Velký průzkum CENTRAL GROUP: Největší zájem je o dispozici 2+kk, tři z pěti zájemců požadují hluboce podprůměrnou cenu

02.07.2014 12:07 Tisková zpráva: CENTRAL GROUP

Nový byt o dispozici 2+kk v Praze 4 nebo Praze 10 za kupní cenu do 40 tisíc korun za metr čtvereční vč. DPH. Ideálně ve třetím nebo vyšším podlaží, v docházkové vzdálenosti od nákupního centra a maximálně 40 minut hromadnou dopravou od místa pracoviště. Přesně tak si své ideální bydlení představuje většina respondentů průzkumu. 

Realitní stálice: Levný byt 2+kk v Praze 10

Přinejmenším polovina ze zmíněných kritérií přitom není dlouhodobě žádným překvapením. Mladé páry, singles a realitní investoři, kteří v Praze tradičně tvoří nejsilnější skupiny zájemců o nové byty, logicky preferují menší a cenově dostupné nemovitosti. Pro dispozici 2+kk hlasovalo v průzkumu společnosti CENTRAL GROUP celkem 38 % respondentů, na druhém místě s 32 % skončily jednopokojové byty. Dispozici 3+kk by si pak vybralo 21 % zájemců. 

Z hlediska lokality by totožné procento zájemců – přesně 22 % – zvolilo Prahu 4 a Prahu 10. Na třetím místě se 17 % by se umístila Praha 5 následovaná Prahou 9 s 9 %. Ve všech případech jde o největší rozvojové oblasti metropole, v nichž se staví tisíce nových bytů. Naopak ostatní městské obvody zaznamenaly jen okolo 5 % preferencí či ještě méně.

„Každý by sice rád bydlel v centru města, ale po pohledu na ceníky developerských projektů v těchto lokalitách lidé své plány rychle přehodnotí. U lokalit s dobrou dopravní dostupností a občanskou vybaveností přímo v místě se totiž výhoda centra města smazává a naopak nastupuje výhoda nižší pořizovací ceny. Nicméně i v centru města by měly existovat větší projekty s cenově dostupnými byty, ne jen developerský luxus,“ myslí si Jiří Vajner, obchodní ředitel developerské společnosti CENTRAL GROUP.

Jeho slova potvrzují i cenové preference kupujících. Více než polovina všech respondentů, téměř
59 %, uvedla jako svůj cenový strop hranici 40 tisíc korun za metr čtvereční vč. DPH. Tedy zhruba cenovou úroveň nejlevnějších projektů na okraji metropole. Dalších více než 31 % zájemců by rádo nakoupilo ještě výhodněji – maximálně za 30 tisíc korun za metr. Což je hranice, která se v současné době v Praze hledá jen těžko. Naopak více než 40 tisíc za metr by bylo ochotno vydat pouze 7 % kupujících a padesátitisícovou hranici jsou ochotny překročit jen 3 %.

Blízko do obchodu i do práce

Ochotu zájemců vyměnit centrální lokalitu za okraj Prahy dokládají i další preference. Jen 14 % respondentů požaduje, aby jim cesta z bytu do zaměstnání trvala méně než 20 minut. Do 40 minut, což je hranice, kterou splňují i velké cenově dostupné projekty na okrajích metropole, by se rádo vešlo 62 % zájemců a dalších 21 % by rádo do zaměstnání dorazilo do hodiny. Déle jsou ochotni cestovat jen 3 % respondentů. 

Z pohledu občanského vybavení lokality preferuje 65 % zájemců blízkost nákupního centra, obchodů a služeb. Dalších 22 %, především z řad rodičů, dává přednost mateřské nebo základní škole v docházkové vzdálenosti. Blízkost jiných objektů občanské vybavenosti, například zdravotnických či kulturních zařízení, lidé příliš neřeší.

Omezený rozpočet a nákupy na investici

Již v závěru loňského roku informovali analytici společnosti CENTRAL GROUP o dílčích závěrech po prvních třech měsících běhu průzkumu. Respondenti v něm mimo jiné uvedli, že za nové bydlení jsou ochotni utratit maximálně 2 miliony korun (38 %), resp. do 3,5 milionu korun včetně DPH (41 %). Téměř čtyři pětiny všech zájemců o nové bydlení (79 %) tedy za svůj limit považují hranici 3,5 milionu korun.

Téměř tři čtvrtiny všech kupujících by své bydlení financovaly hypotékou. Kombinaci vlastních zdrojů a hypotéky preferuje 52 % respondentů, hypotéku dokonce na 100 % hodnoty nemovitosti pak zvažuje 21 % zájemců. Vůbec nejzajímavější je ale ukazatel motivace, která vede zájemce ke koupi bytu. Plných 34 % respondentů totiž uvedlo, že hlavním motivem pro koupi bytu je bezpečná investice s pravidelným výnosem. 

„Všechny tři ukazatele jasně potvrzují dlouhodobě rostoucí význam cenové dostupnosti nového bydlení. O tom, zda bude daný rezidenční projekt na trhu úspěšný, rozhoduje především jeho cenová úroveň ve vztahu k lokalitě. U projektů s rozumně nastavenou cenou pak nákupy na investici přesahují i třetinu všech prodaných bytů, čehož jsme byli svědky například u našeho projektu v Měcholupech,“ uzavírá Jiří Vajner. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *