Rok 2009 aneb Kam dál?

Rok 2009 aneb Kam dál?

Petr Zámečník

Uplynulý rok nastartoval pokles cen nemovitostí a růst úrokových sazeb hypoték. Jaký směr ukáží v roce 2009?

Nemovitosti a jejich ceny pro příští rok

Developeři a realitní makléři se tomu brání. Bankéři s tím ale již počítají. Ceny nemovitostí v nejbližší době dokončí to, co již v loňském roce začaly – pokles.

Realitní trh je ale jednou z hlavních hnacích sil ekonomiky. Pokud by propad cen byl příliš hluboký a developeři by zastavili svou činnost, majitelé nemovitostí by prodávali jen v případě krajní nouze za nuzné ceny a udržovali by své nemovité jmění jen v mezích nutnosti, ekonomice – a tudíž všem lidem v tomto státě – by to neprospělo.

Hypotéky a jejich úrokové sazby

Získat hypotéku před rokem mohl téměř kdokoli. A byla levná. Letos banky začaly utahovat hypoteční kohoutky a své klienty si mnohem pečlivěji vybírají. Není divu – peněz nemají kvůli probíhající finanční krizi nazbyt.

Úrokové sazby hypoték by podle odhadu bankéřů měly dále ještě stoupat. Jejich výše se odvíjí od úrokových sazeb na mezibankovním trhu, kde nyní panuje nedůvěra. Banky si nechtějí půjčovat tak jako dřív, a pokud si již půjčí, pak jedině s přirážkou – tučnou rizikovou prémií.

Sazby na mezibankovním trhu ale ovlivňují sazby národních bank. A ty se dostávají na svá minima, v některých státech (kupříkladu v těch Spojených) až k nule. Dříve či později se bariéra nedůvěry opět prolomí a riziková prémie klesne. A s ní i sazby hypoték.

Jak tedy příští rok?

Osobně se domnívám, že ceny nemovitostí v příštím roce klesnou. Jistě se najde několik světlých lokalit, kde nikoli a naopak budou pokračovat v růstu, ale celkově budou mít směr „jih“, jak říkají s oblibou investiční analytici. A kde bude jejich dno? Těžko říci, různé odhady hovoří o poklesu o 20 – 30 %, jiné o 10 %. Sám se spíše kloním k druhé, pro kupující méně optimistické variantě.

Úrokovým sazbám hypoték jsem odhadoval růst již v listopadu. Oproti říjnu ale došlo k poklesu. To nic nemění na mém výhledu – předpokládám ještě mírný růst, který je bržděn snižováním sazeb ČNB, který bude následován poklesem. Pravděpodobně již ne na rekordně nízké hodnoty, ale oproti letošnímu roku by ke konci příštího mohly být úrokové sazby hypoték nižší.

Za sebe i redakční tým, který pro vás odborný server Hypoindex.cz připravuje, vám do roku 2009 přeji úspěšné zdolání (nejen) všech nástrah spojených s pořízením, prodejem a správou nemovitostí,

Petr Zámečník
šéfredaktor

Anketa: Jak se budou vyvíjet ceny nemovitostí v roce 2009?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

15 komentářů k článku “Rok 2009 aneb Kam dál?”

  1. Karel H. napsal:

    Logická úvaha laika?
    Nejsem ekonom ani realitní makléř a píši zde jen můj názor.Ceny moc neklesnou.Spousta lidí si nakoupila nemovitosti na hypotéku,tzn.,že i s úroky přeplácejí své nemovitosti.Tím naopak zvyšují jejich cenu.Kdo z nich by chtěl při prodeji své nemovitosti prodělat??? Levněji budou prodávat pouze,když se dostanou do finanční nouze a budou-li chtít v podstatě vyměnit svou nemovitost za něco menšího=levnějšího.A spekulanti budou radši své nemovitosti pronajímat,než by je prodávali pod cenou.Zvláště, když se objevují zprávy,že za 3 roky může cena nemovitostí jít výrazněji na „sever“…

    1. ranry napsal:

      RE: Logická úvaha laika?
      Z toho vyplývá,že budou klesat ceny větších nemovitostí a to zejména v krajích s narůstající nezaměstnaností…

    2. Vojtík napsal:

      RE: Logická úvaha laika?
      Chyba.Tohle platí pro ty,co si byt koupili pro svoje bydlení.
      Ale třeba v Praze se odhaduje,že 20-40% bytů v novostavbách bylo koupeno spekulanty,tj.lidmi,kteří bydlí někde jinde a tohle pronajímají.(V lepším případě)Jejich investice byla založená na předpokladu,že ceny dále porostou a jejich majetek se bude zhodnocovat.
      V případě rychlejšího pádu mohou čelit situaci,kdy měsíčně prodělávají deseti tisíce.No a tihle lidé,kteří drívě byli hnáni vizí co nejvíce vydělat,budou hnáni vizí teď co nejméně prodělat.
      Proč by takový majetek měli držet?Není lepší to teď,předpokládám ještě před poklesem,rychle prodat,prachy mít v bance a za dva až tři roky,až se pokles zastaví,ten samý nebo podobný byt koupit levněji?Prachy v bance nejen že neklesnou,ale mírně se zúročí…Jestli budu spekulovat,že pokles bude 30%ní,u bytu v ceně 3 miliony je to cesta,jak za tři roky vydělat více než milión bez námahy…
      No a když si vezmete,že podle ČSÚ za poslední tři roky přibylo v Praze 23 tis.bytů,za skromného předpokladu,že spekulantů je jen 10%,pokud to prodají,na trhu taky může být během několika měsíců 2300 bytů jen v novostavbách.Pak přičtěte spekulanty,co si nakoupili staré byty…

      1. Jaroslav napsal:

        RE: RE: Logická úvaha laika?
        Kdo ale koupí ty byty spekulantů, když je tady malá kupní síla a k hypotéce se už nedostane každý??? Museli prodávat mnohem leněji.Možná i levněji než sami nakoupili.

        1. Honza napsal:

          RE: RE: RE: Logická úvaha laika?
          Vyhoda novostavby co se tyce financovani je, ze dostanete 100procent. Bohuzel u panelakovych bytu to neni pravidlem a pokud nemate alespon 400tis, je sance na nakup velmi mala. Nebo se snad mylim?

          1. stagnace napsal:

            RE: RE: RE: RE: Logická úvaha laika?
            mylite… banky nemaji jinou politiku v pujcovani penez na starsi nebo nove byty. V soucasne dobe maloktera banka pujci na 100 % nemovitosti bez ohledu na stari…

          2. Honza napsal:

            RE: RE: RE: RE: RE: Logická úvaha laika?
            jak je tedy mozne, ze mi developer garantuje poskytnuti hypotecniho uveru na plnou cenu nemovitosti?

          3. stagnace napsal:

            RE: RE: RE: RE: RE: RE: Logická úvaha laika?
            pravdepodobne vam i zaroven vybere ustav, ve kterem si budete muset hypoteku zridit… jsou jeste banky, ktere pujcuji na 100%, ale nebudete mit vyber, ty penize budou pravdepodobne drazsi a mozna je financovani projektu provazane s danou bankou ( viz napr. CS sporitelna )

    3. Honza napsal:

      RE: Logická úvaha laika?
      Taky nejsem ekonom, ani makler. Ale chci byt a tak se o to vic zajimam. Podle me se v Praze daji velmi dobre koupit byty v druzstevnim vlasnictvi. Bohuzel malo lidi ma hotovost, aby je zaplatilo. Kdo chce prodat druzstevni byt bez prevodu do OV v blizke dobe, musi jit s cenou dolu. Napriklad v okrajove casti prahy se da sehnat pekny DV 3+1 za 2.5M, osobni je tak 3M. A tyhle medialni bubliny za 3 roky to pujde nahoru, tomu neverim. Je to jak predpoved pocasi.

  2. tern napsal:

    pokles
    Pokles je jednoznacny. A bude to o 50% mozna vice. Jako vsude ve svete nemovitosti leti dolu a u nas je nejvetsi bublina v Evrope. POmer k platu v Anglii nyni 4,6 u nas 8, takze propad o 50% je jisty.

    1. stagnace napsal:

      RE: pokles
      v tomhle případě to spíš vidím jako přání je otcem myšlenky a nesouhlasím… není důvod pro výrazný pokles..

      1. Honza napsal:

        RE: RE: pokles
        Taky nesouhlasim. V Praze pujdou byty dolu jen o nekolik procent, jestli vubec. V mensich mestech to bude rozdil vetsi.

        1. Vojtík napsal:

          RE: RE: RE: pokles
          Dělal jsem si statistiku,kolik procent z ceny bytu dělá roční nájemné bez poplatků.Dělal jsem to v Praze + několika dalších krajských městech.
          V Praze je toto procento(3-4,5%)zdaleka nejmenší,jaké jsem kde našel.To znamená,že v Praze je výhoda plynoucí z vlastnictví bytu oproti najímání nejmenší.
          To nesvědčí o poklesu v menších městech a zachování cen v Praze,ale o opačném trendu.

          Dále v Praze je patrně nejhorší poměr mezi cenou bytu a mediánovým(prostředním) výdělkem.Statistiku na toto téma sice nemám,ale byt 3+1 v panelu se v mém rodném městysu dá koupit za 1 milión,kdežto v Praze za 3.Pochopitelně výdělky v Praze jsou podstatně větší,ale ani náhodou nejsou trojnásobné.

  3. sezamicek napsal:

    Shrnuti nazoru
    Zdravim vsechny, daji se tu nalezt velice zajimave veci. Hlavne nazor ze ceny butu pujdou o 50% dolu a srovnavani CR s UK. Tento pomer je jako srovnavat Rusko a Svycarsko. Ano, ceny butu pujdou dolu, hlavne zalezi na lokalite a dalsich aspektech. Ano, ceny butu pujdou i nahoru, opet zalezi na lokalite atd.

  4. Marty napsal:

    NTNEVQGOUR
    I might be beiantg a dead horse, but thank you for posting this!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *