Čeká nás skokové zdražení staveb

01.12.2009 10:12 Tisková zpráva:

Fakta

 V roce 1997 se státy v tzv. Kjótském protokolu zavázaly, že do roku 2008 sníží emise skleníkových plynů o 5,2 % oproti úrovni z roku 1990 a následně do roku 2050 na polovinu. Jedná se zejména o oxid uhličitý, oxid dusný, metan, fluorid sírový, polyfluorovodíky, hydrogenové fluorovodíky, apod..

V roce 2013 vstoupí v platnost Klimaticko-energetický balíček EU. (zavádět se bude až do roku 2027). Součástí balíčku je ustanovení, že emisní povolenky se nebudou rozdávat zdarma, ale prodávat aukčním systémem. (tedy kdo zaplatí více, vyrábí…). Dalšími body tohoto balíčku jsou podpora obnovitelných zdrojů s cílem 20% z celkové energetické skladby k roku 2020, stanovení standardu kvality paliv a emisní limity CO2 na 1 km jízdy osobním automobilem, a podobně.

Tento fakt způsobí podstatné zdražení vstupních surovin pro stavebnictví, zejména ty energeticky náročnější. Námatkou uveďme výrobky s cementem, (betony, omítky, potěry, apod..), pálené výrobky (tvárnice, keramické obklady a dlažby, střešní tašky), stavební ocel, tepelné izolace, apod..

Počítejme:

Při kategorijní šířce čtyřpruhové dálnice 27,5 m a tloušťce betonové desky cca 24 cm dostaneme objem 6.600 m3 betonu vozovky na kilometr budované dálnice. Tento objem představuje cca 1.650.000 kg cementu.

Během výroby 1 tuny cementu vypustíme do ovzduší cca 1 tunu CO2 (nejúspornější technologie umí i 450 kg CO2 na tunu cementu, jenže těchto je bohužel poskromnu).

Při odhadu ceny 18 Euro za povolenku, tedy 1 tunu CO2 si můžeme jednoduše spočítat, že jen betonová konstrukce vozovky by mohla stát o 29.700 Euro více, než dnes. (cca o 757.000,- Kč). A to není v sumě započítána doprava betonové směsi (cca 730 aut na 1km dálnice), případná ocel, úpravy zemních těles, mosty, propustky, „pohyby kurzu CZK-Euro“, atd..

Pokud se „zakousnete“ do stejného typu výpočtu u rodinného domu 10 x 12 m s obytným podkrovím, snadno dojdete k navýšené částce i přes 150.000 Kč na objekt.

Závěrem si lze pouze přát, abychom se v blízké budoucnosti nedočkali další krize a náklady za nákup emisních povolenek nebudou mít za následek další sociální nejistoty. Vždyť zdražení energií nezdraží jen stavebnictví, ale také dopravu, potraviny, výrobu v průmyslu, apod…