Nový trend: firmy si již neudržují zákazníky za každou cenu

26.02.2016 03:02 Tisková zpráva:

V posledních měsících se rychle mění chování drobných českých firem a živnostníků vůči dlužníkům. Podstatně víc než dříve se z nich snaží vymoci své pohledávky. Je to signál, že krizi již považují skutečně za skončenou. (Tisková zpráva: ePohledávky.cz)

Čím dál víc těchto firem usiluje vymožení pohledávek. Jde o zajímavý trend posledních měsíců, který například portálu ePohledávky.cz obrátil skladbu zákazníků. „Od loňského podzimu jsme zaznamenávali nárůst počtu zákazníků z řad firem, v polovině února jsme jich poprvé za dva roky měli více než fyzických osob,“konstatoval Tomáš Medřický, ředitel portálu ePohledávky.cz, který se věnuje on-line správě a řešení pohledávek.

Vysvětlení nového trendu vidí v tom, že firmy se již nesnaží udržet zákazníka za každou cenu. „Dokud panovala krize, každý si dvakrát rozmyslel, než začal aktivně vymáhat pohledávky. Raději si držel každého zákazníka, který sice platil opožděně, ale přece jen od něj nějaké peníze dostal,“ vysvětlil Tomáš Medřický. Je to pochopitelné, protože v době krize se noví zákazníci hledají hůř, než když ekonomika roste. Současná aktivita firem tak slouží i jako důkaz, že podle podnikatelů krize již skutečně skončila.

Jaké firmy jsou z hlediska neplacení faktur nejrizikovější? „Existuje mnoho rad, jak poznat zákazníka, který může být nesolidní. Ale snad nikde jsem neviděl varování před virtuálními sídly. Tedy místy, kde sídlí firmy jen papírově a jediné, co tam skutečně mají, je poštovní schránka,“ varoval ředitel portálu ePohledávky.cz. „Například když vidíme adresu dlužníka v pražské Jaurisově ulici 515/4, je prakticky jisté, že na udaném místě bude jen poštovní schránka. Firmě, jež má takovou adresu, by měl každý prodávat jen za hotové,“ doplnil Tomáš Medřický.

„Především malé firmy by mělo varovat, když se na ně obrátí neznámý nový zákazník ze vzdáleného města a rovnou s velkou objednávkou. Než s ním začnou obchodovat, je potřeba si o firmě něco zjistit. Pokud má sídlo ve virtuální kanceláři, je rozumné dát od takového zákazníka rovnou ruce pryč, nebo alespoň vyžadovat platbu předem,“ dodal advokát David Bascheri, který s portálem ePohledávky.cz spolupracuje. Z oborů je na problémy s úhradou faktur nejhorší stavebnictví a autodoprava.

Před přijetím objednávky od nového a neznámého zákazníka je také dobré se alespoň podívat na jeho webové stránky. Podle zkušeností advokáta Bascheriho platí, že čím jsou stránky méně kvalitní, tím je větší pravděpodobnost, že firma může mít problémy s platební morálkou. Tím spíš, když na stránkách chybějí základní kontaktní údaje. V případě, že dokonce firma žádné stránky nemá, považuje to advokát za obdobný signál jako sídlo ve virtuální kanceláři.

Osvědčená rada je používat „zdravý selský rozum“ či přirozenou opatrnost. Doporučuje se také začínat s novým zákazníkem menšími zakázkami, stanovit přísnější platební podmínky, žádat důsledně zálohu. „Jestli máte z nového zákazníka špatný pocit, buďte opatrní a bez záloh nezačínejte pracovat. A jestli si to můžete dovolit, tak ho raději odmítněte rovnou, vyhnete se tak budoucím problémům. Vždy však dbejte na řádnou smluvní dokumentaci vztahu,“ řekl ředitel portálu ePohledávky.cz Tomáš Medřický.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *