30. 10. 2018
PRO-DOMA hlásí výrazný nárůst tržeb a rekordní obrat Akvizice v rámci oborových firem budou pokračovat
Dvojka na tuzemském trhu v letošním roce atakuje hranici 7 miliard korun obratu. Stejně jako v předchozích letech tak trvale roste o více než 17 procent. Pro rok 2019 má ambice růst v podobném tempu akvizičně i organicky a přiblížit se desetimiliardovému obratu.
Obchodní sít PRO-DOMA v roce 2017 zobchodovala 6,195 miliardy korun, což koresponduje s dlouhodobým plánem rozvoje a nastavenými cíli.
„Nemáme ambice růst jiným směrem než v klíčovém odvětví a naši energii nebudeme vynakládat na budování jiného, než hlavního businessu. Vertikální integraci se nevyhýbáme, nicméně to není směr, kterým se chceme ubírat. Dominantní jsou pro nás investice do organického a akvizičního růstu,“ říká Petr Vaněrka, generální ředitel společnosti PRO-DOMA. Cílem společnosti je poskytovat široké portfolio produktů pro účely stavby a to v segmentu malých a středních prováděcích firem a samostavitelů.
Oborové akvizice zrychlují růst
Společnosti se v roce 2015 podařilo akvizicí tří korporací výrazně prosadit na trhu distribuce střech, kde si za rekordně krátkou dobu vydobyla postavení dvojky s obratem vysoko nad 1 miliardu korun. Koncem roku 2017 pak díky akvizici prodejce hutních materiálů Dama vstoupila také na trh s betonářskou ocelí, na kterém si letos nákupem liberecké společnosti Filinger upevnila pozici.
„Naším cílem je zařadit se na trhu mezi viditelné distributory hutního sortimentu a zejména betonářské oceli, a do dvou let mít v tomto segmentu obrat jednu miliardu korun,“ vysvětluje Petr Vaněrka, generální ředitel společnosti PRO-DOMA.
Letošní tržby překročí 7 miliard
Společnost staví především na vlastní a partnerské síti prodejen. Systematickým šířením partnerského programu v roce 2018 vystoupal počet partnerských prodejen na 55.
„Rok 2018 ukončíme s počtem 147 prodejen, z toho 90 vlastních a 57 partnerských. Tržby dosáhnou garantovaně výkonu sedmi miliard a očekávaná EBITDA přesáhne hranici 440 milionů korun, čímž se rok 2018 stane v historii společnosti rekordním,“ dodává Petr Vaněrka, generální ředitel společnosti
PRO-DOMA.
Komentář k vývoji stavebního trhu
Náš business je typicky cyklický a navíc velmi senzitivní na jakékoliv změny. V každém roce čelíme jiné situaci, která si vynucuje rozdílná opatření. Ve vzdálené minulosti nebylo komu zboží prodávat, v loňském roce nastoupil a nadále přežívá jedinečný jev, kdy je stavebního materiálu nedostatek a není co prodávat. To se navíc začíná citelně mixovat s nedostatkem lidských zdrojů, kdy začneme konstatovat, že není „kým“ prodávat.
Fenomén „není co prodávat“ s pravděpodobností zanikne v souvislosti s předpovídanou stagnací a případným poklesem ekonomik. Přestože si distributoři na své straně vyřeší výše uvedené, fatální nedostatek pracovních sil na straně prováděcích firem a nedostupnost přepravních kapacit přetrvá, což bude mít rozhodující vliv na množství zpracovaného, respektive prodaného stavebního materiálu. Tento problém nevyřeší žádný krátkodobý stimul a nevychází tomu vstříc ani imigrační politika státu.
Petr Vaněrka, generální ředitel společnosti PRO-DOMA