EUR 25.265

USD 23.672

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.265

USD 23.672

08. 08. 2018

0 komentářů

BNP PARIBAS REAL ESTATE: OBCHODNÍ CENTRA A GALERIE ZVĚTŠUJÍ ZÓNY PRO STRAVOVÁNÍ – I NA ČTVRTINU PLOCHY

 

Ne plné nákupní tašky, ale celkový zážitek rozhodují o opakovaných návštěvách zákazníků v obchodních centrech a galeriích. A bude to stále častější praxe. Do celkového dojmu návštěvníků zapadá také pestrá, kvalitní a hlavně široká nabídka restaurací, kaváren a bister. Podle zahraničních studií podíl segmentu food & beverages v obchodních centrech nadále stoupá, někde i ke čtvrtině celkové pronajímatelné plochy. Tento trend je patrný rovněž v případě České republiky.
 
Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR remodeling food courtů probíhá nebo se připravuje minimálně v deseti obchodních centrech, včetně Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác nebo brněnského Králova Pole.
 
Z dostupných údajů vyplývá, že aktuálně se podíl food & beverage v tuzemských centrech pohybuje do 10 %. Jsou však i centra s více než 15% zastoupením restaurací, kaváren a dalších formátů občerstvení. Ze statistiky se vymyká obchodní centrum Quadrio, kde podíl stravování dosahuje až 40 %. Díky otevření restaurace Vapiano si významně polepšil také pražský Myslbek, kde jsou kavárny a restaurace na 18,5 % plochy. Minimálně 18 % pronajímatelného prostoru pro kavárny a restaurace vyčlenil rovněž chystaný projekt Savarin v centru Prahy od developerské společnosti Crestyl. Nákupní centrum Palladium rovněž v centru Prahy má aktuálně 15% podíl food & beverage.
 
Dokládá to, že v centru města v nákupních centrech a galeriích je již nyní vyšší podíl stravovacích zařízení. Platí ale, že bez kvalitního a funkční nabídky restaurací či bister se do budoucna neobejde téměř žádné obchodní centrum,“ říká Lenka Šindelářová, MRICS, vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Loading



 


Developery a investory motivují k rozšiřování nabídky food & beverage průzkumy mezi návštěvníky. Minimálně ve velkých městech v západní Evropě je prokázáno, že kvalitní nabídka občerstvení zvyšuje tržby a prodlužuje dobu pobytu zákazníků v takovém obchodním centru.
Citlivost zákazníků na kvalitní food & beverages dokládají také další studie. 40 % veřejnosti si totiž obchodní centrum vybírá právě na základě velikosti a skladby nabídky ve food courtu. Nedávný průzkum mezinárodní developerské společnosti ECE pak ukázal na to, že rozmanitost výběru a kvalita nabídky je klíčová až pro více než tři čtvrtiny návštěvníků obchodních center v západní Evropě.
Fakt, že zákazníkům jde také o kulturní a designové prostředí, potvrzuje, že i v případě obchodních center se stále častěji hovoří o „slow food“. Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou food operátorů. Do toho zapadají komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se street foodem a rotací různých food trucků. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.
Citovaná studie ECE potvrzuje trend expanze food & beverages na konkrétních číslech. V posledních několika málo letech se průměrná plocha food courtu v obchodních centrech v Evropě zdvojnásobila. A obrat operátorů F&B alespoň v centrech ECE mezi roky 2010 až 2015 vzrostl o neuvěřitelných 54 %.
V poslední době je rovněž patrná konjunktura zájmu o zdravé, vegetariánské nebo rovnou veganské jídlo. Zákazníci sledují původ potravin i šetrný přístup přípravy. Zkušenost developerů ukazuje, že ryze lokální koncepty a operátoři si co do obchodního úspěchu nezadají s mezinárodní kuchyní a nadnárodními řetězci.
Zážitek je společným jmenovatelem všech změn, kterými procházejí starší obchodní centra v Evropě, a který stojí za projekty nových. Jídlo v jakékoliv kvalitní podobě láká a stává se akcelerátorem zájmu zákazníků i prostředkem k často skokovému zvýšení návštěvnosti i tržeb,“ doplňuje Lenka Šindelářová. Zároveň ale dodává, že zvětšení food courtu nemusí být univerzálním návodem pro všechny obchodní centra: „Vždy je třeba brát v potaz lokalitu, umístění, dostupnost a cílovou skupinu. Centra na okrajích měst budou mít větší úspěch s prodejnami čerstvých či trvanlivých potravin, zatímco centra ve středu měst mohou mít vyšší podíl kaváren, restaurací nebo bister.“
Velkým trendem současnosti v západní Evropě a USA jsou tzv. potravinové haly, tedy sdružení více prodejen širokého spektra potravin ve spojení s bistry a kavárnami nabízejícími často místní, ale i mezinárodní speciality. V případě promyšleného nastavení se takové „food halls“ mohou stát klíčovým nájemcem a stimulem návštěvy pro nové zákazníky. Mezi nejznámější a nejrozšířenější koncepty patří Eataly v řadě světových metropolí nebo Östermalm Food Hall ve Stockholmu.
Tisková zpráva: BNP Paribas Real Estate

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.57 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%
Historie vývoje


Související články

Versace, Fendi nebo Armani vstupují do rezidenčního sektoru

Aktuální analýza Savills „Branded Residences Report“ uvádí, že počet renomovaných značkových apartmánových rezidencí se celosvětově za posledních deset let zvýšil o více než 160 %. Nové značky, lokace a posun ve standardech vybavení hotelů tento sektor posunují na stále vyšší úroveň. Celkem bylo na světě dokončeno více než 690 takových rezidencí a do roku 2030 by […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

12. 12. 2023

Bytová výstavba a nedostatek bydlení

Trh s novými byty ožívá. Prodeje rostou a ceny stagnují

Trh s novými byty v Praze v prvním čtvrtletí letošního roku ožil. Prodeje v mezičtvrtletním srovnání vzrostly téměř o pětinu a ceny se výrazněji nezměnily. Další vývoj ovlivní především situace na hypotečním trhu.

Text: Jana Zámečníková

Foto: sxc.hu

20. 04. 2023

Zdarma garáž, kuchyň nebo dotovaná hypotéka – developeři shánějí kupce

Developeři aktuálně nabízí různé pobídky pro kupující. Nejčastěji se jedná o garážové stání zdarma, příspěvek na vybavení či výhodnější hypotéky. Při platbě v hotovosti lze u větších developerů výjimečně získat i slevu z kupní ceny. Vyplývá to z analýzy Home Portal, který posuzoval nabídky 102 developerů, přičemž 58 % z nich pobídky využívá.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

16. 11. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *