Čtvrtek 01. října. Svátek má Igor.

Realitní newspeak – jak si překládat texty v realitní nabídce

20.02.2020 07:02 Tisková zpráva: Bezrealitky

To, že není možné úplně věřit realitním inzerátům asi víme všichni a jakmile se snaží popisovat nemovitost nad rámec suchých faktických údajů, je třeba zpozornět. Lokalitu, stav nemovitosti nebo jejího okolí si pochopitelně občas rádi přibarví jak makléři, tak přímo inzerující majitelé domů a bytů. Na druhou stranu – nešvar to není tak rozšířený, jak by se mohlo zdát. Zejména v případě, kdy majitel prodává nemovitost na přímo – sám by pak musel na prohlídkách obhajovat, proč skutečný stav nemovitosti neodpovídá tomu, co bylo v inzerátu. A hlavně, poptávka je dnes výrazně vyšší než nabídka. Takže zájemci o bydlení před nějakou nedokonalostí stejně spíše přimhouří oko.

Pokud se chcete orientovat v realitním “newspeaku”, Bezrealitky.cz vám přináší malý slovníček.

 

Co se přikrášluje nejvíce?

Horký favorit: Rychlost dojezdu do centra. Málokdo chce stejně slyšet pravdu. Dojezd dvacet minut autobusem zní lépe, když vynecháte detail, že jezdí jednou za 90 minut.

Neúplné informace: Bezprostřední okolí. To je stejně věc osobního vkusu a názoru. Někomu cestičky bez chodníku a nulová občanská vybavenost nevadí.

Občas: Vnitřní dispozice bytu. Zejména u starších bytů majitelé rádi pomlčí, že vybavit ložnici podle současných standardů tak, aby šly zároveň plně otevřít její dveře, bude i nad vaše síly.

 

Vzdálenost a občanská vybavenost

V centru = S výhledem na centrum

Blízko centra = MHD jste tam za 30 minut

Nedaleko centra = Daleko od centra

Za 10 minut na hlavním náměstí = Za 10 minut tam budete vzdušnou čarou vrtulníkem

Dobrá občanská vybavenost v okolí = Jedna večerka a nonstop výdejna pizzy

Občanská vybavenost v dojezdové vzdálenosti = Po cestě autem k nejbližší benzínce uvidíte krmelec

 

Okolí

Kosmopolitní = Cizinci v noci zpívají pod oknem po cestě z baru

Genius loci = Stará a oprýskaná zapomenutá čtvrť vedle rozpadající se teplárny

Moderní čtvrť = Kafe pod dvě stovky si nedáte

Klidná čtvrť = Kafe si dáte leda v termohrnku na lavičce, při hodinové procházce je největším zážitkem, že se v jednom z oken pohne záclona

Perspektivní čtvrť = Nedalekou louku si rozparcelovali developeři, jinak tu chcípl pes

Venkovský charakter = Na úsvitu si pod oknem ladí hlas traktory, případně zoufalá novostavba postavená na samé hranici města uprostřed bramborového pole

Golfové hřiště v okolí = Kromě něj tam není nic zajímavého a je to rozhodně ten nejzajímavější benefit pro rodinu, která chce hlavně bydlet za dobré peníze

 

Velikost nemovitosti

Útulný = Malý

Komorní = Ještě menší

Velkorysý = Spousta nevyužitelného prostoru

Zajímavá dispozice = Do pokoje se leze po schodech, na záchod do sklepa

Netradiční dispozice = Zpackaná rekonstrukce, při které někoho napadlo udělat z kuchyně ložnici a naopak a teď to logicky nedává smysl

 

Stav nemovitosti

Retro = Původní majitel zde prožil celý život, karma z 50. let má ještě výrobní papírový štítek

Moderní = Někdy kolem roku 2000 napadlo majitele udělat zaklenuté dveře a vymalovat dva pokoje zeleně

Zařízený podle nejnovějších trendů = Do rekonstrukce majitel investoval čtvrtinu ceny nemovitosti, teď je chce zpátky a diví se, že zájemci mohou mít jiný vkus a nechtějí za to platit

Vyžaduje rekonstrukci = Dřevěné tyče podepírající zbytky nosných zdí už praskají

Nedávno zrekonstruovaný = V hobbymarketu bylo levné lino a družstvo nás donutilo udělat plasťáky

V přírodě, přesto blízko centra = Buď v hájku na periferii nebo uprostřed brownfieldu, kde je pár stromů

Pravý kámen = Do bytu, který by potřeboval především novou elektriku a zoufale zrekonstruovat koupelnu někoho napadlo dát extrémně drahé kamenné obklady. Jakmile vyhoří první zásuvka, stejně půjdou dolů

Industriální = Pravděpodobně byt v bývalé účtárna od textilky, ale třeba se s tím někdo popasuje

 

Makléři

Připlaťte, máme hodně zájemců = Zkouším, jestli nepustíte chlup

Je to neprodejné = Neumím to prodat

Jako klidně si to dejte na Bezrealitky = Jen to zkouším, pokud byste to chtěli udělat, začnu vám to vymlouvat, jde mi samozřejmě o exkluzivitu a nestojím o to, abyste mi sháněl vlastní zájemce, jakkoli budou lukrativní

 

Jak se proti zavádějícím inzerátům bránit?

V lepším případě se na zavádějící titulek nachytáte, absolvujete prohlídku a následně další jednání odmítnete. Pokud chcete od podobné patálie uchránit ostatní, můžete před makléřem varovat nebo v případě přímého prodeje upozornit inzertní platformu na zavádějící inzerát.

V horším případě si některé z uvedených údajů neprověříte a podepíšete rezervační či nájemní smlouvu. Pokud se bude jednat o subjektivní odchylky o reality, navíc nezanesené do smlouvy (krásné a klidné okolí, dopravní obslužnost, občanská vybavenost), zřejmě toho příliš nezmůžete. Pokud však inzerát lhal o stavu nemovitosti, zatajil skryté vady, případně si přikrášlil materiálové provedení a smlouva to neuvedla na pravou míru, máte pochopitelně právo na odstoupení od smlouvy, případně reklamaci nemovitosti.

“Hodně pomůže vzít si na prohlídku někoho, kdo rozumí prověřování technického stavu nemovitosti. Pokud nikoho takového nemáte, vše na prohlídce zdokumentujte, lepší, než fotka je často třeba krátké video. Neváhejte si sami prohlédnout na mapě okolí a udělat si kolem celého domu procházku. Podívejte se na to, jaké dojezdové časy vám ukazují jízdní řády v různé denní doby, všímejte si také, jestli hromadná doprava jezdí celý den – často totiž oblast obsluhují spoje, které jezdí pouze ve špičkách. A samozřejmě nevěřte gentlemanské dohodě, na jakékoliv sliby nezapsané do smlouvy se zpravidla vždy zapomene,” zakončuje Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *