Pátek 19. července. Svátek má Čeněk.

Většina Čechů letos neutratí za vánoční dárky více než 10 000 korun, na poslední chvíli nechá nákup takřka pětina mužů a 7 % žen

29.10.2018 11:10 Tisková zpráva:

Více než čtvrtina Čechů začíná právě v těchto dnech s nákupy vánočních dárků. Více než 10 tisíc korun utratí za dárky asi třetina spotřebitelů. Nejčastěji darují Češi sportovní vybavení, mobilní telefony a bílou elektroniku či takzvané měkké dárky. Oblibu získávají i dražší dárky, jako jsou elektrokola a skútry. Dokládá to výzkum agentury IPSOS, který si nechala zpracovat společnost ESSOX, lídr na trhu spotřebitelského financování.

S rostoucí hodnotou dárků využívají spotřebitelé v Česku častěji různé formy financování dárků. Interní statistiky společnosti ESSOX ukazují, že v předvánočním čase roste počet nově uzavřených smluv oproti jiným měsícům až o 16 %.

70 % dotázaných spotřebitelů letos plánuje utratit za vánoční dárky maximálně 10 tisíc korun. Dalších 18 % dotázaných utratí mezi 10 a 15 tisíci korunami, více plánuje utratit zbylých 12 % dotázaných. Podle výzkumů nakupují nepatrně častěji dražší dárky ženy než muži. Hodnota darovaných dárků také mírně roste s dosaženým vzděláním a výší příjmů.

Pětina mužů nakupuje dárky na poslední chvíli

26 % spotřebitelů začíná nakupovat vánoční dárky právě v těchto dnech, v polovině října. 17 % dotázaných uvedlo, že dárky nakupuje průběžně celý rok. 45 % spotřebitelů začíná nakupovat dárky v polovině listopadu nebo o prvním adventním víkendu. Na poslední chvíli nechává nákup dárků 12 % dotázaných.

„Ženy jsou při nákupu dárku svědomitější, na poslední chvíli nechává nákup jen necelých 7 % z nich. U mužů je to skoro každý pátý dotázaný.“ říká Luděk Čermák, obchodní ředitel společnosti ESSOX.

Nákup dárků na dluh Češi nepřiznávají

Zajímavá je disproporce mezi tím, jak rostou úvěrovým společnostem před koncem roku počty uzavřených smluv, a tím, jak odpovídali spotřebitelé v rámci průzkumu. Přijetí půjčky na dárky totiž podle průzkumu připouští méně než desetina dotázaných. Nejčastěji si půjčují mladí muži, kteří bydlí ve středně velkých a velkých městech.

Vedou měkké dárky, sport a mobilní telefony

Asi nejčastější komoditou pod českým vánočním stromečkem je některý z měkkých dárků, typicky oblečení. Mezi dalšími možnostmi dominuje sportovní vybavení, které koupí svým blízkým 24 % dotázaných. V „kurzu“ jsou dlouhodobě mobilní telefony, ty kupuje pod stromeček 18 % dotázaných.

„Pokud se spotřebitelé rozhodnou pro nákup na splátky, pravděpodobně jej využijí na nákup mobilních telefonů s hodnotou lehce nad 10 tisíc korun. Což odpovídá loňskému roku, kdy ESSOX v předvánočním období financoval telefony v hodnotě 26 mil. Kč,“ dodal Luděk Čermák.

Různou elektroniku, ať už bílou nebo černou, bude letos kupovat k Vánocům přibližně 8 % dotázaných spotřebitelů. Mezi dalšími osvědčenými tipy na dárek jsou dálniční známky, jízdní kola nebo počítače. Přibližně jeden dotázaný ze sta koupí pod stromeček jako dárek motocykl nebo skútr.

Tisková zpráva: ESSOX

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *