Češi nevěří obchodům. Každou účtenku kontrolují

13.05.2015 01:05 Tisková zpráva:

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je to dobrá zpráva. „Češi se naučili být ve finančních záležitostech opatrní. Zde opravdu platí ono okřídlené ‚dvakrát měř a jednou řež‘. Není dobré spoléhat se jen na slova pokladní, která může omylem zadat na terminál úplně jinou částku. Je lepší na chybu hned upozornit, než zaplatit a nápravy se domáhat zpětně,“ domnívá se Kozub. 62 % respondentů oznámenou částku kontroluje na terminálu kasy vždy, dalších 20 % tak činí velmi často. Část zákazníků spoléhá na autoritu pokladní a oznámené sumě buď věří, nebo ji ověřují jen občas.

Účtenka je důležitý doklad, nezahazujte ji hned

Většina lidí už zažila rozčílení nad tím, že za zboží, které koupili ve slevě, nakonec zaplatili plnou částku. Zjistili to při pozdním pohledu na účtenku a mnozí nad opětnou návštěvnou obchodu mávli rukou. „Může za tím být jak nedbalost pokladní, tak technická závada. Právě proto je dobré hned po nákupu zkontrolovat údaje na účtence. Případné nápravy se pak člověk domáhá daleko pohodlněji a ušetří čas,“ radí Kozub. Třetina Čechů tvrdí, že doklad po nákupu kontroluje vždy. Podle 32 % respondentů se tak děje velice často. Na korektní jednání obchodu se spoléhá necelých 15 % lidí, kteří částky na účtence buď spíše nehlídají, nebo tak činí výjimečně.

Jednotková cena – nástroj k porovnání

Obchodníci často používají marketingové akce a zahltí zákazníky směsicí různě velkých balení a oznámením o slevách. „Aby mohli zákazníci porovnat skutečnou výhodnost nákupu, byla dle zákona zavedena takzvaná jednotková cena, která převádí částku např. na kilogram. Ne každý má v hlavě kalkulačku, aby si dovedl spočítat, zda je výhodnějších 400 gramů rýže za 35 Kč, nebo 500 gramů za 43 Kč,“ vysvětluje Kozub. Češi si na tento nástroj zvykli, při nákupu ho bere v úvahu naprostá většina lidí. Asi čtvrtina zákazníků se na jednotkovou cenu dívá alespoň někdy. Zhruba 16 % lidí tvrdí, že údaj nepoužívají, nebo dokonce vůbec nevěděli, že existuje.

*Průzkum v termínu 12. – 18. 3. 2015 realizovala agentura STEM/MARK exkluzivně pro Home Credit a.s. na reprezentativním vzorku české populace 509 lidí. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *