Pondělí 27. ledna. Svátek má Ingrid.

O kvalitu realitních makléřů si musí umět říct sami klienti

14.01.2020 07:01 Tisková zpráva:

V Evropské unii není vstup realitních makléřů na trh regulovaný pouze ve Španělsku a Česku. Nový realitní zákon by tento stav měl změnit. K některým změnám ale dochází i bez legislativních úprav spontánně, přímo uvnitř trhu. „Kultivovat realitní trh pro nás především znamená odstranit z něj všechny strachy, vzdělávat klienty i realitní makléře.  Zkrátka spolupracovat s profesionály,“ říká Kateřina Stehlíková, CEO realitního portálu Cincink (pozn. vítězný start-up projekt Komerční banky), který na kultivaci trhu s nemovitostmi intenzivně pracuje na své platformě.  „Pokud klient ví, co má a může po makléři vyžadovat, musí se tomu druhá strana znalostmi a přístupem přizpůsobit.“  Dodává ale, že i klient má na své straně povinnosti, které je třeba dodržovat. Co říká o úrovni realitního trhu v ČR?

V Česku má klient mnohem větší pravděpodobnost, že narazí na nekvalitního makléře než jinde v Evropě. Co je podle vás příčinou současné situace?

Profese makléře se v posledních letech stala velice dostupnou. Řádně regulovaná nebyla nikdy, často se do ní pouštějí lidé bez kvalifikace a zkušeností. Stalo se folklórem, že makléřem může být každý bez ohledu na vzdělání, zkušenosti nebo praxi. Pro mnohé zájemce je to synonymum pro jednoduchou práci s vidinou rychlého výdělku. Díky tomu máme v ČR aktuálně na 15 000 makléřů, a je poměrně logické, že nemalá část z nich zkrátka nemůže dosahovat očekávaných kvalit. Lidé si mezi sebou špatné zkušenosti sdílí, a to vrhá na celé odvětví negativní obraz bez rozdílu. I když mnoho makléřů absolvuje vzdělávání, certifikaci a svou práci dělají kvalitně, často převažuje nedůvěra. Realitní obor je také často vnímán jako byznys, kde se točí velké peníze, ale nějak nám z něj zmizel člověk jako takový. A o něj jde především. Gró by neměly být peníze a nemovitosti, ale klient, který řeší důležitý životní krok – bydlení.

V čem vidíte řešení? 

Nový realitní zákon tuto situaci rozhodně nevyřeší. Zlepšení reputace profese makléře se musí dosáhnout tržně. Lidé mají mít možnost vybrat si opravdu kvalitního a ověřeného makléře. Zdůrazňuji, že se jedná právě o osobu makléře, nikoliv o realitní kancelář, pro kterou pracuje. Makléř s lidmi buduje vztah, měl by znát životní kontexty, uvědomovat si, že pro mnohé jde o životní investici. Proto by měl nabídnout stoprocentní a profesionální servis. Na druhou stranu je ale nutné, aby si své povinnosti uvědomovali i jejich klienti. Často se stává, že nedorazí na domluvenou schůzku, nedodají potřebné podklady nebo dokonce makléře obejdou a zneužijí jeho práci. Někdy proto, aby ušetřili za provizi. Neuvědomují si ale, že jen díky kvalitnímu makléři se nemovitost prodá výhodněji, bez rizika a mnohem rychleji než po vlastní ose.

Podíváme-li se na největší realitní portály, staví své nabídky buď s makléřem nebo bez. U vás na Cincinku nabízíte obě varianty. Je možné si z různých nabízených služeb vybrat podle vlastního uvážení. 

V Cincink nestavíme proti sobě „s realitkou“ nebo „bez realitky“. Pomáháme klientům správně se rozhodnout a najít způsob, jak vyřešit bydlení v jejich konkrétní situaci a nabízíme jim k tomu více možností. Podívejme se na příklad z jiného oboru: Část lidí nedá dopustit na all-inclusive dovolenou. Vyberou si spolehlivou cestovní kancelář, kam a za kolik chtějí jet, a nechají se rozmazlovat. Na druhé straně jsou ale lidé, kteří si vše rádi zorganizují sami a těší je to. I oni si ale někdy mohou chtít užít více klidu a s dovolenou si nechají pomoct a poradit. V různých životních fázích se potřeby mění. A obdobné je to i v souvislosti s realitami. To, že prodávám na vlastní pěst neznamená, že nesnáším realitky. A naopak.

Možná si ti „bezrealitkáři“ říkají, že čas na shánění schopného makléře raději věnují přímo své nemovitosti. 

Proto u nás ukazujeme přínosy i rizika obou cest. Pomáháme s rozhodnutím, která cesta je správná právě pro vás vzhledem k aktuálním potřebám a životní situaci. Je to důvod, proč chceme spolupracovat s opravdovými profesionály, jak s realitními kancelářemi a makléři, tak s dodavateli. Vůči makléřům dnes panuje obecně spíše nedůvěra. Na druhou stranu mají lidé často strach realizovat obchod sami. Jak ale vybrat dobrého makléře? Kde ho najít? To chceme změnit. Makléř má být odborník, který má přesah do realitního práva, marketingu i do základů pro posouzení technického stavu. Především vás ale úspěšně provede celým procesem koupě nebo prodeje. Není to ten, kdo za vás pouze vyřizuje telefony se zájemci. V rámci naší platformy připravujeme zajímavý koncept, jak pomáhat makléřům, aby mohli dělat svou práci na skutečně profesionální úrovni. Tím také naplníme náš závazek, že se lidé díky Cincink budou cítit při realitní transakci bezpečně.

Porovnávali jste podmínky pro makléře se zahraničím?

Slovensko pro podnikání v realitách vyžaduje vázanou živnost a vysokoškolské vzdělání ekonomického, právnického, stavebního nebo architektonického oboru, případně maturitu a pět let praxe v oboru. V Rakousku musí makléř složit zkoušku před hospodářskou komorou a je vyžadovaná praxe v oboru od šesti měsíců do dvou let. V Belgii musí makléři každý rok na školení a jsou sdružení ve státní profesní organizaci. Přísné podmínky jsou také třeba v Polsku a v Německu.

Odpovídá těmto přísnějším podmínkám i lepší pověst makléřů a jejich větší důvěryhodnost? 

Přes realitní kanceláře se u nás prodá asi polovina nemovitostí nabízených na trhu. V uváděných sousedních zemích je to přes 70 %. Belgie prodej bez realitního zprostředkovatele dokonce zakazuje. V Česku je přitom nejvíce makléřů na počet obyvatel ze všech zemí EU.

Hlavním krokem je tedy podle vás dosáhnout rovnocenného vztahu a vzájemného respektu mezi makléřem a klientem?

Koncový klient by měl jednoznačně vědět jaká má práva a povinnosti. To samé je i s makléřem. Jde nám o zrovnoprávnění obchodního vztahu jako takového. Chceme vidět makléře jako profesionála, který poskytuje skutečně odborné služby. Umožnit mu propojení s klienty, kteří chtějí spolupracovat s realitním odborníkem. Podpořit makléře, kteří se místo akvizice chtějí a umí věnovat klientům a jejich cíli.

Tisková zpráva Cinkcink

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *