Honzovahypoteka.cz plánuje změnit český hypoteční trh

Honzovahypoteka.cz plánuje změnit český hypoteční trh

Luboš Svačina

Na český hypoteční trh vstoupil nový subjekt. Portál honzovahypoteka.cz chce zprostředkovávat hypotéky na základě přímé interakce nabídky a poptávky a díky tomu chce pročistit český hypoteční trh a případně dosáhnout snížení cen poskytovaných hypoték. Podaří se tvůrcům projektu realizovat svůj záměr?

Honzovahypoteka.cz slibuje online soupeření o klienty

Včera byl oficiálně spuštěn internetový portál Honzovahypoteka.cz. Jedná se o novou službu pro klienty, kteří plánují pořízení bydlení na úvěr. I přesto, že nová služba se jmenuje honzovahypotéka, klienti, zde získají informace jak o možnostech financování prostřednictvím klasického hypotečního úvěru, tak úvěru ze stavebního spoření.

Tvůrci portálu, inspirovaní úspěchem serveru bezrealitky.cz, usilují o přímé spojení nabídky a poptávky po úvěrech na bydlení a okamžitou možnost objektivního porovnání jednotlivých variant řešení financování bydlení. Cílem je vybudovat jakési tržiště hypoték, kde zájemce o úvěr zadá svoji poptávku prostřednictvím portálu na internet a odezvou mu budou konkrétní nabídky (registrovaných) poskytovatelů a zprostředkovatelů hypoték. Důležité je, že součástí každé nabídky musí být předem nadefinované parametry řešení jako je např. výše nabízené úrokové sazby, výše poplatků související s vyřízením úvěru apod.

Vzhledem k tomu, že poptávka je anonymní a kontakt na potencionálního klienta poskytovatel "nevidí", nemusí se žadatel obávat tlaků ze stran poskytovatelů a ze zaslaných nabídek si může v klidu vybírat. Ve chvíli, kdy vybere to nejvhodnější řešení, kontaktuje na přímo zprostředkovatele úvěru, který s ním celou transakci dořeší již osobně. Služba je pro uživatele bezplatná, společnost generuje zisk od makléřů, kteří obchod uzavřou.

Podstatnou součástí projektu honzovahypoteka je také sdílení zkušeností. Každý klient je povinen po ukončení transakce podělit se o své zkušenosti s poskytovatelem služby a dát mu buď doporučení, nebo jej "odstřelit." Autoři projektu honzovahypoteka.cz, mezi kterými figuruje také Jakub Havrlant, tvůrce výše zmíněného projektu bezrealitky.cz, si od nové služby slibují, že pomůže zásadně přispět ke zkvalitnění služeb poskytovatelů a celý trh zprůhlední. 

„Makléři vědomě soutěží o zájem poptávajícího, což vytváří velmi tržní prostředí a tlačí ceny hypoték na minimum. Honzovahypoteka.cz představuje univerzální platformu pro obchodování s hypotékami, která snadno a přehledně propojí makléře se zájemci o hypotéku,“ řekl Jiří Paták. Společnost honzovahypoteka.cz se bude zabývat pouze rozvojem služeb hypotečního tržiště: „Budeme zachovávat striktní neutralitu vůči všem obchodujícím makléřům. O oblibě jednotlivých poskytovatelů hypoték budou rozhodovat sami uživatelé,“ dodal Paták.

Statistiky serveru Honzovahypoteka.cz

Dalším výstupem nového portálu jsou souhrnná data o vývoji na "tržišti hypoték". Server bude generovat aktuální statistiky o uskutečněných transakcích, čímž návštěvníci získají možnost sledovat aktuální výši úrokové sazby poskytnutých úvěrů, úrokové sazby nabízených řešení, objem zprostředkovaných obchodů a další zajímavá data o poskytovatelích úvěrů. 

Na on-line tržišti honzovahypoteka.cz již nyní mají svého zástupce téměř všechny banky, které poskytují hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření. Figurují zde jak jednotlivé "kamenné" pobočky bank, tak hypoteční makléři, kteří externě zpracovávají hypotéky pro jednotlivé ústavy. V současnosti je zaregistrováno 11 bank a 124 poradců. "Do budoucna by jejich počet měl vzrůst až na pět set,“ řekl Jiří Paták. 

Recenze

Princip fungování portálu je velice intuitivní. Vyžaduje sice po návštěvníkovi určitou znalost problematiky úvěrového financování bydlení, nicméně pro žadatele by neměl být problém na stránkách se zorientovat a vyplnit poptávkový formulář. Jeho odesláním se na stránkách zároveň zaregistruje. Po odeslání poptávky a případném "znovuzalogování" žadatel vidí počet shlédnutí vlastní poptávky a také případné úvěrové nabídky včetně referencí na konkrétního poskytovatele. Žadatelé zde mohou také pokládat otázky "do pléna", přičemž odpovědět může kdokoliv a i podle úrovně odpovědi se nakonec může klient rozhodnout, které nabídce dá přednost.


Zdroj: honzovahypoteka.cz

Systém klade celkem velký důraz na uživatelskou přívětivost, nicméně tato vlastnost může být také určitou nevýhodou. Poptávkový formulář je podle mého názoru příliš stručný na to, aby makléř či bankéř mohl posoudit profil žadatele/žadatelů o úvěr a nabídku mu mohl "ušít přímo na míru" a on si mohl opravdu objektivně porovnat jednotlivé nabídky. 

Banky jsou za stávající situace nadmíru opatrné a každého klienta posuzují dvojnásob pečlivě, a tak se může celkem snadno stát, že ačkoliv se klient bude jevit jako bonitní (čemuž poskytovatel také přizpůsobí nabídkovou úrokovou sazbu) v konečné fázi banka jeho žádost o úvěr nečekaně zamítne (například z důvodu, že pracuje v automobilovém průmyslu či před nedávnem změnil zaměstnání apod.) a on může začít hledat znovu. 

Tento příklad platí i obráceně. Klient nebude mít kdoví jaké příjmy, ale v konkrétní bance má pozitivní historii, vysoké úspory a kupovaná nemovitost má vysokou tržní cenu. Také v tomto případě nabídka bude s největší pravděpodobností v důsledku neúplných informací deformovaná, nebo jej dokonce poskytovatelé budou považovat za "nezajímavého" a financování mu ani nenabídnou

I přes výše uvedenou kritiku má projekt Honzovahypoteka.cz veliký potenciál a jeho načasování není, ač se to může na první pohled zdát, vůbec špatné. Žadatelů o úvěry neustále ubývá, kdežto váha internetu jako zdroje informací o bankovních produktech neustále roste. Pokud se tvůrcům podaří oslovit dostatečné množství aktivních zprostředkovatelů a poskytovatelů hypoték, a ti budou k poptávkám klientů přistupovat kvalifikovaně, a budou schopni dodržet to co v nabídce slíbili, klienti by mohli na tento způsob "prodeje" slyšet.
 
Navíc provozovatelé portálu za zprostředkování obchodu inkasují výrazně nižší provize, než jaké banky vyplácejí externím zprostředkovatelům, takže hypotéky přes honzovuhypotéku by mohly být výhledově o tuto úsporu "levnější" a pro žadatele výrazně atraktivnější. Pak je ovšem zase otázkou, jak by na tento posun reagovali zprostředkovatelé a hypoteční makléři? 

Každopádně již několikrát se v minulosti ukázalo, že volný trh v důsledku přináší klientům mnohem více výhod než jakékoli dobře míněné dotace a pobídky. Portál honzovahypoteka.cz se snaží principy volného trhu přenést také do oblasti hypotečního úvěrování a je pouze na účastnících za jaký konec tuto příležitost uchopí.

Velkou výhodou tvůrců jsou zkušenosti s provozem portálu bezrealitky.cz. Odtud navíc může server honzovahypoteka.cz získat velmi rychle zajímavou skupinu návštěvníků – potenciálních klientů, což bude pro nový projekt v začátcích neméně důležité.

Poznámka: Neobvyklý název honzovahypoteka.cz vyjadřuje myšlenku nové společnosti:
„Buďte líní, ale chytří jako český Honza" . Jinými slovy "neběhejte po jednotlivých bankách, když se můžete snadno zorientovat přes internet a vybrat si tu nejlepší nabídku."

Anketa: Kde nejčastěji sháníte informace o finančních produktech?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

2 komentářů k článku “Honzovahypoteka.cz plánuje změnit český hypoteční trh”

  1. dik napsal:

    :Další zde chybající info v metru
    O zpřehlednění a zprůhlednění trhu s hypotékami se bude snažit nový internetový server Honzovahypoteka. cz, který byl včera oficiálně spuštěn. Jedná se o on-line nástroj, který umožní nezávisle nabízet, ale i poptávat úvěry na bydlení. Server přitom nabízí také přehled uskutečněných transakcí a průměrnou úrokovou sazbu.

    Internetová stránka Honzovahypoteka. cz funguje na podobném principu jako aukční portál Aukro.cz, a to zejména ve formě zpětné vazby. Pokud si totiž uživatel vybere nějaký hypoteční produkt a bude nespokojený s jednáním makléře, má možnost ho ohodnotit, a tím tak varovat před nekalými praktikami ostatní. V praxi systém funguje jednoduše. Zájemce o hypotéku anonymně zadá na serveru poptávku a makléři jednotlivých bank mu pak zasílají již konkrétní nabídky.

    http://metro.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=436:hypoteky-zajem-je-polovini&catid=38:financetechnologie&Itemid=161

  2. macho napsal:

    Provozovatelé webu lžou o provizích
    „Navíc provozovatelé portálu za zprostředkování obchodu inkasují výrazně nižší provize, než jaké banky vyplácejí externím zprostředkovatelům“

    Tohle je pochopitelně manipulativní sdělení. Ano , provozovatelé si berou nižší provizi, ale to jen proto, že jejich provize je ve skutečnosti desátkem, který jim zaplatí makléř ze své provize, již mu vyplatí úvěrovací ústav, a to v plné výši. Provozovatelé webu samotní úvěry nesjednávají, takže ani nemohou získat provizi přímo od banky či SS.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *