrojů, jak finanční prostředky investovat a poradit zákazníkům co s nimi.

Předpokládám, že všechny stavební spořitelny pracují na nějakém scénáři, který by odliv klientů zastavil. Že odliv je, to víme. Naši poradci mají hodně svých vlastních zákazníků, kteří se na ně denně obracejí, a počet výpovědí v posledních týdnech stoupl o desítky procent. Peníze se dávají do pohybu.

Lidé tedy vypovídají smlouvy o stavebním spoření ještě dříve, než opatření vlády nabrala podobu konkrétního právního rámce?

Přesně tak. Přestože netuší, co vlastně bude, a ve finále ta opatření nemusí být ve vztahu ke starším smlouvám nijak fatální, přesto se to děje a děje se to ve velkém měřítku.

Když v roce 2003 došlo ke změně podmínek stavebního spoření od 1. 1. 2004 - ke snížení státního příspěvku a prodloužení vázací doby - hodně se diskutovalo o nemožnosti snížení státního příspěvku na již uzavřené smlouvy . Jak vnímáte, že najednou to jde, když předtím to podle politiků nešlo?

Já si myslím, že to nejde ani teď. Tím řešením je právě uvalení jednorázové daně na státní příspěvek. Aspoň informace, které mám a kterými jsem byl vždycky zásobován, podle právních rozborů nelze v tomto směru podnikat žádné retroaktivní kroky. Ale nejsem právník.

Ono by se nejednalo přímo o retroaktivní krok, protože smlouvy o stavebním spoření odkazují na zákon ve věci výše státního příspěvku, a zákon by se akorát změnil. Tedy státní příspěvek, který by již byl připsán v daném roce, by stát snížit nemohl, ale nově připsaný státní příspěvek by už byl nižší i u dříve uzavřených smluv .

Jak říkám, nejsem právník a vycházím pouze z informací, které mám. Jak moc se kupříkladu budou chtít lidé soudit se státem, to nevím.

Máte signály od vašich klientů, že by mohlo dojít k žalobám na stát ?

Myslím si, že tlaky jsou oboustranné a kdyby jakákoli sebemenší šance byla, tak určitě vzniknou nějaká sdružení a soudy by určitě proběhly. Lidé by se připojili.

Stavební spoření si podle vašich slov i po změnách své místo na trhu najde. Jak velký propad stavebního spoření ale v takové situaci očekáváte?

To si netroufám odhadnout. Uvidíme, jak bude skutečně znít novela zákona, a uvidíme, jaký prostor to dá stavebním spořitelnám, aby upravily své produkty nebo přišly s nějakým novým kreativním řešením.

Mohlo by podle vás být řešením kupříkladu zvýšení úrokové sazby z vkladů ? To je krok kterému se spořitelny zatím úspěšně vyhýbají.

Domnívám se, že při současných sazbách to snad ani není možné. Nedovedu si představit, jak moc by musely stavební spořitelny vydělávat, aby si to mohly dovolit. Jejich investiční možnosti jsou ze zákona poměrně striktně omezeny. Pokud bude inflace na stávající úrovni a sazby centrální banky takové, jaké jsou, tak si osobně myslím, že by to bylo pro stavební spořitelny hodně náročné.

Kromě zdanění a snížení státního příspěvku se hovoří také o možnosti navázání výplaty vkladů se státním příspěvkem na "účel bydlení" . Myslíte si, že je to smysluplné opatření? Mohlo by to přinést nějaké pozitivní kroky?

Ne. Vzhledem k tomu, jak funguje systém stavebního spoření.Poskytování výhodných úvěrů na bydlení, kvůli kterým byl celý systém zřízen a kvůli kterému existuje, je vázáno na přátelské střadatele - na klienty, kteří pouze spoří, nikoli investují. A těch musí být dostatek. V okamžiku, kdy by byly veškeré výhody vázány na financování, tak celý systém přestane fungovat, protože základní princip stavebního spoření bude narušen. Pro stavební spoření by to bylo další docela těžkou ranou.

Z ČMSS jste odešel z důvodů změn na finančně poradenském trhu. Myslíte si, že má "monoproduktové poradenství" ještě budoucnost?

Vždycky bude mít své místo. Ale podle mého názoru se bude počet poradců rychle zmenšovat ve prospěch těch, kteří dělají nezávislé poradenství a dokáží se podívat na rodinu a na její finanční toky jako na celek. Má to svou logiku v tom, že finančních institucí a produktů je stále více,  a vyznat se v této džungli, kde se neustále něco vyvíjí a mění, je pro běžného občana naprosto nemožné.

Sám jsem takovou typickou ukázkou. V šuplíku mám spoustu různých smluv od různých institucí a navštěvuje mě asi pět různých poradců a samozřejmě každý řeší svůj vlastní zájem, kterým je prodat to, co má zrovna v tašce. A i při sebelepší vůli se těžko může podívat na moje potřeby komplexně a vyřešit je dobře.

Ten trend je celosvětový ve vyspělých zemích a nezávislé finanční poradenství v té pravé  podobě v Česku teprve začíná a rozhodně má před sebou dost světlou perspektivu.

Děkuji za rozhovor.

Čtěte též:

Anketa

Jaký je váš názor na snížení státní podpory stavebního spoření?

Souhlasím (500)
 
Nesouhlasím (2133)
 Celkem hlasovalo 2633 čtenářů

Milan Švec: Lidé stavební spoření již ruší! >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Související subjekty

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Stavební spoření

Monika Hrušová | 25.05.2012 00:00 Tonoucí se stébla chytá aneb co se stavební spořitelnou

Stavební spoření netáhne a spořitelny řeší, jaká bude jejich budoucnost. Proto se většina z nich snaží rozšířit své portfolio služeb. Například Modrá pyramida chce nabízet komplexní finanční poradenství, Českomoravská stavební spořitelna láká například na životní pojištění nebo podílové fondy. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 21.05.2012 00:00 Vypověděli jste smlouvu? Stavební spořitelna vám peníze vyplatit nemusí!

Vypovíte smlouvu o stavebním spoření a čekáte na peníze. Po třech měsících nic. A pak se dozvíte, že stavební spořitelna na výplatu nemá. I to se může stát – a nemusí to být případ pro výplatu náhrad z Fondu pojištění vkladů. Možnost nevyplatit vypovězenou smlouvu má většina stavebních spořitelen v podmínkách. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 22.05.2012 08:40

Petr Zámečník | 17.05.2012 00:00 Nespoříš? Smlouvu ti zrušíme!

Spořit se stavebním spořením je dobrovolné. Stačí si uzavřít smlouvu a kdykoli můžete posílat peníze. Když nemáte, neposíláte. Pokud ale nemáte a neposíláte příliš dlouho, může se ozvat stavební spořitelna – a smlouvu vám vypovědět. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 14.05.2012 00:00 Rozumíte podmínkám stavebních spořitelen? aneb Snížíme vám úrok

Uzavíráte-li jakoukoli smlouvu, měli byste si ji přečíst. A nejen ji. Součástí smlouvy jsou další dokumenty. U stavebních spořitelen jsou jimi Všeobecné obchodní podmínky a příslušný sazebník úhrad. Rozumíte jim dostatečně? Jaké záludnosti ukrývají? Spořitelna kupříkladu může snížit úroky! (Aktualizováno) Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 14.05.2012 13:45

Petr Bukač | 10.05.2012 00:00 Stavební spoření, nebo státní dluhopisy?

Stavební spořitelny v poslední době stíhá jedna špatná zpráva za druhou. Ještě se nestačily vzpamatovat z radikálních změn podmínek stavebního spoření a je tu další nepříjemnost. O některé stávající i potenciální klienty je mohou připravit státní spořicí dluhopisy. Úpis další emise určené občanům začíná dnes. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 14.05.2012 12:03

Další články »

Krátké zprávy z Stavební spoření

21.05.2012 15:22 Stavební spoření je stále v kurzu

I přes snížení státní podpory mají lidé stále zájem o stavební spoření a počet nových smluv roste. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

07.05.2012 16:43 Modrá pyramida snižuje úrokové sazby u Hypoúvěru

Modrá pyramida nyní poskytuje také hypoteční úvěry Komerční banky, které je možné sjednat se sazbou od 3,49 % p.a. pro tří až pětileté fixace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.05.2012 14:11 Akční Moudré spoření až do konce července

Ke stavebnímu spoření u Modré pyramidy uzavřenému do konce července dostanou klienti úrokovou sazbu 4 %. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.04.2012 13:59 Dobrá rada nad zlato aneb Nenechte si poradit stavební spořitelnou

Píšeme na Investujeme.cz: Po výpovědi smlouvy o stavebním spoření dostane klient peníze zpravidla za tři měsíce. Jde to ale i dříve. Stačí přistoupit na „dobrou“ radu paní ze stavební spořitelny. Na kolik taková rada přijde? Skutečně se jedná o „lepšího vrabce v hrsti“? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.04.2012 14:14 Vláda schválila změny ve stavebním spoření

Vláda dnes schválila novelu zákona o stavebním spoření, který od roku 2015 umožní produkt prodávat i v klasických bankách. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou fixaci úrokových sazeb hypoték upřednostňujete?

Variabilní sazby. (50)
 
Jednoletou. (7)
 
Tříletou. (22)
 
Pětiletou. (99)
 
Delší. (10)
 
Jinou. (9)
 Celkem hlasovalo 197 čtenářů

Nejčtenější články z Stavební spoření za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 14.05.2012 00:00 Rozumíte podmínkám stavebních spořitelen? aneb Snížíme vám úrok

Uzavíráte-li jakoukoli smlouvu, měli byste si ji přečíst. A nejen ji. Součástí smlouvy jsou další dokumenty. U stavebních spořitelen jsou jimi Všeobecné obchodní podmínky a příslušný sazebník úhrad. Rozumíte jim dostatečně? Jaké záludnosti ukrývají? Spořitelna kupříkladu může snížit úroky! (Aktualizováno) Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 17.05.2012 00:00 Nespoříš? Smlouvu ti zrušíme!

Spořit se stavebním spořením je dobrovolné. Stačí si uzavřít smlouvu a kdykoli můžete posílat peníze. Když nemáte, neposíláte. Pokud ale nemáte a neposíláte příliš dlouho, může se ozvat stavební spořitelna – a smlouvu vám vypovědět. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Bukač | 10.05.2012 00:00 Stavební spoření, nebo státní dluhopisy?

Stavební spořitelny v poslední době stíhá jedna špatná zpráva za druhou. Ještě se nestačily vzpamatovat z radikálních změn podmínek stavebního spoření a je tu další nepříjemnost. O některé stávající i potenciální klienty je mohou připravit státní spořicí dluhopisy. Úpis další emise určené občanům začíná dnes. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Další články »