EUR 25.305

USD 23.413

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.305

USD 23.413

26. 01. 2016

0 komentářů

dTest: Využijte právo na pravdivé a úplné údaje při změně dodavatele

 


 

„Z našeho dlouhodobého sledování trhu s energiemi i ze zkušeností z námi pořádané hromadné změny dodavatelů energií vyplývá, že spotřebitelé často nevědí, zda uzavřeli smlouvu o dodávce energií na dobu neurčitou či určitou. Pokud vědí, že mají smlouvu na dobu určitou, nejsou si vždy jisti, kdy končí. Navíc mají často mylnou představu o době trvání smlouvy, “ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Od roku 2006, kdy je možné změnit dodavatele elektřiny, a od roku 2007, kdy je možné změnit dodavatele plynu, se mnoho lidí nechalo nalákat na změnu dodavatele. Později se ale ukázalo, že nebyla tak výhodná, jak se zpočátku jevilo. Jedním z důvodů bylo automatické prodloužení stávající smlouvy o dodávce energií na dobu určitou, které spotřebitel při sjednání smlouvy nemusel ani zaznamenat.

„Spotřebitelé se domnívají, že uzavřeli smlouvu například na dva či tři roky a že po uplynutí tohoto období se jim smlouva prodlouží na dobu neurčitou, a budou ji pak moci bez sankcí vypovědět. K tomu však nemusí dojít. Součástí smluv na dobu určitou bývá článek, kterým dojde k prodloužení smlouvy na další dobu určitou, pokud spotřebitel ve stanovené lhůtě nevyjádří svůj nesouhlas s takovým prodloužením,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Smlouvu pak nelze vypovědět buď vůbec, nebo jen se zaplacením smluvní pokuty, jejíž výše může spotřebitele nemile překvapit.

Spotřebitelé si podle dTestu stěžují, že jim někteří dodavatelé odmítají sdělit dobu trvání smlouvy, výpovědní dobu nebo výši smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy a odkazují je na jejich smlouvu a obchodní podmínky. Je pak pro ně obtížné tyto informace dohledat.

Dodavatel je přitom povinen spotřebitele o obsahu smlouvy na jeho žádost informovat na základě ustanovení občanského zákoníku. Spotřebitel má právo dozvědět se všechny rozhodné informace o smlouvě s podnikatelem ještě před uzavřením smlouvy, tím spíš má tedy takové právo po uzavření smlouvy. „Pokud dodavatelé neposkytují spotřebitelům požadované informace o jejich smlouvě, jednají nejen proti dobrým mravům, ale i protizákonně,“ zdůrazňuje Lukáš Zelený.

REKLAMA

Povinnost poskytovat spotřebitelům údaje o jejich smlouvách nyní dodavatelům energií ukládá rovněž energetický zákon. „Energetický zákon po novele výslovně stanoví, že stávající dodavatel energií i dodavatel, k němuž spotřebitel přechází, jsou povinni uvádět v souvislosti s uskutečněním změny dodavatele energií pravdivé a úplné údaje. Mezi takové údaje jistě patří i informace o době trvání smlouvy a smluvních pokutách souvisejících s ukončením smlouvy o dodávce energií,“ říká Zelený. 

Energetický regulační úřad navrhuje zahrnout informaci o trvání smlouvy i do vyúčtování energií. Tomu se však někteří dodavatelé brání, přičemž odkazují právě i na novelu energetického zákona, dle které si může spotřebitel informaci o trvání smlouvy u dodavatele vyžádat.

Informace o probíhající hromadné změně dodavatelů elektřiny a plynu pořádané spotřebitelskou organizací dTest je možné najít na www.ChciVyhodnejsiEnergie.cz.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje


Související články

Odpovědnost pronajímatele za dluhy nájemce vůči dodavatelům energií

Život může přinést nelehké životní situace. Jednou z nich může být i případ, kdy nájemce v průběhu nájemního vztahu přestane platit zálohy na dodávky energie, čímž může způsobit řadu problémů i svému pronajímateli. Kdo a za jakých podmínek je vlastně za tyto dluhy odpovědný? Jakým nástrahám je pronajímatel vystaven?

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

13. 10. 2023

Lukáš Zelený: Usilujeme o smírné řešení spotřebitelských sporů

Vánoce přešly a s nimi spojené nakupování může vyústit ve složitý reklamační proces. Kam se obrátit, pokud obchodník odmítá zakoupenou věc řádně reklamovat a nechceme rovnou podávat podnět na Českou obchodní inspekci? Poradí Lukáš Zelený z projektu VašeStížnosti.cz časopisu dTest, který nabízí alternativní řešení spotřebitelských sporů.

Text: Jiří Havelka

30. 12. 2015


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *