EUR 25.265

USD 23.663

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.265

USD 23.663

10. 12. 2018

0 komentářů

Na hotelovém trhu střední a východní Evropy se projevuje rostoucí zájem a různorodost investorů. Moderní koncepty pro novou generaci turistů přináší na trh nejnovější trendy

 

Boom v hotelovém odvětví regionu střední a východní Evropy (CEE) pokračuje. Objem investic by zde do konce roku 2018 mohl dosáhnout 800 mil. eur. Oproti loňskému roku se jedná o mírný pokles. Hlavním důvodem je skutečnost, že setrvalý zájem investorů o hotely v hlavních městech regionu nelze uspokojit kvůli nedostatku prémiových nemovitostí na trhu. Převládat začínají investoři z řad institucí a subjektů registrovaných na burzách, na něž připadá 74 % celkového objemu transakcí za rok 2017 a 54 % za první tři čtvrtletí roku 2018. Změny ve zvyklostech spotřebitelů a vývoj hotelových konceptů v posledních letech vedou ke stírání některých rozdílů mezi tradičními kategoriemi hotelů. Závěry vyplývají z prvního vydání společné zprávy společností Cushman & Wakefield a CMS, která mapuje investice do hotelových nemovitostí a investiční trendy.

Loading



 


Díky zdravým základním ukazatelům nabídky a poptávky na šesti hlavních trzích regionu střední a východní Evropy, solidnímu růstu a relativně nízkým cenám hotelových nemovitostí zájem investorů o region neklesá. Za první tři čtvrtletí roku 2018 proběhly transakce v objemu více než 400 mil. eur a v posledním, velmi silném čtvrtletí by tato částka měla být podobná díky několika velkým transakcím, které jsou téměř před uzavřením. Ve srovnání se silným rokem 2017, kdy celkový objem transakcí přesáhl 900 mil. eur, se sice jedná o pokles, zároveň je to však výrazně více než v letech 2015 a 2016.
„V důsledku historických a politických vlivů musel hotelový trh střední a východní Evropy dohánět třicetileté zpoždění oproti západu,“ říká Lukáš Hejduk, partner a vedoucí oddělení hotelů a volného času ve společnosti CMS. „Toto tempo změn se odráží v míře rozvinutosti odvětví a investic do něj v celém regionu. Navzdory mírnému poklesu objemu investic v roce 2018 odvětví v posledních pěti letech zaznamenalo pozoruhodný růst a rok 2019 by měl být opět silný. Stále je tu velký objem kapitálu, pro který hledají investoři rozumné zhodnocení a hotely v regionu CEE nabízejí vyšší výnosy než řada jiných oblastí Evropy či dokonce kategorií nemovitostí.“
K největším transakcím patří koupě hotelu Sofitel Budapest Chain Bridge společností Starwood Capital (75 mil. eur) a koupě hotelu Sheraton Prague norskou firmou Wenaasgruppen (42,5 mil. eur). K významným obchodům patří rovněž koupě Cukrovarnického paláce v Praze rakouskou společností UBM za účelem přestavby na lifestylový hotel.
Investiční cyklus v hotelovém odvětví přinese na trh nová aktiva
Investiční cyklus se nyní nachází ve fázi, kdy se oportunističtí investoři a investoři, kteří své hotely zhodnotili, zajímají o jejich prodej institucionálním investorům, kteří uplatňují strategii dlouhodobé držby a hledají aktiva generující stabilní peněžní toky. To vede k zásadním změnám v provozní struktuře hotelů v regionu, kdy je větší počet zejména nově vybudovaných hotelů provozován formou dlouhodobých pronájmů.
„Hotely se v současné době mění z alternativních investic na mainstreamové, protože si stále více investorů uvědomuje vyzrávání hotelového trhu střední a východní Evropy. Podíl šesti hlavních trhů regionu na celkovém objemu investic do tohoto sektoru v Evropě se od roku 2010 více než zdvojnásobil a v roce 2017 dosáhl cca 4,5 %. Stále je zde však velký prostor k růstu, uvážíme-li, že na region připadá přes 8 % nocí strávených v hotelích a téměř 10 % nabídky hotelových pokojů na celém kontinentu. Objem transakcí by tak mohl být každý rok přes 2 miliardy eur. Hlavní výzvou pro region je nedostatek kvalitních a velkých hotelů na trhu. Jelikož cena za pokoj již převyšuje úroveň před krizí a stoupající náklady úvěrového financování nás vedou k přesvědčení, že výnosy se přibližují minimu, očekáváme, že si čím dál větší počet majitelů začne uvědomovat, že nastal vhodný čas k prodeji a zúročení investic,“ říká Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí průzkumu v oddělení hotelových nemovitostí pro region EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield.
Rostoucí různorodost kupujících
V posledních letech se zvyšuje různorodost investorů, kteří v regionu nakupují nemovitosti. V součtu dosáhly přeshraniční investice za první tři čtvrtletí roku 2018 významných 67 % celkového objemu. Projevil se ale značný pokles investic z mimoevropských zemí, zejména u investorů ze Středního východu a Asie.
Oproti dřívějšku, kdy na trhu hotelových transakcí dominovali privátní investoři, nyní stále významněji investují instituce a subjekty registrované na burzách, na něž připadá 74 % celkového objemu transakcí za rok 2017 a 54 % za první tři čtvrtletí roku 2018.
Výstavba
Nejrychlejší růst probíhá ve středních cenových kategoriích hotelů. Většina nově otevřených zařízení v šesti hlavních zemích regionu CEE by se zařadila v rozmezí 3-4 hvězdičkových hotelů. Ty tvoří téměř 60 % nové nabídky.
Vyvíjející se potřeby zákazníků, nové trendy a stírání rozdílů
Změny v chování spotřebitelů a vývoj hotelových konceptů v posledních letech vedou ke stírání rozdílů mezi tradičními kategoriemi hotelů. Velkým množstvím veřejného prostoru, pestrou nabídkou stravování a trendovým designem se historicky mohly chlubit především hotely kategorií Luxury a Upper-Upscale, kdežto nyní jsou tyto vymoženosti stále běžnější v celém spektru ubytovacích zařízení. Stírají se také rozdíly mezi krátkodobým a dlouhodobým ubytováním. Zpráva se věnuje těmto změnám v odvětví a obsahuje i rozhovory s nováčky na trhu.
V rostoucí míře se mezi rozhodujícími skupinami zákazníků prosazuje tzv. generace mileniálů. Ta má celou řadu požadavků a očekávání, která musejí investoři a hoteliéři brát v úvahu.
„Je zajímavé sledovat vývoj hotelového trhu střední a východní Evropy – rostoucí počet náročných investorů a nástup nových značek, které svoje koncepty přizpůsobují na míru potřebám nových generací klientů (cenově dostupné lifestylové hotely, soft značky, hostely nové generace a novátorské koncepty apartmá s obsluhou). Relativně nízká míra penetrace značek v celém regionu ponechává prostor k expanzi moderním produktům, což představuje obrovské příležitosti pro hotelový trh regionu CEE, který by tak mohl zaujmout pozici nejprogresivnějšího trhu v Evropě,“ dodává Bořivoj Vokřínek.
Co si přejí mileniálové ve střední a východní Evropě
V prvním pololetí roku 2018 společnost CMS ve spolupráci s firmou FTI Consulting připravila a uskutečnila průzkum mezi podniky a spotřebiteli, v němž shromáždila 5275 odpovědí příslušníků generace mileniálů (ve věku 18–35 let) z 18 zemí světa. Průzkumu se zúčastnilo přes 800 mileniálů z České republiky, Maďarska a Polska. Seznam jejich nejčastějších přání naleznete zde: http://www.cms-lawnow.com/-/media/lawnow/pdfs/roaq/finding-the-balance-human-touch-vs-high-tech.pdf.
Celý report vám pošleme na vyžádání. Lze ho také najít na našich webových stránkách v sekci „Research“.
*CEE – do regionu CEE report zahrnuje následující země střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko.
Tisková zpráva Cushman & Wakefield

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.57 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%
Historie vývoje


Související články

Investice do nájemních rezidenčních projektů zaznamenávají v Česku boom

V roce 2023 se v Česku do komerčních nemovitostí investovalo celkem 1290 milionů eur, investice do nájemního bydlení činily 167 milionů eur, což je třikrát více než v roce předchozím. Vzrostl také podíl tohoto segmentu na celkovém objemu investic do komerčních nemovitostí. Zatímco v minulosti (s výjimkou roku 2020) šlo maximálně o 3,3 %, loni to bylo 13 %.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

19. 04. 2024

Během prvního čtvrtletí se v Brně prodalo nejvíce bytů za dva roky

Za první kvartál roku 2024 našlo své kupce celkem 246 brněnských novostaveb. Oproti průměru za předchozí rok, který byl poznamenán utlumenou poptávkou v důsledku vysokých úrokových sazeb, se jedná o 100% nárůst. Jak vyplývá z dat společnosti Trikaya, začátek letošního roku byl natolik úspěšný, že dokonce překonal dlouhodobý průměr. Ceny zatím stoupají pozvolna, pohybují se […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

17. 04. 2024

Analýza: Budou v Praze nájmy opět srovnatelné se splátkami hypoték?

Doba, kdy bude v Praze opět srovnatelné splácet vlastní byt a bydlet v nájmu, se pravděpodobně rychle blíží. V následujících dvou letech by se ceny nových bytů měly zvyšovat o 5 % ročně, postupně klest sazby hypoték ke 3 % a růst nájemné v průměrně o 10 % za rok. Vyplývá to z aktuální analýzy Central Group.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

16. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *