Hypoteční makléři zvýšili svůj tržní podíl navzdory poklesu produkce

08.04.2010 10:04 Tisková zpráva: Asociace hypotečních makléřů

Členové Asociace hypotečních makléřů (AHM) zprostředkovali v roce 2009 hypotéky za více jak 13 mld. Kč, což je o třetinu méně než v roce 2008. I přes to však členové AHM zvýšili svůj tržní podíl na 17,5%. Podstatné změny v potřebách a chování klientů se výrazně promítají do práce hypotečních makléřů, kteří se v některých případech rozhodli své služby zpoplatnit. Oživení hypotečního trhu členové AHM očekávají nejdříve během příštího roku.

Loňský propad českého hypotečního trhu ve výši 37% se dotknul i největších českých hypotečních makléřů. Celková produkce členů AHM poprvé za dobu své existence poklesla, a to o 33%. Pokles je však méně výrazný než pokles celého hypotečního trhu (37%), proto se podíl produkce AHM opět zvýšil, a to na 17,5%.

Nová hypoteční realita zvyšuje vytížení makléřů
Nová situace na hypotečním trhu však výrazně změnila práci hypotečních makléřů. Hlavní příčinou jsou rozdílné potřeby klientů, kteří do kanceláří makléřů přicházejí:  

– zatímco před lety byla rozhodující cena nabídky (klient si vybíral z mnoha variant), dnes je pro mnoho klientů důležité „projít“ přísnými kritérii bank. Hypoteční makléř tedy pro klienta hledá realizovatelné řešení, nikoliv nutně nejlevnější 
–  stále více klientů se pouze „informuje“. To svědčí o vysoké latentní poptávce, která by se za určitých okolností (pozitivní nálada, snížení úrokových sazeb, atd.) mohla přetavit v poptávku aktuální

– na makléře se obrací mnoho klientů, kteří refinancují svou hypotéku. Žádají o vypracování nabídky, kterou pak následně využívají při vyjednávání o nové úrokové sazbě se svojí starou bankou
 
Situace popsané v posledních dvou bodech výrazně zvyšují vytížení hypotečních makléřů. Vzhledem k tomu, že makléři pracují pro klienty zdarma a jsou placeni na základě provizí z uzavřených obchodů, vyvstává otázka udržitelnosti aktuálního stavu. Někteří makléři proto u refinancování zavedli systém záloh: klient, který při refinancování využije služeb hypotečního makléře, avšak nakonec od refinancování odstoupí, o svoji zálohu přichází, a záloha se tak stává poplatkem za využití služby makléře. V opačném případě ji makléř vrací v plné výši.

Latentní poptávka – naděje pro hypoteční trh?
Mnoho makléřů registruje vysokou tzv. latentní poptávku. Jde o skupinu klientů, která má zájem o hypoteční úvěr, avšak současná situace jim takový krok znemožňuje. Nejčastější příčinou jsou vysoké úrokové sazby a přísná metodika, které nejsou „kompatibilní“ s bonitou těchto klientů. Další příčinou je i nedostatečná nabídka nemovitostí: většina developerských projektů je již rozprodána a současnou nabídku klienti vnímají jako nedostatečnou (ať už z pohledu druhu nemovitosti či ceny). V neposlední řadě hraje vysokou roli i negativní očekávání veřejnosti, která zásadní rozhodnutí ovlivňující rodinný rozpočet odkládá.

Jak by se mohla latentní poptávka změnit v poptávku aktuální?
 
‐ více pozitivních zpráv, „lepší nálada“ ve společnosti
‐ méně nejistoty z budoucnosti na straně potenciálních klientů
‐ snížení úrokových sazeb a „změkčení“ metodik (například posuzování bonity u OSVČ)
‐ znovuzahájení výstavby developerských projektů, lepší nabídka realit

Výše uvedené faktory jsou jednoznačně „během na dlouhou trať“, proto nelze očekávat oživení hypotečního trhu dříve než během příštího roku.
 
Asociace hypotečních makléřů, sdružující renomované hypoteční makléře, byla založena v roce 2006. Její členové (Fineo Group, Gepard Finance, Hyposervis, Simply a Sophia Finance) se vstoupením do asociace zavázali dodržovat kodex AHM, jehož cílem je primárně ochrana zájmu klientů.