Úterý 24. listopadu. Svátek má Emílie.

Do projektů chytrých měst je nutné začlenit technologii blockchain

28.01.2019 10:01 Tisková zpráva:

Více než 1000 měst po celém světě v současné době realizuje pilotní projekty smart city (chytré město). Z toho celá polovina je v Číně. Odborníci z mezinárodní poradenské společnosti BDO předpokládají, že v roce 2020 bude po celém světě 600 měst považováno za kompletně „chytrá“. České projekty jsou zatím na úplném začátku, protože přeměna vyžaduje vysoké investice. Základním prvkem chytrých měst je práce s obrovským množstvím dat. Z toho důvodu se dle expertů nabízí zapojení technologie blockchain. Ten může potenciálně automatizovat mnoho procesů a interakcí mezi jednotlivými systémy chytrého města a vyřešit stávající problémy, ať už se jedná o dopravu, dodávky energií či odpadové hospodářství.

Města hrají v budoucnosti společnosti klíčovou roli. Momentálně v nich žije každý druhý člověk a prognózy ukazují, že v polovině 21. století to bude 70 % světové populace. V současné době se městům nedaří adekvátně reagovat na urbanizaci a například nedostatečná infrastruktura snižuje kvalitu života.

V hlavní roli data

Digitální technologie mají potenciál zkvalitnit život zejména v metropolích s vysokou hustotou obyvatel. Svědčí o tom fakt, že více než polovina z tisícovky pilotních projektů smart city realizují města v Číně. Využití nejmodernějších technologií již dnes testuje mnoho samospráv zahraničních měst. „Aby strategie chytrých měst naplnila svůj potenciál, vyžaduje horizontální integraci jednotlivých systémů. Pomocí digitálního propojení a využití získaných dat je možné optimalizovat infrastrukturu a maximalizovat efektivitu městem poskytovaných služeb v reálném čase. Například svoz odpadu nebude mít fixně stanovené termíny, jeho realizace bude optimalizována podle toho, jak jsou kontejnery či koše plné,“ uvádí Lukáš Hendrych z mezinárodní poradenské společnosti BDO a zdůrazňuje důležitost práce s daty.

Česko na začátku

O chytrých městech se mluví také u nás, přestože jsou české obce ve srovnání s tisícovkou světových měst výrazně pozadu. „V Česku se jedná spíš o experimenty, takové první vlaštovky. Ve světě existují města, která se koncepty smart city zabývají již několik let a investují do nich velké finanční prostředky. Jde o mnohem sofistikovanější strategie, které v brzké budoucnosti povedou k výraznému zlepšení kvality života v daných oblastech,“ porovnává stav v České republice a zahraničí Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO.

Příkladem dosavadní tuzemské praxe může být pilotní provoz senzorické sítě veřejného osvětlení v Praze, kdy byly nainstalovány desítky nových vršků pouličních LED lamp. Pouze některé z nich disponují senzory pro sběr dat o hluku, prašnosti a dalších znečišťujících látkách, případně s jejich pomocí možné určovat hustotu výskytu lidí. Data jsou zasílána do platformy, která je nejen sdružuje na jednom místě, ale také umožňuje ovládat a nastavovat intenzitu osvětlení jednotlivých lamp. „Osvětlení nedaleko Karlínského náměstí je dobrý příklad počátečních snah směrem k naplnění vize chytrého města. Je to však pouze malá část jednoho z mnoha systémů, které je nutné propojit, aby bylo dosaženo cíle v podobě řešení problémů dnešních měst,“ dodává Lukáš Hendrych.

Nová role blockchainu

Na integraci jednotlivých služeb jsou kladeny vysoké nároky z hlediska automatizace, bezpečnosti a efektivity přenosu dat. „Při zohlednění těchto nároků odborníci často hovoří o důležité roli technologie blockchain. Jedním z možných řešení pro práci s daty je vybavení jednotlivců speciální konsolidovanou digitální identitou, která zajistí jejich uložení a bezpečný přenos,“ vysvětluje Lukáš Hendrych.

Neméně důležitým krokem je zajistit digitální spojení s budovami a dalšími jednotkami v obci, jako jsou pouliční osvětlení či dopravní systémy. Stavební a developerské společnosti podílející se na rozvoji smart cities čelí výzvě, jak shromažďovat a zpracovávat obrovské množství rozličných dat. Budovy v chytrých městech musí být schopné je vyměňovat nejen s ostatními stavbami, ale také se systémy dodávek energie, vozidly (v budoucnosti zřejmě bez řidiče) nebo dokonce se systémy předpovědí počasí.

Tisková zpráva BDO

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *