EUR 25.405

USD 21.896

REPO sazba ČNB 1.50 %

Inflace 4.9 %

EUR 25.405

USD 21.896

13. 05. 2015

Češi nevěří obchodům. Každou účtenku kontrolují

 


 

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je to dobrá zpráva. „Češi se naučili být ve finančních záležitostech opatrní. Zde opravdu platí ono okřídlené ‚dvakrát měř a jednou řež‘. Není dobré spoléhat se jen na slova pokladní, která může omylem zadat na terminál úplně jinou částku. Je lepší na chybu hned upozornit, než zaplatit a nápravy se domáhat zpětně,“ domnívá se Kozub. 62 % respondentů oznámenou částku kontroluje na terminálu kasy vždy, dalších 20 % tak činí velmi často. Část zákazníků spoléhá na autoritu pokladní a oznámené sumě buď věří, nebo ji ověřují jen občas.

Účtenka je důležitý doklad, nezahazujte ji hned

Většina lidí už zažila rozčílení nad tím, že za zboží, které koupili ve slevě, nakonec zaplatili plnou částku. Zjistili to při pozdním pohledu na účtenku a mnozí nad opětnou návštěvnou obchodu mávli rukou. „Může za tím být jak nedbalost pokladní, tak technická závada. Právě proto je dobré hned po nákupu zkontrolovat údaje na účtence. Případné nápravy se pak člověk domáhá daleko pohodlněji a ušetří čas,“ radí Kozub. Třetina Čechů tvrdí, že doklad po nákupu kontroluje vždy. Podle 32 % respondentů se tak děje velice často. Na korektní jednání obchodu se spoléhá necelých 15 % lidí, kteří částky na účtence buď spíše nehlídají, nebo tak činí výjimečně.

Jednotková cena – nástroj k porovnání

REKLAMA

Obchodníci často používají marketingové akce a zahltí zákazníky směsicí různě velkých balení a oznámením o slevách. „Aby mohli zákazníci porovnat skutečnou výhodnost nákupu, byla dle zákona zavedena takzvaná jednotková cena, která převádí částku např. na kilogram. Ne každý má v hlavě kalkulačku, aby si dovedl spočítat, zda je výhodnějších 400 gramů rýže za 35 Kč, nebo 500 gramů za 43 Kč,“ vysvětluje Kozub. Češi si na tento nástroj zvykli, při nákupu ho bere v úvahu naprostá většina lidí. Asi čtvrtina zákazníků se na jednotkovou cenu dívá alespoň někdy. Zhruba 16 % lidí tvrdí, že údaj nepoužívají, nebo dokonce vůbec nevěděli, že existuje.

*Průzkum v termínu 12. – 18. 3. 2015 realizovala agentura STEM/MARK exkluzivně pro Home Credit a.s. na reprezentativním vzorku české populace 509 lidí. 

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.32 Aktuální výše Hypoindexu

2.21%

2.15%

2.11%

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%
Historie vývoje


Související články

Prodeje nových bytů v Praze jsou rekordní, rekordní je i nízká nabídka

Zájem o nové bydlení v metropoli překonal veškeré dosavadní rekordy. Během druhého čtvrtletí letošního roku se podle analýzy společností Central Group, Trigema a Skanska Reality prodalo 2650 nových bytů, což je nejvíce v historii. Naopak počet nabízených jednotek se snížil na 3350. Jedná se o nejnižší počet za celou dobu sledování trhu.

Text: Milan Vodička

Foto: Shutterstock

29. 07. 2021

Nemovitosti vnímá jako bezpečnou investici polovina Čechů

Foto: Shutterstock Téměř polovina Čechů (47,4 %) považuje nákup nemovitosti za bezpečnou investici, která přinese očekávaný výnos. Další pětina lidí (19,4 %), kteří by do nich investovali, je vnímá jako záložní variantu na důchod nebo pro jiné členy rodiny. Ovšem s tím, že jim taková nemovitost mezitím vydělává peníze díky pronájmu. Údaje vyplývají z průzkumu […]

Text: Milan Vodička

29. 04. 2021

Průzkum: Mladí sní o bydlení v rodinném domě se zahradou a bazénem

Foto: Shutterstock Ačkoliv ceny nemovitostí rostou v České republice téměř nejrychleji ze všech zemí EU, Česko stále patří mezi státy s cenově dostupným bydlením. Pouze 7,1 % populace žije v domácnostech, kde náklady na bydlení představují více než 40 % disponibilního příjmu. Přesto je pro řadu mladých lidí vlastní bydlení prozatím nedostupné. Do budoucna si jej ale plánuje […]

Text: Milan Vodička

13. 04. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 



Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.