EUR 25.655

USD 22.059

REPO sazba ČNB 1.50 %

Inflace 4.9 %

EUR 25.655

USD 22.059

24. 06. 2020

dTest: Pozor na inkasní agentury vymáhající údajné dluhy související s energetickými aukcemi

 

V poslední době přibývá ve spotřebitelské poradně dTestu stížností na inkasní agentury, které vymáhají pohledávky související se zrušenou přihláškou do pochybné energetické aukce. Agentury však leckdy nemají na podobný postup nárok. Jak se můžete v takových případech bránit?



 


dTest dlouhodobě varuje spotřebitele před účastí v neseriózních energetických aukcích, jejichž výsledkem je místo slibovaných levnějších dodávek elektřiny nebo plynu faktura na vysokou smluvní pokutu v řádech několika tisíc korun. Stejně tak je třeba mít se na pozoru i před inkasními agenturami, které požadují zaplacení údajného dluhu. „V poslední době se oba tyto problémy spojily v jeden, když jsou spotřebitelé vyzýváni inkasní agenturou k zaplacení dluhu souvisejícího se zrušením přihlášky do energetické aukce,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Neodbytné inkasní agentury spotřebitele kontaktují telefonicky, prostřednictvím SMS nebo písemné výzvy. Text výzvy se někdy tváří jako platební rozkaz nebo obsahuje tvrzení, že dluh se již řeší exekučně či že má spotřebitel očekávat osobní návštěvu inkasního specialisty u sebe doma či v zaměstnání. Naopak o dluhu toho moc inkasní agentura nesděluje. Pokud obdržíte takovou výzvu k zaplacení, vyžádejte si potvrzení o tom, že agentura převzala vymáhání dluhu od původního věřitele. A dále požadujte vysvětlení, jak dluh vznikl a z jakých položek se skládá.
Co se týče výhružky exekucí, tak platí, že tu provádí soudní exekutor na základě exekučního titulu, kterým je třeba platební rozkaz či rozsudek vydaný soudem. Ovšem nijak se na ní nepodílí inkasní agentury. Problematikou inkasních agentur se zabýval i Nejvyšší soud ČR, který řekl, že agentura nemá nárok na paušálně stanovenou odměnu, náklady na vymáhání či poplatky za administraci pohledávky. Požadovat vedle samotného dluhu tak může pouze zákonný úrok z prodlení a například skutečné náklady za zaslanou upomínku nebo v přiměřené předem dohodnuté výši. „Navíc podle našeho názoru nelze po spotřebiteli požadovat ani smluvní pokutu za zrušení účasti v energetické aukci. Ta totiž bývá prezentována jako bezplatná a nezávazná. Zruší-li tedy spotřebitel svou účast v ní, neměl by za to být finančně sankciován. Aukce energií se kromě toho často ve skutečnosti nekoná a lze se setkat i s tím, že pořadateli aukce jde jen o získání smluvní pokuty, nikoliv o to, aby pro spotřebitele zajistil levnější dodávky energií,“ uvádí Eduarda Hekšová.
Na vzrůstající počet výzev k zaplacení údajného dluhu od inkasních agentur nedávno upozornil také Energetický regulační úřad, který vyzval spotřebitele, aby se na něj v případě problému s inkasními agenturami obraceli. „Doporučujeme proto, aby spotřebitelé nejprve kontaktovali všechny subjekty, které mohou mít co dočinění s údajným dluhem. Požadovat vysvětlení by tedy měli nejen od inkasní agentury, ale i od dodavatele energií nebo pořadatele energetické aukce. Získají tak co nejvíce informací a podkladů, se kterými se mohou následně obrátit na Energetický regulační úřad,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
 

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.43 Aktuální výše Hypoindexu

2.15%

2.11%

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%
Historie vývoje


Související články

Hypotéky v novém již od prosince

Nový zákon o spotřebitelském úvěru začne platit již od 1. prosince 2016. Banky budou muset mnohem důkladněji prověřovat schopnost klienta splácet úvěr, klienti tak dostanou do rukou novou zbraň. Pokud banka dostatečně klienta neprověří, smlouva pozbude platnosti a klient nebude platit žádné úroky. Napadnout neplatnost smlouvy bude moci klient dokonce až tři roky od uzavření smlouvy.

Text: Jiří Havelka

16. 08. 2016

Lukáš Zelený: Usilujeme o smírné řešení spotřebitelských sporů

Vánoce přešly a s nimi spojené nakupování může vyústit ve složitý reklamační proces. Kam se obrátit, pokud obchodník odmítá zakoupenou věc řádně reklamovat a nechceme rovnou podávat podnět na Českou obchodní inspekci? Poradí Lukáš Zelený z projektu VašeStížnosti.cz časopisu dTest, který nabízí alternativní řešení spotřebitelských sporů.

Text: Jiří Havelka

30. 12. 2015


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 



Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.