EUR 25.265

USD 23.707

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.265

USD 23.707

Text: Martin Fojtík

24. 06. 2016

1 komentář

Realitní franšízy jako hit Česka? Většinou jen slepá ulička!

 


 

Co je na franšízách tak přitažlivého, že se do nich stále častěji pouští zavedené multi-levelové (MLM) realitní společnosti? Funguje tento koncept poskytovatelům licence i samotným franšízantům?

Nejprve je třeba říci, že franšízy jsou staré snad jako kapitalismus sám a stojí za úspěchem největších globálních firem jako například McDonald‘s nebo Starbucks. Na první pohled tedy není proč váhat, samá pozitiva a sociální jistoty. Dá se ale koncept franšíz jednoduše zkopírovat a přenést do jakékoliv oblasti podnikání, do jakékoliv země?

Tuzemské realitky, které se rozhodly jít cestou franšíz, jsou jistě motivovány rychlým růstem bez rizika. Možná i snahou nabídnout pocit silné značky dalším subjektům na trhu a samozřejmě přijít jednoduše k penězům. Franšízanti si pronajmou značku a zaplatí za ni. Někdy jednorázovou větší sumu, ale častěji spíše jednorázovou menší částku a následně posílají mateřské společnosti část svých provizí a poplatků. Ty se někdy tváří jako příspěvek na centrální marketing, jindy jako další poplatky za užívání značky. Na první pohled idylka. A teď rizika.

Velké realitní firmy jsou v drtivé většině postaveny na multi-levelových základech. Makléři nejsou odměňování pouze za vlastní obchodní případy, ale získávají i podíl na odměnách jimi řízených kolegů, které odborně a obchodně vedou a poskytují jím zázemí a podporu. Takový systém prokazatelně vede k pravidelné komunikaci mezi makléři, jejich vzdělávání a trvalému odbornému růstu, což má pozitivní dopad na finální službu poskytovanou klientům.

Franšízový koncept je ale najednou úplně jiným typem podnikání, může být až protichůdný k multi-levelovým principům. Realitní franšíza je totiž většinou malá firma o několika makléřích, kdy jeden nebo více z nich jsou majiteli franšízy, platí nemalé poplatky vlastníkovi franšízované značky (tedy prodejci licencí), v plné výši si hradí provoz kanceláře, právní služby, inzerci a další marketing a následné služby spojené s provozem. Franšíza se nemůže spolehnout na kapitálovou sílu mateřské společnosti.

REKLAMA

V českých podmínkách pak bohužel vidíme, že centrální realitka není schopna uhlídat kvalitu služby poskytované franšízantem pod její značkou, neumí ani dohlédnout na finanční zdraví takové pobočky, která nezřídka rychle krachuje. To už ani nezmiňuji tvrdé dopady, které na malé franšízy přinese připravovaná regulace realitních zprostředkovatelských služeb.

Proč tedy zavedené velké realitní značky vstupují na tenký led a dobrovolně riskují svou pověst? Nabízí se úvaha, že se taková společnost dostala do fáze, kdy není schopna sama organicky růst, kdy počty nově příchozích realitních makléřů klesají a už ani sama značka nestačí k tomu, aby získala nové spolupracovníky.

Nebo může být problém v nepravidelném vyplácení odměn makléřům z uskutečněných obchodů a úmyslné zdržení jejich výplat? Což by mohlo naznačovat špatné finanční zázemí takové společnosti. Složitý a komplikovaný odměňovací systém bývá také často důvodem, proč realitní odborníci odcházejí jinam, anebo nepřicházejí do realit vůbec.

Možná je to tím, že se u mnohých hráčů na realitním trhu vytratila konkurenční výhoda, která by makléřům poskytovala jistotu, že budou mít vždy co prodávat. Například to, z čeho čerpá Fincentrum Reality, která kombinuje silné realitní know-how se zázemím tisíců spolupracujících finančního poradců mateřské společnosti Fincentrum, sedících s makléři pod jednou střechou, a těží tak z oboustranné synergie s největším tuzemským zprostředkovatelem hypoték.

REKLAMA

Kombinace zmíněných faktorů může vést majitele realitek k rozhodnutí otočit kormidlem a doufat, že se najde pár podnikatelů, kteří si koupí jejich licenci, převezmou rizika a za vlastní peníze začnou pomáhat úspěšně budovat paralelní pobočky. Až na jedinou výjimku v podobě realitní firmy, která už ale na český trh vstupovala jako franšízingový koncept, se jim to zatím příliš nedaří.

Osobně jsem přesvědčený, že takový únik od své původní koncepce není jen vysoce rizikový, ale zároveň přináší do vlastních řad realitních makléřů mateřské značky pochybnosti o směřování firmy a její finanční stabilitě.

Autor je provozním ředitelem Fincentrum Reality.

Článek vyšel na www.aktualne.cz.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.57 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%
Historie vývoje


Související články

Investice do nájemních rezidenčních projektů zaznamenávají v Česku boom

V roce 2023 se v Česku do komerčních nemovitostí investovalo celkem 1290 milionů eur, investice do nájemního bydlení činily 167 milionů eur, což je třikrát více než v roce předchozím. Vzrostl také podíl tohoto segmentu na celkovém objemu investic do komerčních nemovitostí. Zatímco v minulosti (s výjimkou roku 2020) šlo maximálně o 3,3 %, loni to bylo 13 %.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

19. 04. 2024

Během prvního čtvrtletí se v Brně prodalo nejvíce bytů za dva roky

Za první kvartál roku 2024 našlo své kupce celkem 246 brněnských novostaveb. Oproti průměru za předchozí rok, který byl poznamenán utlumenou poptávkou v důsledku vysokých úrokových sazeb, se jedná o 100% nárůst. Jak vyplývá z dat společnosti Trikaya, začátek letošního roku byl natolik úspěšný, že dokonce překonal dlouhodobý průměr. Ceny zatím stoupají pozvolna, pohybují se […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

17. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pepa

    24 června, 2016

    A odkdy je fincentrum největším tuzemským zprostředkovatelem? Jsem si celkem jist, že je to lež? A tvrzení z toho pravdu neudělá.

    Odpovědět