EUR 24.495

USD 21.400

REPO sazba ČNB 3.75 %

Inflace 6.6 %

EUR 24.495

USD 21.400

26. 06. 2019

Subjekty:
SOLUS

SOLUS slaví dvacet let od svého vzniku: jen za posledních 7 let eviduje o 300 tisíc dlužníků méně

 

Sdružení SOLUS slaví 20 let své existence. Vzniklo v červnu 1999 díky unikátní dohodě o spolupráci v oblasti odpovědného úvěrování mezi klíčovými hráči na trhu nebankovního financování. Po připojení bank (2001), mobilních operátorů (2005) i dalších ekonomických sektorů vznikl negativní registr s nejvyšší vypovídací hodnotou o platební morálce spotřebitelů na českém trhu.



 


SOLUS pomáhá efektivně chránit spotřebitele před neodpovědným zadlužením, které může skončit i exekucí či osobním bankrotem. Zvyšuje dostupnost služeb pro klienty s bezproblémovou platební morálkou a snižuje náklady na nesplácené pohledávky u společností, které negativní registry SOLUS používají.
Zatímco ještě v roce 2012 mělo sdružení SOLUS řádově 30 členů, kteří evidovali dluh po splatnosti u takřka milionu občanů ČR, dnes má SOLUS přibližně dvojnásobek členských společností, které evidují dluh po splatnosti u 595 tisíc osob.
  „Sdružení SOLUS začalo chránit spotřebitele před neodpovědným zadlužením v době, kdy legislativa v této oblasti nebyla vůbec připravená. Dnes je ochrana spotřebitele nejen v oblasti spotřebitelských úvěrů pevně zakotvena v české legislativě a používání registrů klientských informací je nezbytným prvkem řízení rizika ve všech odpovědných firmách,“ hodnotí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
 
Statistiky negativního Registru Fyzických osob ukazují, že je jeho použití podstatným přínosem pro snížení rizika u poskytovaných služeb i v době rostoucí ekonomiky a historicky nejmenší nezaměstnanosti. Potíže s platební morálkou odhalí registr přibližně u 13 žadatelů o půjčku ze sta.
 Odpovědné úvěrování: je stále co zlepšovat
 Přestože dosahují počty evidovaných spotřebitelů s dluhem po splatnosti v registrech SOLUS historická minima, stojí před provozovateli registrů klientských informací další výzvy. Jednou z nich je například důsledné plnění povinnosti odborně prověřit schopnost klienta splácet spotřebitelský úvěr ze strany všech poskytovatelů půjček.
„Licenci České národní banky pro poskytování spotřebitelských úvěrů má k dnešnímu dni 87 společností. Přibližně polovina z nich však nepoužívá k posouzení platební morálky klienta žádný ze zavedených registrů klientských informací na českém trhu. Je otázkou, zda v takovém případě lze hovořit o odborném posouzení platební morálky klienta,“ odkazuje Jan Stopka na fakt, že prověření bezproblémové platební historie klienta by mělo být jedním ze základních standardů pro odpovědné poskytování úvěrů.
 
Za pravdu dávají v tomto sdružení SOLUS i nedávná rozhodnutí Finančního arbitra či Ústavního soudu, která považují prověření platební historie klienta, zejména v registru klientských informací, za jeden ze základních předpokladů pro odpovědné posouzení jeho schopnosti poskytovaný úvěr splatit.
Do Registru fyzických osob SOLUS mohou nahlížet pouze členské společnosti Sdružení, a to pouze v případě, že mají zákonem daný důvod. Tím je zejména snaha o prověření bonity a úvěrové historie klienta předtím, než mu umožní čerpat novou službu s odloženou splatností.
SOLUS sdružuje takřka 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček a v oblasti obchodu.
 

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.7 Aktuální výše Hypoindexu

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%

2.54%

2.7%
Historie vývoje


Související články

Dluhů kvůli energiím bude přibývat. Zvlášť po celoročním zúčtování

Blíží se konec roku, tedy čas, kdy se vyúčtují dodávky energií. Z těchto údajů vzniká největší objem pohledávek, které dodavatelé vymáhají od dlužníků. Problémem jsou často nedostatečné zálohy, které nereflektují skutečný odběr energie. Doplatky pak nejsou jen v řádech stovek korun, ale spíš desítek tisíc. Některé domácnosti pak nemají na zaplacení tohoto dluhu a dostávají se do […]

Text: František Veselý

10. 12. 2021

Zvýšení bonity při žádosti o hypotéku

Podíl nesplacených úvěrů roste, může za to Covid -19

Pandemie nového koronaviru s sebou přináší nejen komplikace zdravotní, ale i finanční. Kvůli vládním opatřením proti šíření nemoci Covid-19 se někteří zaměstnanci ocitli bez práce a podnikatelé bez zakázek. Podle aktuálních údajů České bankovní asociace (ČBA) ke konci loňského roku vzrostl počet nevýkonných neboli nesplacených úvěrů.

Text: Monika Lukešová

04. 02. 2021

Moratorium: odklad a neschopnost splácet

Moratorium končí. Banky i stát se splácením úvěrů prý budou pomáhat nadále

Po půl roce končí plošné moratorium, tedy odklad splátek úvěrů včetně těch hypotečních. Lidé, kteří o odklad splátek požádali a bylo jim vyhověno, musí zase své závazky začít plnit. Podle České národní banky bylo schválené skoro 350 tisíc žádostí o odklad splátky úvěrů. Jenže sílící pandemie má další ekonomické dopady, a to jak na firmy, […]

Text: Monika Lukešová

02. 11. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *