EUR 25.235

USD 23.616

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.235

USD 23.616

28. 04. 2016

0 komentářů

Pražský trh s kancelářskými prostory čeká největší stěhování v jeho novodobé historii. IT firmy a firemní centra sdílených služeb expandují a řada z nich letos v rámci Prahy změní své sídlo

 


 

K výrazným pronájmům IT firem na pražském trhu patří také: Avast Software (15,000 m2 v budově Enterprise), Microsoft (11,500 m2 v BB Centrum budova Delta) či Oracle (10,400 m2 v Aviatice). Letošní rok začal také slibně. Společnost CSC Computer Sciences si pronajala 9,400 m2 v administrativní budově Enterprise Office Center a další IT firmy/centra sdílených služeb na trhu vhodné prostory hledají. Praha je podle celosvětového žebříčku společnosti Tholons tzv. „2015 Tholons 100 Outsourcing Destinations“ jednou z nejlépe hodnocených evropských lokalit vhodných pro zřízení a provoz outsourcingových center/center sdílených podnikových služeb.   

Nejvýznamnější nájemní transakce IT a firemních center sdílených služeb v Praze 2014 – 2016

2016

CSC Computer Science

9.400 m2

Praha 4 / Enterprise Office Center

2015

SAP

25.000 m2

Praha 5 / Metronom

 

Avast Software

15.000 m2

Praha 4 / Enterprise Office Center

 

Microsoft

11.500 m2

Praha 4 / BB Centrum Delta

 

Oracle

10.400 m2

Praha 5 / Aviatica

 

ICZ

7.000 m2

Praha 4 / Kavčí Hory Office Park

 

STRV

5.600 m2

Praha 8 / River Garden II and III

2014

HP

18.000 m2

Praha 4 / BB Centrum Delta

 

MSD Global IT Centre

6.200 m2

Praha 5 / Riverview

 

Amazon

6.000 m2

Praha 6 / Blox

Zdroj: JLL, duben 2016

„Podle našich zkušeností se firmy stěhují obvykle po zhruba 10 – 12 letech. Důvodem bývá obvykle jejich fyzický a vnitřní morální růst a s nimi spojená zcela přirozená potřeba větších a kvalitnějších prostor. V loňském roce navíc firmy (nejen z oblasti IT) využily příznivé situace na trhu, kdy developeři dokončili rekordní množství nových administrativních budov. Pokud jsme našli kanceláře v obdobné cenové relaci a lepší kvalitě, stěhování do nových prostor dostalo téměř vždy zelenou. Valná většina IT firem díky tomu zvýšila kvalitu svých prostor,“ uvádí Petr Kareš, vedoucí oddělení zastupování nájemců společnosti JLL.

„Výše uvedené IT firmy věnovaly přípravě svých nových prostor velkou péči. Relokace v jejich pojetí nebyla pouhým přesunem stávajících kanceláří blíže do centra Prahy, ale intenzivně se zabývaly zvýšením kvality vnitřního prostoru a celkovým uspořádáním interiéru. Maximálně se zaměřily na to, aby vyšly vstříc požadavkům svých často mladých zaměstnanců (z generace Y, tzv. Millennials) a aby maximálně využily možností, které přináší digitální revoluce, na níž se samy podílí“ uvádí Kevin Turpin, vedoucí průzkumu trhu ze společnosti JLL, a dodává: „například společnost Microsoft se věnovala řadu měsíců přípravě kompletní workplace strategy a přišla s řadou inovativních řešení. Video z nových kanceláří firmy Microsoft, které jsme natočili v rámci projektu Kanceláře budoucnosti, si můžete prohlédnout na našich internetových stránkách www.officefinder.cz.“        

Podle výroční zprávy s názvem Sektor sdílených podnikových služeb v České republice 2016, kterou připravila asociace ABSL (Association of Business Leaders Service) mimo jiné ve spolupráci s JLL, je v České republice aktuálně více než 180 center sdílených služeb. Téměř polovina z nich (48 %) se nachází v Praze, 22 % v Brně a 21 % v Ostravě. V tomto sektoru bylo v roce 2013 zaměstnáno celkem 50.000 lidí, v roce 2015 již 65.000 lidí (nárůst o 30 %) a do roku 2020 se očekává další růst až k hranici 100.000 osob. Zatímco dříve se centra sdílených podnikových služeb zaměřovala především na centralizovaný provoz či outsourcing finančních a účetních služeb, dnes centra poskytují mnohem širší záběr služeb – od IT, přes HR, marketing a zákaznické služby, až po výzkum a vývoj. 

„Pracovní nároky na zaměstnance v oblasti IT a center sdílených podnikových služeb jsou vysoké – očekává se vysokoškolské vzdělání (v případě IT technického charakteru, v případě sdílených center podnikových služeb dle konkrétního zaměření technické, ekonomické či humanitní), jazyková vybavenost (vynikající angličtina + další světové či specifické jazyky dle geografického zaměření daného centra) a připravenost k dalšímu profesnímu vzdělávání (např. v podobě pokročilého reportingu, analytických a zákaznických služeb). Na druhé straně na trh v současné době přichází tzv. generace Y, která má odlišné představy o tom, jak, kdy a za jakých podmínek pracovat. Ideálem není vyčerpávající pracovní tempo (10–12 hodin denně, pět, šest či sedm dní v týdnu), ale zajímavá a obohacující práce, která umožní také uspokojivý společenský a rodinný život. V boji o talenty pomáhá i inovativně vybavené pracovní prostředí a flexibilní pracovní doba, která umožňuje skloubit pracovní a soukromé cíle (tzv. work-life balance). Firmy, které se tomuto trendu přizpůsobí, mají největší šanci nové talenty získat a udržet,“ uvádí Eduard Forejt, ředitel rozvoje obchodu ve společnosti JLL.     

Projekt Kanceláře budoucnosti:

JLL ve spolupráci s vydavatelstvím Economia a svými významnými klienty z oblasti kancelářských nemovitostí připravila sérii videí o tom, jak se přední společnosti působící na českém trhu přizpůsobují změnám, které přináší digitální revoluce a nadcházející generační obměna jejich zaměstnanců. Tradiční představy pevného pracovního místa pro každého zaměstnance a uzavřené zasedací místnosti se zdají být minulostí. Videa jsou zveřejňována každý týden na webu www.officefinder.cz. Aktuálně Vás odborníci JLL provedou kancelářemi firem: Microsoft, Cisco, Passerinvest, Skanska a další budou následovat až do letních prázdnin.            

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.57 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%
Historie vývoje


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *