Středa 13. listopadu. Svátek má Tibor.

Každou třetí českou zahradu „zdobí“ bazén. Při prodeji nemovitosti to může být výhoda, ale i problém

21.05.2019 09:05 Tisková zpráva: M&M reality

Začala hlavní sezóna prodejů zahradních bazénů. V Česku se podle odhadů prodejců nacházejí už na každé třetí zahradě.  Pokud se jedná o pěkný a kvalitní bazén, hodnota domu díky němu vzroste. Existence nešťastně vyhotovené vodní plochy náročné na údržbu ale může znamenat i komplikaci při případném prodeji nemovitosti. Značná část bazénů u rodinných domů totiž pochází z devadesátých let a neodpovídá aktuálním požadavkům kupců.

Možnost vybudovat na pozemku bazén je podle makléřů společnosti  M&M Reality jedním z parametrů, podle kterých se rozhoduje řada zájemců o rodinný dům. „Klienti chtějí dům i proto, aby mohli mít bazén. Hledají tedy pozemky, které jim nabízejí možnost vybudovat si jej podle vlastních představ. V ideálním případě najdou dům, u kterého už takový bazén je, pak je technicky vzato vyjde levněji,“ konstatuje Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.

Přítomnost bazénu totiž v praxi  navyšuje prodejní cenu nemovitosti, samozřejmě ale ne o celou částku, kterou jeho vybudování stálo. „Pěkný bazén v perfektním stavu může prodejní cenu nemovitosti navýšit o třetinu až polovinu jeho pořizovací hodnoty v závislosti na jeho stáří a konkrétních technologiích. To znamená, že bazén za 300 tisíc korun navýší cenu dané nemovitosti maximálně o 150 tisíc,“ pokračuje Jan Martina. 

Lidé, kteří teprve hledají vhodný pozemek pro stavbu, mají zpravidla už předem jasno, jestli s domem vyroste i bazén, či nikoliv. Jelikož je dnes zejména z ekonomických důvodů trendem stavět domy spíše na menších pozemcích, kde je zpravidla obtížné bazény dodělat dodatečně, je vhodné je u nových domů budovat již při zakládání staveb.

Stejně jako „konkurenční výhodou“ může být bazén naopak i překážkou v případě prodeje nemovitosti. Potenciální kupující nemusí mít zájem se o masu vody starat, nebo třeba bazén na zahradě nechce, protože má malé děti, které by musel neustále hlídat. „Nutná údržba a pravidelný servis bazénu může pro potenciálního zájemce představovat vidinu zbytečných nákladů. Překážkou může být i zastaralé technické či designové  provedení, které sice plní koupací funkci, ale neodpovídá dnešním trendům,“ upozorňuje Jan Martina z M&M Reality.

Značná část bazénů nacházejících se na tuzemských zahradách vznikala v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí, v době velkého boomu satelitních městeček. Pokud se o ně majitelé správně starali, jsou tyto bazény dodnes funkční. Jejich provoz je ale nákladný.

Konkrétní příklad nákladů na údržbu zahradního bazénu:

Foliový bazén, nekrytý,  rozměr 4 x 8 metrů, hloubka vody 1,7 metru. Pořizovací cena v roce 1997 byla 350 tisíc Kč (za vše včetně výkopu). Tyto dnes už vlastně staré bazény zpravidla musely projít alespoň jednou kompletní rekonstrukcí, v tomto konkrétním případě se v roce 2012 jednalo o investici v hodnotě 300 tisíc Kč (nová fólie, nová dlažba okolo bazénu, nové osvětlení, opravení vstupních schodů do bazénu). Jednou za 5 let majitelka kupuje plachtu, kterou se bazén přikrývá na noc a která vyjde na  5 tisíc Kč. A běžné roční náklady činí 4 tisíce Kč/sezóna za chemii (chlorové tablety, úprava PH) a 500 Kč/rok chemie na zazimování vody. Další náklad představuje spotřeba elektrické energie  (filtrace, tepelné čerpadlo)  a samozřejmě i vody. Výrobci doporučují bazény jednou za 3 až 6 let zcela vypustit a zase napustit. Na druhou stranu tam, kde jsou problémy s nedostatkem vody (a takových lokalit přibývá), lze toto eliminovat. Pokud se voda správně udržuje, majitel ji může nechat v bazénu i déle. Takže není třeba vždy doplňovat celý jeho objem. Výměna pak samozřejmě v těchto lokalitách znamená nutnost objednat si cisternu a stejné je to s úplně prvním napuštěním.

Když výše uvedené sečteme, je jasné, že zahradní koupání není levnou záležitostí. Přesto jsou bazény v tuzemsku velmi populární, a to hned z několika důvodů.  „Jsme zemí uprostřed Evropy a k moři je daleko. Přírodní koupaliště bývají již na začátku léta nevhodná ke koupání a takřka každé druhé dítě dnes trpí ekzémem, tudíž mu například sinice způsobují velké zdravotní problémy,“ říká k tomu Jan Bareš, oblastní ředitel pro Středočeský kraj společnosti M&M Reality. A dodává, že bazén je zcela jistě jedním z hlavních prodejních artiklů rodinných domů. „Pokud si navíc uděláte radost a investujete do technologií, jako je přelivový systém, protiproud či moderní osvětlení, začne vám zahrada poskytovat skutečný luxus. Díky výhřevu tepelným čerpadlem už se navíc nebavíme o koupání jen v těch nejteplejších měsících.  Logicky tak stoupá poptávka jak po bazénech samotných, tak po domech s nimi,“ konstatuje Bareš.

­­­­­­­­­M&M Reality Holding ­­­­­­­­­­­­­je lídrem na realitním trhu. Společnost má 185 stabilních poboček po celé České republice a na 2500 makléřů, kteří procházejí vlastním náročným a propracovaným školicím programem.

Skupina M&M se zabývá širokou oblastí služeb vázaných k nemovitostem. Synergicky vše začíná u zprostředkování prodeje a pronájmu a navazuje dalšími službami, kterými jsou financování bydlení, pojištění nemovitostí a životních rizik, investice do nemovitostí či zajištění dodávky elektřiny nebo plynu. Investiční aktivity společnosti se soustředí do výkupu bytů a bytových domů vhodných jednak pro rekonstrukci a následný prodej, ale také pro fungování jako výnosové nemovitosti, které jsou skupinou pronajímány a spravovány. Silná developerská divize se orientuje nejen na připravovanou výstavu typizovaných rodinných domů, ale zejména na již realizovanou výstavbu družstevních bytů po celé České republice.

Spotřebitelé označili společnost M&M Reality nejdůvěryhodnější realitní kanceláří v Česku. Stalo se tak v rámci ankety o nejdůvěryhodnější značky na trhu pořádané agenturou ATOZ Marketing Services, a to již podruhé v řadě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *