Největší spořicí banka v ČR? ČMSS…aneb stavební spoření zůstává nejvýhodnějším spořicím produktem na trhu

09.03.2016 10:03 Tisková zpráva: Českomoravská stavební spořitelna

Českomoravská stavební spořitelna ke konci loňského roku spravovala vklady klientů v celkové výši 142 miliard korun. Stala se tak finanční institucí, u které mají obyvatelé České republiky uloženo nejvíce peněz na spořicích produktech. „Samozřejmě víme, že velká část finančních prostředků v bankách leží na běžných účtech a velikostí se největším českým bankám nemůžeme rovnat. Pokud ale vezmeme pouze spořicí a investiční produkty pro drobné klienty, v žádné jiné finanční instituci v ČR nespoří občané ČR více,“ uvedl místopředseda představenstva ČMSS Manfred Koller.

Velikost ČMSS potvrzuje fakt, že stavební spoření má pro střadatele hledající jistý výnos stále velký význam a nemá na trhu konkurenci. Klientům v této chvíli nabízíme zhodnocení vkladů
o 1,3 procenta. V kombinaci se státní podporou to při optimální měsíční úložce představuje roční zhodnocení 3,5 % po dobu minimálně šesti let. Žádný jiný zabezpečený produkt klientům takový výnos nenabídne,“
vysvětlil Manfred Koller význam stavebního spoření.

Stavební spoření zůstalo i v loňském roce jednoznačně nejvýhodnějším spořicím produktem na českém trhu. Průměrný úrokový výnos 10 nejvýhodnějších spořicích účtů na trhu se pohybuje pod jedním procentem a dále klesá, nižší výnos nabízejí i termínované vklady. Nepříznivý vývoj akciových trhů negativně ovlivnil i výnosy penzijních společností.

Zájem o stavební spoření zřejmě v letošním roce dále poroste. „Nahrává nám mj. rozkolísanost akciových trhů, stavební spoření zůstává bezpečným přístavem,“ uzavřel Manfred Koller s tím, že ČMSS v letošním roce počítá s nárůstem počtu nově uzavřených smluv minimálně
o 10 procent. Za první dva měsíce roku ČMSS uzavřela o 6 % více smluv než v lednu – únoru 2015.

MÝTY A FAKTA O STAVEBNÍM SPOŘENÍ

„Stavební spoření už není výhodné“

Pro konzervativního klienta nenaleznete na trhu vhodnější produkt. Po započtení státní podpory získá klient roční úrok přes 3 %, žádný jiný garantovaný produkt takový výnos nenabízí. Ano, výnosy jsou nižší než v minulosti, ale to se týká všech zabezpečených finančních prostředků. Současné prostředí nulových úrokových sazeb vysoké úroky na spoření neumožňuje. Navíc, reálné zhodnocení po započtení inflace výrazně neklesá, díky vyšší inflaci v minulosti byly reálné výnosy ze stavebního spoření i při vyšších sazbách podobné jako jsou nyní.

„Stavební spoření netáhne, zájem o nové smlouvy klesá“

Ano, v roce 2015 došlo po několikaletém růstu počtu nových smluv k poklesu zájmu. Tento pokles byl v souladu s očekáváním a způsobilo jej několik vlivů, např. povinnost rozhodování opatrovnických soudů o dětských smlouvách či výprodejové akce spořitelen v roce 2014. Spořitelny se ale především (v souladu se svým posláním) víc zaměřily na úvěrovou stránku a spoření v kampaních nepodporovaly tak, aby mohly rozpůjčovat co nejvíce peněz získaných od klientů. V roce 2016 počítáme s opětovným růstem zájmu o stavební spoření.

„Lidé by měli především investovat“

Investování, ať už přímo na trzích nebo prostřednictvím fondů není pro každého! Konzervativní klienti (a těch je v ČR drtivá většina) hledají jistotu výnosu a v takovém případě nenajdou nic vhodnějšího. Samozřejmě investice do podílových fondů či jiných investičních produktů může (ale nemusí) přinést zajímavější výnosy. Vždy je ale nutné vyhodnotit ochotu podstoupit riziko případné ztráty. Investování tedy není spoření! Stavební spoření by proto jako část portfolia mělo být součástí každé domácnosti, investování není vhodné pro všechny. A v současné době rozkolísanosti finančních trhů to platí obzvláště, stavební spoření zůstává bezpečným přístavem.

„Nevýhodou stavebního spoření je nízká flexibilita“

Stavební spoření je skutečně vhodné pro pravidelnou a dlouhodobější investici v horizontu min. 6 let. My to považujeme spíše za výhodu – stavební spoření skutečně motivuje klienty k pravidelnému spoření. Klienti tedy neutratí peníze při první příležitosti (za dovolenou, televizi, nový telefon), ale jsou motivováni k udržení finanční disciplíny a odpovědnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *