5 nejčastějších chyb při sjednání pojištění domácnosti

30.07.2012 01:07 Tisková zpráva: Triglav pojišťovna

Špatně zvolený pojistný produkt

Někteří lidé si pletou pojištění domácnosti s pojištěním nemovitosti. Jde však o dva různé produkty. Pojištění nemovitosti chrání samotnou stavbu, zatímco pojištění domácnosti zabezpečuje vybavení vašeho domu či bytu. Pojištění domácnosti vám po řádění živlů, havárii nebo vloupání umožní vybavit vaše bydlení znovu ve stejné kvalitě. Třetím důležitým pojmem je pojištění odpovědnosti. Když vám například v bytě praskne přívod vody k pračce, zaplatí pojišťovna z pojištění domácnosti pouze škodu na vašem majetku. Škody u sousedů tyto pojistky obvykle nekryjí, a právě k tomu slouží pojištění odpovědnosti.

Příliš nízká pojistná částka

Při sjednání pojištění domácnosti hraje klíčovou roli takzvaná pojistná hodnota. Jde o částku, kterou byste museli vynaložit za nové vybavení celé domácnosti. Podle této hodnoty si pak stanovíte pojistnou částku, tedy nejvyšší možnou sumu, kterou vám pojišťovna může v rámci plnění vyplatit. Přesné stanovení pojistné částky však není jednoduchá záležitost. Pokud si necháte poradit od odborníka, vyhnete se časté chybě, takzvanému podpojištění a přepojištění. „Pokud je stanovená pojistná částka nižší než skutečná hodnota věcí v domácnosti, hovoříme o podpojištění. Pojistník pak v případě pojistné události dostane méně peněz, než očekával. Druhým extrémem je přepojištění, tedy příliš vysoká pojistná částka. Většinou se ale setkáváme s podpojištěním, mnoho českých domácností je pojištěno nedostatečně,” uvedl Petr Baný, generální ředitel Triglav pojišťovny.

Špatně nastavené krytí rizik

Základní pojištění obvykle kryje například škody způsobené požárem, výbuchem, vichřicí, sesuvem půdy, havárií vodovodu, vloupáním, loupeží a vandalismem. Škody z povodní a záplav ale často vyžadují připojištění. Lidé často zapomínají si v pojistných podmínkách prostudovat, co uvažovaná pojistka pokrývá, a jaké má naopak výluky. Pokud chcete být opravdu pečliví, přečtěte si ve všeobecných pojistných podmínkách i takzvaný výklad pojmů, čímž předejdete mnoha nedorozuměním. Pojistné smlouvy totiž obsahují řadu termínů, které nejsou součástí běžné slovní zásoby, případně mají v pojišťovnictví specifický výklad.

Malý rozsah asistenčních služeb

O asistenčních službách v pojišťovnictví slýcháme nejčastěji v souvislosti s povinným ručením a havarijním pojištěním. Málokdo ale ví, že pojišťovny dokážou poskytnout asistenční služby také domácnostem. Při havárii technických sítí v domě pojišťovna domluví a zaplatí třeba instalatérské práce, samozřejmě ale jen do určitého limitu. Při uzavírání pojistné smlouvy se proto ptejte na rozsah asistenčních služeb a limity plnění. Tyto informace se vám v případě různých havárií v domě můžou hodit.

Nedostatečné zabezpečení domácnosti

Součástí pojištění domácnosti je také krytí škod způsobených vloupáním. Pojišťovny se proto velmi zajímají o to, jak je dům či byt chráněn proti zlodějům. I zabezpečení pojištěných objektů však bývá často podceňováno. „Zabezpečení domácnosti by mělo být úměrné hodnotě a charakteru jejího zařízení. Čím vyšší jsou limity plnění, tím lépe musí být domácnost zabezpečena,“ uvedl generální ředitel Triglav pojišťovny Petr Baný. Kdo si chce pojistit třeba starožitnosti, obrazy a jiné hodnotné věci, musí investovat do bezpečnostních dveří s pokročilým uzamykacím systémem, fólií na sklech, případně do mříží a elektronického alarmu. Jinak pojišťovna věci nepojistí. Pokud se po vloupání zjistí, že majitel zanedbal zabezpečení, například nechal otevřené okno, pojišťovna mu většinou v plnění vyplatí o dost nižší částku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *