Nenechte se zmást některými realitkami

14.05.2013 02:05 Tisková zpráva:

Nejlepší způsob jak si vybrat služby realitní kanceláře je doporučení od někoho, kdo již má zkušenosti. Pozitivní reference mluví vždy za vše. Pokud ale ve vašem okolí nikdo takový není, nezoufejte. Představíme vám hned několik častých triků realitních kanceláří. Snadno pak rozeznáte nepoctivou realitní kancelář.

Exkluzivní smlouva

Realitní kanceláře mají téměř vždy jasný cíl. Podepsat s vámi exkluzivní, či jinou smlouvu o spolupráci. Na tom není jistě nic špatného za předpokladu, že realitní makléř bude postupovat korektním a férovým způsobem.

Exkluzivní smlouva bývá podmíněna nějakým závazkem. Ze strany realitky by se mělo jednat o výhradní právo nabízet vaši nemovitost a věnovat tomu maximální úsilí. Inzerovaná nemovitost pouze jednou společností může vyvolat dojem skutečně exkluzivní nabídky. Ovšem nečestní makléři mnohdy zneužívají klientovu neznalost a neinformovanost. Proto je dobré si vždy pozorně pročíst, co podepisujete. Předejdete tak nepříjemnému zjištění, že se vaše představy o prodeji či koupi liší od již podepsané smlouvy.

„V naší realitní kanceláři preferujeme spolupráci výhradním zprostředkováním. Rádi klientům poskytujeme úplný servis, ve kterém využíváme veškerých marketingových nástrojů. S klientem jsme v pravidelném kontaktu, informujeme ho o sledovanosti, vypracováváme tržní analýzu a aktivně vyhledáváme potencionální klienty a neustále pracujeme s nabízenou nemovitostí. Pokud klient osloví více realitních kanceláří, nechtěně si tak snižuje cenu své nemovitosti, bere jí ojedinělost a povětšinou se setkáváme s odlišnými a nepravdivými vlastnostmi. Což má na potencionálního kupce matoucí dojem. Společnosti se v rámci konkurence začnou předhánět a nemovitost nabízí za nižší a nižší cenu,“ říká za realitní kancelář Evropa Litomyšl Ondřej Klusoň.

Nepravdivý kupec

Pokud vám zavolá makléř a říká: „Mám kupce!“ Určitě se neradujte v případě, pokud vám tuto radostnou informaci sdělí, aniž by vaši nemovitost vůbec kdy viděl. V tomto případě přivede zájemce, který oplývá nadšením od samého začátku, a přímou cestou z prohlídky nemovitosti si jde vyzvednout finance do banky. Háček spočívá v podepsání exkluzivní smlouvy, kdy už svoji nemovitost nemůžete poskytnout jiné realitní kanceláři.

Nadšený zájemce byl pouze nastrčená figurka, která měla za úkol vlastníka nalákat k podpisu. Po uzavření smlouvy si to dotyčný zájemce rozmyslí a vy musíte čekat, zda se najde jiný kupec. Jak předejít této nešťastné situaci? Podepište exkluzivní smlouvu pouze s kanceláří, která vám je schopna poskytnout opravdu kvalitní „balíček“ služeb. Velmi výhodné jsou síťové kanceláře, které mají pobočky po celé České republice a spolupracují mezi sebou.

Neprodejná cena

Při prodeji nemovitosti je jistě příjemné se dozvědět, že právě ta vaše se prodá za snovou cenu. Ale opět pozor. Pokud vám makléř určí tržní hodnotu, aniž by nemovitost viděl nebo si ji pouze letmo osobně prohlédl, jedná se o jeden z dalších falešných triků, jak vás nalákat k podpisu exkluzivní smlouvy. Bohužel zájem o nabízenou nemovitost je většinou bez odezvy několik měsíců, či dokonce roků. Následkem jednání ze strany realitní kanceláře jste později donuceni snížit stanovenou prodejní cenu na reálnou tržní hodnotu. Někdy se vlastník ocitne v situaci, kdy peníze nutně potřebuje a cenu často sníží i na méně, než původně sám zamýšlel. Abyste nerozšiřovali řady přibližně 90 % klientů, kteří naletí na nadhodnocenou prodejní cenu, nechte si udělat přehled podle obdobných inzerátů ve vaší lokalitě.

„Provádíme tržní analýzy našim klientům zcela automaticky. Cena je stanovena podle lokálních podmínek, dál je prezentována klientovi a na základě toho se stanoví cena prodejní,“ zmiňuje Ondřej Klusoň z realitní kanceláře Evropa Litomyšl.

Nenechte inzerovat bez souhlasu

V praxi je možné se setkat s tzv. tajným agentem. Jedná se o makléře, který si s prodejcem nemovitosti domluví schůzku a vydává se za klienta. Nabízenou nemovitost si důkladně prohlédne, nafotí a odejde. Následně ji začne bez vašeho vědomí a především souhlasu inzerovat a nabízet klientům. Mnohdy dokonce pod cenou. V případě zájmu se vám smlouvu snaží vnutit. Spoléhá totiž na to, že jistého kupce neodmítnete.

Zaručenou obranou na tento druh podvodu je nechat každému potenciálnímu zájemci podepsat prohlášení, že pořízené fotografie z prohlídky nemovitosti budou sloužit pouze k jeho soukromým účelům a případné zveřejnění je pod hrozbou pokuty.

„Evropa realitní kancelář má svůj interní systém, který dovolí inzerovat pouze na základě smlouvy, nemůže se tedy stát, že by naše realitní kancelář inzerovala nemovitost bez svolení majitele. Inzerce se objevuje do 24 hod od podpisu smlouvy na 142 internetových doménách. Tisková nabídka nemovitostí je řešena formou roznosu letáků nebo ji najdete na vývěsních nástěnkách jednotlivých měst,“ uvádí za realitní kancelář Evropa Litomyšl Onřej Klusoň.

Zavedená kancelář

Pokud si s vámi makléř domluví schůzku v restauraci, u vás v bytě nebo na jiném místě, je to alarmující. Realitka, která nemá vlastní kancelář? Pravděpodobně jste padli do spárů podvodníka nebo někoho, kdo za sebou nemá žádné uzavřené obchody či zkušenosti. O solidnosti kanceláře vám například napoví, jak dlouho je na trhu, jakými webovými stránkami se prezentuje, na jaké adrese společnost sídlí nebo kde a v jaké míře inzeruje a jaké má reference.

„Realitní kancelář Evropa je řádným členem Asociace realitních kanceláří. Jedná se o nejvyšší profesní sdružení odborníků a obchodníků na trhu s realitami v České republice. Na základě tohoto členství naše kancelář dodržuje stanovy etického kodexu. Navíc každý z našich makléřů absolvuje školení v Bussines Academy EVROPA,“ říká Ondřej Klusoň z realitní kanceláře Evropa Litomyšl.

Komplexní rozsah služeb

Podezřele může vystupovat rovněž realitní kancelář, která se zabývá pouze vyhledáváním zájemců o koupi nabízené nemovitosti. Z jakého důvodu není schopna nabídnout komplexní rozsah služeb? V dnešním konkurenčním boji se jistě každá společnost snaží nabídnout svým zákazníkům co nejhladší zajištění celého průběhu obchodu.

„Služby, které poskytujeme našim klientům lze rozdělit do tří skupin. Předprodejní servis se zabývá inzercí na internetu a v tisku. Navíc naše interní rozsáhlá databáze urychluje kontakt s klienty a jednání s nimi. Vypracování smluv zkušeným právníkem, bezplatná úschova financí, uhrazení kolku na katastrálním úřadu či zajištění nejvýhodnější hypotéky je náplní servisu prodejního. Poslední, poprodejní služby, zajišťují protokolární předání nemovitosti, převedení médií na nového nabyvatele nebo také vyplnění formuláře na přiznání daně z převodu nemovitosti a uhrazení odhadu k přiznání nemovitosti,“ vypočítává služby realitní kanceláře Ondřej Klusoň.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *