EUR 25.320

USD 23.408

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.320

USD 23.408

Zákaz reklamy na půjčky: Zdeformuje trh a před dluhy neochrání. Vláda přesto návrh nezablokovala

 

Komunisté chtějí chránit lidi před dluhy. Navrhují, aby z televizních obrazovek, internetu či tisku zmizela reklama na finanční půjčky. Odborníci varují, že takové opatření zdeformuje trh. Vláda k návrhu na zákaz reklamy na půjčky přesto zaujela neutrální postoj.

Loading



 


Návrh tří komunistických poslanců na omezení reklam na bankovní a nebankovní půjčky ve sdělovacích prostředcích má za cíl zamezit zadluženosti občanů a vzniku tzv. dluhových pastí. Pokud by návrh prošel, od příštího roku by za porušení zákazu hrozila sankce až dva miliony korun.

Reklama strůjcem všeho zla

„V současné době je široká veřejnost vystavena nadměrnému vlivu reklam nabízejících různé finanční půjčky stran bankovních tak nebankovních institucí. Nejvyšší podíl na šíření těchto reklam má televizní vysílání. Tyto reklamy vyvolávají dojem snadného získání finančních prostředků s malým rizikem dopadů a důsledků s tím spojených. V situaci, kdy je v České republice vysoká zadluženost s důsledky vysokého počtu exekucí, se jeví jako potřebné tento druh reklam zásadním způsobem omezit,“ napsali předkladatelé v důvodové zprávě.
Dluhy českých domácností u bank vzrostly v dubnu oproti březnu o téměř 9,4 miliardy korun na 1,565 bilionu korun, což je meziročně o 111 miliard více. Počet nově nařízených exekucí ale od svého vrcholu v roce 2011 klesl v loňském roce na 612 tisíc, tedy o 38 procent a meziročně o 10 procent. Naopak dlouhodobě stabilně roste počet ukončených exekucí.
Komunistický návrh se však neopírá o žádné analýzy současného trhu ani výzkumu, který by negativní dopady reklamy na půjčky dokazoval. V současné době navíc problematiku klamavých praktik v reklamách již řeší zákon o ochraně spotřebitele, který upravuje reklamu, která je považována za nekalou obchodní praktiku. A zákon o spotřebitelském úvěru navíc definuje detailní požadavky na reklamu na spotřebitelské úvěry.
„Předkladatel ovšem stávající regulaci vůbec nezmiňuje a neanalyzuje, v čem spatřuje její nedostatky, jež by jeho návrh napravoval; na stávající regulaci tedy nikterak nenavazuje,“ uvádí stanovisko České národní banky (ČNB) k návrhu zákona.
Podle Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR je současná právní úprava dostatečná: „Před nezodpovědným zadlužováním efektivně chrání zákon o spotřebitelském úvěru s požadavky na posouzení schopnosti splácet a s licenčním řízením a dohledem ČNB i nad nebankovními poskytovateli spotřebitelských úvěrů.“

Zákaz reklamy je cestou do dluhové pasti

„Zákazníci mají legitimní právo na informovanost o službách a produktech, které finanční trh nabízí. Navrhovaná úprava by jim tuto možnost odepřela a měla přímý vliv na omezení konkurenčního prostředí na tuzemském trhu. To by znamenalo spolu s vyššími cenami i vyšší riziko dluhové pasti,“ doplňuje předseda Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.
I podle ČNB představuje reklama pro zájemce o půjčku zdroj informací o produktech, které jsou na trhu k dispozici. „Není zřejmé, proč by bylo přínosem, pokud by mohl informace čerpat pouze z vlastních webových stránek poskytovatelů či v tištěné podobě z obchodních prostor,“ uvádí stanovisko centrální banky.

Lichvářům by se otevřely dveře

Zákaz reklamy na půjčky by navíc podle Unie zaměstnavatelských svazů ČR nahnal zájemce do spárů lichvářů: „Omezovat reklamu na půjčky je krajně nevhodné, neboť každé omezení zvýší riziko, že spotřebitel, který půjčku potřebuje (nebo si to alespoň myslí, protože u půjček jsou potřeby většinou spíše subjektivní), nezaznamená nabídku legitimních poskytovatelů, a zamíří místo nich k pokoutnímu lichváři.“
Jediný, kdo vyjádřil souhlasné stanovisko s návrhem, bylo ministerstvo spravedlnosti: „Snahu o řešení této problematiky ministerstvo spravedlnosti v obecné rovině podporuje, a proto doporučuje, aby vláda zaujala k výše uvedenému návrhu zákona souhlasné stanovisko.“ Doporučuje však dále přezkoumat soulad navržené úpravy se závazky vyplývajícími z členství v EU a upřesnění některých pojmů jako je například „finanční půjčka“.
Návrh zákazu reklamy na půjčky je ale podle předběžného stanoviska vlády neslučitelný s právem EU. Podle rozsudků Soudního dvora EU mohou zákazy různých forem šíření reklamy představovat nepřípustné omezení volného pohybu zboží a služeb.
S podobným návrhem přišli i poslanci KDU-ČSL. Zákaz reklamy by byl ale namířen proti spotřebitelským úvěrům s výjimkou úvěrů na bydlení. „Reklamy často mluví o rychlých a snadných půjčkách. Půjčte si ještě dnes nebo peníze do hodiny – to jsou typické příklady nátlaku u reklam na spotřebitelské úvěry, kvůli kterému lidé mnohdy jednají impulzivně,“ vysvětluje poslanec Marek Výborný.
Dobře cílené reklamy podle něj vedou často lidi k tomu, že si své jednání dostatečně nepromyslí a řádně si neprostudují podmínky půjček jako například výše úroků či pokuty při nesplácení. „Lidé se tak čím dál častěji dostávají do dluhových pastí a řeší splacení jedné půjčky jiným úvěrem. A to je velmi špatné řešení. V KDU-ČSL jako jednu z možností, jak tomu zabránit, vidíme právě omezení reklam na půjčky,“ dodal Marek Výborný.

Neutrální vláda?

Vliv zákazu reklamy na půjčky na snížení počtu exekucí zpochybnila ale i vláda ve svém předběžném stanovisku. Upozornila také, že snížení dostupnosti informací umožňujících srovnání produktů by mohlo usnadnit činnost nelegálním poskytovatelům. „K tomu vláda připomíná, že se naopak zavázala pokračovat v intenzivním boji proti lichvářským praktikám,“ uvádí předběžné stanovisko vlády.
Vláda nejprve projednávání novely zákona o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání 19. června odložila a v pátek 22. června nakonec schválila neutrální stanovisko.
Ani předběžné stanovisko a negativní stanoviska odborníků vládu k zamítnutí návrhu nepřiměly. Jednou z podmínek komunistů pro podporu vznikající menšinové vlády hnutí ANO s ČSSD je totiž i závazek hnutí, že návrhy předložené KSČM do sněmovny nezablokuje. A to vláda dodržela. Šance na prosazení návrhu ve sněmovně přesto nejsou příliš velké. Zákazu reklamy na půjčky se tak snad nedočkáme.
Kdybychom přijali logiku tohoto návrhu, mohli bychom se v budoucnu dočkat zákazu reklam na automobily, protože v nich lidem prakticky denně hrozí smrtelné nebezpečíCesty, jak lidi ochránit před finančními problémy, vidím spíše v osvětě, než v další a další regulaci,“ řekl prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.62 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.34%

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%
Historie vývoje


Související články

Hypoteční trh se postupně zotavuje

Banky a stavební spořitelny poskytly domácnostem v únoru hypotéky v objemu téměř 16 miliard Kč. Objem poskytnutých hypoték tak meziměsíčně vzrostl o 21 %. Potvrzuje se pokračující zotavování hypotečního trhu po jeho zamrznutí v druhé polovině roku 2022. Vyplývá to z aktuálních dat ČBA Hypomonitoru.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

20. 03. 2024

Nový vzestup na trhu: Hypotéky a ceny nemovitostí nabírají dech

O českém trhu rezidenčních nemovitostí a trhu hypotečním není špatné pohovořit s někým, kdo se o dění zajímá. Zájem o hypotéky opět stoupá a s ním i ceny nemovitostí, které začínají nabírat dech. Očekávání a uvolnění parametrů obezřetnosti DTI a DSTI při poskytování úvěrů hraje svou roli. Nedostatek nabídky není jen otázkou poptávky, ale i „zelené“ […]

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

19. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Radek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Radek

    27 června, 2018

    Na tomto je krásně vidět, jak se komunisti dostávají k moci. Ostatně, když vládu vede StBák, tak se není co divit :-(.

    Odpovědět