EUR 25.200

USD 23.143

REPO sazba ČNB 6.25 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.200

USD 23.143

Text: Martin Fojtík

24. 06. 2016

1 komentář

Realitní franšízy jako hit Česka? Většinou jen slepá ulička!

 


 

Co je na franšízách tak přitažlivého, že se do nich stále častěji pouští zavedené multi-levelové (MLM) realitní společnosti? Funguje tento koncept poskytovatelům licence i samotným franšízantům?

Nejprve je třeba říci, že franšízy jsou staré snad jako kapitalismus sám a stojí za úspěchem největších globálních firem jako například McDonald‘s nebo Starbucks. Na první pohled tedy není proč váhat, samá pozitiva a sociální jistoty. Dá se ale koncept franšíz jednoduše zkopírovat a přenést do jakékoliv oblasti podnikání, do jakékoliv země?

Tuzemské realitky, které se rozhodly jít cestou franšíz, jsou jistě motivovány rychlým růstem bez rizika. Možná i snahou nabídnout pocit silné značky dalším subjektům na trhu a samozřejmě přijít jednoduše k penězům. Franšízanti si pronajmou značku a zaplatí za ni. Někdy jednorázovou větší sumu, ale častěji spíše jednorázovou menší částku a následně posílají mateřské společnosti část svých provizí a poplatků. Ty se někdy tváří jako příspěvek na centrální marketing, jindy jako další poplatky za užívání značky. Na první pohled idylka. A teď rizika.

Velké realitní firmy jsou v drtivé většině postaveny na multi-levelových základech. Makléři nejsou odměňování pouze za vlastní obchodní případy, ale získávají i podíl na odměnách jimi řízených kolegů, které odborně a obchodně vedou a poskytují jím zázemí a podporu. Takový systém prokazatelně vede k pravidelné komunikaci mezi makléři, jejich vzdělávání a trvalému odbornému růstu, což má pozitivní dopad na finální službu poskytovanou klientům.

Franšízový koncept je ale najednou úplně jiným typem podnikání, může být až protichůdný k multi-levelovým principům. Realitní franšíza je totiž většinou malá firma o několika makléřích, kdy jeden nebo více z nich jsou majiteli franšízy, platí nemalé poplatky vlastníkovi franšízované značky (tedy prodejci licencí), v plné výši si hradí provoz kanceláře, právní služby, inzerci a další marketing a následné služby spojené s provozem. Franšíza se nemůže spolehnout na kapitálovou sílu mateřské společnosti.

REKLAMA

V českých podmínkách pak bohužel vidíme, že centrální realitka není schopna uhlídat kvalitu služby poskytované franšízantem pod její značkou, neumí ani dohlédnout na finanční zdraví takové pobočky, která nezřídka rychle krachuje. To už ani nezmiňuji tvrdé dopady, které na malé franšízy přinese připravovaná regulace realitních zprostředkovatelských služeb.

Proč tedy zavedené velké realitní značky vstupují na tenký led a dobrovolně riskují svou pověst? Nabízí se úvaha, že se taková společnost dostala do fáze, kdy není schopna sama organicky růst, kdy počty nově příchozích realitních makléřů klesají a už ani sama značka nestačí k tomu, aby získala nové spolupracovníky.

Nebo může být problém v nepravidelném vyplácení odměn makléřům z uskutečněných obchodů a úmyslné zdržení jejich výplat? Což by mohlo naznačovat špatné finanční zázemí takové společnosti. Složitý a komplikovaný odměňovací systém bývá také často důvodem, proč realitní odborníci odcházejí jinam, anebo nepřicházejí do realit vůbec.

Možná je to tím, že se u mnohých hráčů na realitním trhu vytratila konkurenční výhoda, která by makléřům poskytovala jistotu, že budou mít vždy co prodávat. Například to, z čeho čerpá Fincentrum Reality, která kombinuje silné realitní know-how se zázemím tisíců spolupracujících finančního poradců mateřské společnosti Fincentrum, sedících s makléři pod jednou střechou, a těží tak z oboustranné synergie s největším tuzemským zprostředkovatelem hypoték.

REKLAMA

Kombinace zmíněných faktorů může vést majitele realitek k rozhodnutí otočit kormidlem a doufat, že se najde pár podnikatelů, kteří si koupí jejich licenci, převezmou rizika a za vlastní peníze začnou pomáhat úspěšně budovat paralelní pobočky. Až na jedinou výjimku v podobě realitní firmy, která už ale na český trh vstupovala jako franšízingový koncept, se jim to zatím příliš nedaří.

Osobně jsem přesvědčený, že takový únik od své původní koncepce není jen vysoce rizikový, ale zároveň přináší do vlastních řad realitních makléřů mateřské značky pochybnosti o směřování firmy a její finanční stabilitě.

Autor je provozním ředitelem Fincentrum Reality.

Článek vyšel na www.aktualne.cz.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje


Související články

Nový vzestup na trhu: Hypotéky a ceny nemovitostí nabírají dech

O českém trhu rezidenčních nemovitostí a trhu hypotečním není špatné pohovořit s někým, kdo se o dění zajímá. Zájem o hypotéky opět stoupá a s ním i ceny nemovitostí, které začínají nabírat dech. Očekávání a uvolnění parametrů obezřetnosti DTI a DSTI při poskytování úvěrů hraje svou roli. Nedostatek nabídky není jen otázkou poptávky, ale i „zelené“ […]

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

19. 03. 2024

Komentář: Blíží se znovu do USA nemovitostní krize?

Po delší odmlce se znovu vynořují důkazy o možné krizi v sektoru amerických nemovitostí. Otřesy na tomto trhu negativně ovlivňují tamní finanční domy, které drží velké množství dluhů směrem k developerům a majitelům nemovitostí. S prudkým nárůstem úrokových sazeb má mnoho firem problémy s refinancováním svých dluhů, což některé banky nutí zvyšovat rezervy na opravné […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

18. 03. 2024

Komentář: Regulační bouře prodražuje ceny bytů

Na pozadí neustálých proměn na realitním a hypotečním trhu se stále cosi děje. Jde o aktuální vývoj, trendy a dění, které ovlivňují jak cenovky nemovitostí, tak dostupnost hypotečního financování. Od nebývalého utažení úvěrových podmínek a jeho uvolnění až po očekávání budoucí inflace a role nemovitostí jako prostředku k ochraně před znehodnocením peněz – to vše […]

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

14. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pepa

    24 června, 2016

    A odkdy je fincentrum největším tuzemským zprostředkovatelem? Jsem si celkem jist, že je to lež? A tvrzení z toho pravdu neudělá.

    Odpovědět