Deregulace nájemného se ve většině krajských měst prodlouží o dva roky

13.10.2008 12:10 Tisková zpráva:

Ministerstvo pro místní rozvoj se rozhodlo rozložit zvýšení nájemného propočtené na rok 2010 do tří let. Cílové hodnoty měsíčního nájemného původně předpokládané pro období roku 2010 tak bude dosaženo až k 1. lednu 2012. Ministerstvo stanoví maximální limity přírůstků nájemného pro léta 2010, 2011 a 2012 . Tato změna se dotkne všech krajských měst s výjimkou Ústí nad Labem a Ostravy a dále měst a obcí ve Středočeském kraji.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje systém podpory bydlení osob a rodin, které nejsou schopny hradit zvýšené nájemné, popř. si vůbec jakékoli náhradní bydlení vlastními silami zajistit. Jedná se o podporu výstavby sociálních bytů (tato forma podpory má investičních charakter), konkrétně o  poskytování státních dotací  na výstavbu nájemních bytů v základním standardu. Dále se jedná o provozní podporu sociálního bydlení určenou pronajímatelům sociálních bytů. Cílem takové „provozní dotace" je dorovnání výnosů pronajímateli bytu na úroveň v místě obvyklou. MMR dále připravuje opatření na podporu potenciálních investorů výstavby nájemních bytů formou garancí.

„Vzhledem k tomu, že předpokládaný nárůst limitu regulovaného nájemného v roce 2010 by mohl znamenat pro některé domácnosti v nájemních bytech skutečně příliš vysoké zatížení rodinných rozpočtů, připravuji nová opatření k tomu, aby se i tyto domácnosti mohly s procesem narovnání nájemného přijatelným způsobem vyrovnat," uvedl ministr Jiří Čunek.

Způsob výpočtu cílového nájemného stanovený zákonem č. 107/2006 Sb. vychází z kupních cen bytů v daných lokalitách, které se každoročně aktualizují.  V posledních letech se však tempo růstu cen bytů v řadě míst zvýšilo podstatně více než byla původní očekávání. To je mimo jiné důsledek vysoké poptávky a svým způsobem i určitá daň za úspěšný vývoj české ekonomiky v posledním období. V důsledku toho může být nárůst jednostranně zvyšovaného nájemného v letech 2009 a 2010 podstatně vyšší než se původně očekávalo (např. v roce 2010 až o 40%).

„Ve chvíli, kdy se ukázaly negativní dopady deregulace, jsme okamžitě začali připravovat nápravu. Vyjednáváme v Bruselu o zrušení některých omezení podpory výstavby nájemních bytů," upozornil Čunek. „Škoda, že potřebná opatření na podporu nájemního bydlení nezajistil již před třemi lety můj předchůdce Radko Martínek z ČSSD, když připravoval zákon o deregulaci nájemného," dodal ministr. 

V menších městech a obcích se již neočekává dramatický nárůst nájemného v regulovaných bytech. V největších městech, zejména v Praze, je však zřejmé, že poslední postupný krok předpokládaný uvedeným zákonem by mohl znamenat pro některé domácnosti v některých místech skutečně obtížně zvladatelné zvýšení nákladů na bydlení. 

Ministerstvo pro místní rozvoj samozřejmě nepodceňuje sociální souvislosti uvolňování nájemného. Proto je celý proces jednostranného zvyšování nájemného doprovázen odpovídajícími sociálními dávkami, které dopad deregulace na domácnosti zmírňují. Sociální dávky určené na bydlení – příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení, jejichž výše částečně zohledňuje zátěž konkrétní domácnosti výdaji na bydlení, pomáhají sociálně potřebným domácnostem hradit část nákladů spojených s bydlením.