190 let od založení první rakouské spořitelny: Pro tři čtvrtiny Čechů je dnes spoření důležité

05.10.2009 03:10 Tisková zpráva: Česká spořitelna

Nejoblíbenějším spořícím produktem v České republice je stavební spoření, které používá 49 % populace. Následuje životní a kapitálové pojištění, které má 34 % dotazovaných. Stejně populární je mezi Čechy i penzijní připojištění. Tradiční spořící produkty typu vkladní knížky či spořících účtů využívá 33 % respondentů. Podílové nebo investiční fondy používá naproti tomu pouze 9 %.
 

„Údaj ilustruje relativní konzervativnost klientů českých bank, kteří preferují dlouhodobě vyzkoušené produkty. Přitom v západní Evropě je podíl úspor směřujících do fondů podstatně vyšší. Tato konzervativnost či obezřetnost uchránila klienty i banky v Česku  od větších ztrát v dobách finančních krizí, “ komentoval závěry průzkumu  generální ředitel České spořitelny, Gernot Mittendorfer.

Z výsledků studie vyplývá, že i podílové a investiční fondy využívá nepatrně více žen než mužů. Ženy také dávají proti mužům ve větší míře přednost životnímu a kapitálovému pojištění.

Více než třetina dotázaných, kteří pravidelně spoří (35 %), ukládají měsíčně částku v rozmezí 1001 – 2500 Kč. Velmi nebo docela spokojeno je s výší pravidelně ukládané částky 54 % respondentů.

Největším motivem pro spoření je v České republice tvorba finanční zálohy pro případ nouze, následuje spoření na stáří nebo pro umožnění časnějšího odchodu do důchodu. Mezi dalšími pohnutkami dominují snaha našetřit si na určitou věc nebo na nutné investice či akvizice. Část respondentů si pravidelně spoří na dovolenou.

62 % spořících očekává, že v následujících pěti letech bude spořit zhruba stejně, 19 % pak očekává zvýšení ukládaných částek a stejné procento populace naopak jejich snížení. 

„Výzkum ukázal, že klienti Finanční skupiny České spořitelny mají ke spoření kladnější vztah než zbytek populace – za důležité pokládá pravidelné ukládání peněz stranou plných 88 % z nich. Při škále našich klientů a různorodosti jejich požadavků  proto logicky nabízíme velké spektrum depozitních produktů  – od klasické a stále nejvíce oblíbené vkladní knížky, až po sofistikované produkty navázané na finanční či akciové trhy, kde už jde víc o investice než o spoření “ doplňuje Gernot Mittendorfer.