Novinka. FINEP začal prodávat již kompletně vybavené byty

Novinka. FINEP začal prodávat již kompletně vybavené byty

Luboš Svačina

Síla poptávky po bytech v novostavbách stále neodpovídá představám developerů. Ti se snaží najít nejrůznější cesty, jak svou nabídku zatraktivnit a přitom co nejméně hýbat s cenou. Poslední novinkou je prodej již zařízených bytů. Je toto správná cesta, jak zvýšit prodeje?

Poptávka po bytech v novostavbách vlivem ekonomické recese dramaticky propadla. Nabídka začala válcovat poptávku a developeři hledali způsob, jak nabízené byty pro kupující zatraktivnit. Bohužel místo nejjednoduššího řešení v podobě snížení ceny, zvolily cestu oklikou a klientům nabízely bonusy v podobě auta, kuchyňské linky, pojištění úvěru nebo uhrazení několika splátek hypotéky – „zdarma“. Se zatuhlou poptávkou však tyto marketingové akce příliš nezmohly. Lidé ochromení děním ve světě, poklesem cen nemovitostí a obavami ze ztráty příjmu přehodnotili své priority a koupi bytu odsunuli na okraj svého zájmu.

V současné době trh začíná jevit známky oživení. Nabídka však stále převyšuje poptávku. Pravda, auta k novým bytům se již nerozdávají, ale i tak hledají developeři nástroje, jak prodej bytů podpořit. Jedním z velmi oblíbených je například záruka nejnižší ceny. Podstata této služby spočívá v tom, že klient, pokud najde byt stejné kategorie v nabídce konkurence za nižší cenu, developer mu kupní cenu dorovná na tuto úroveň a zpravidla návdavkem přidá finanční bonus – někdy i v řádu desítek tisíc korun. Háček je však v tom, že klientovi se musí podařit prokázat, že oba byty mají stejné, či velmi podobné parametry.

Byty rovnou k nastěhování

Další novinkou, která má podpořit prodeje nově dostavěných bytů, je nabídka kompletního vybavení bytu, s kterou přichází developerská společnost FINEP. V nabídce společnosti se objevily byty, v kterých může zákazník okamžitě po nastěhování bydlet, přičemž náklady na vybavení jsou již zakalkulovány do prodejní ceny bytu. „Vybavení bytů je propracované od barevného ladění, výběru a rozmístění nábytku až po osvětlení, přičemž každý byt je originál,“ uvádí ve své tiskové zprávě FINEP.

Ačkoliv FINEP tento produkt nabízí jako horkou novinku, kterou skutečně zatím žádný z tuzemských developerů nenabízí, jedná se o službu do jisté míry shodnou s výše uvedenými marketingovými taháky. „Hlavním smyslem takových akcí je vyhnout se přímým slevám na byty, jejichž ceny dnes nejsou kupující ochotni akceptovat. Vybavení bytu, podobně jako již zmíněné automobily, totiž developer pořizuje s výraznými slevami nebo v některých případech i zdarma formou barteru. Ve své marketingové komunikaci pak ale vykazuje tyto dárky v maximálních maloobchodních cenách, důsledkem čehož se prodávaný byt nezdá tak drahý,“ upozorňuje Evžen Korec, generální ředitel společnosti EKOSPOL.

FINEP má v současnosti v nabídce 4 předem vybavené byty zpravidla s dispozicí s dispozicí 3+1 či kk a rozloze zhruba 70 – 80 m2 obytné plochy. Prodejní cena těchto bytů se pohybuje zhruba od 40 000 Kč za m2, přičemž v porovnání se sousedními byty se srovnatelnými parametry jsou dražší o  1500 – 5000 korun/m2.

„Domnívám se, že dnešní klienti již na podobné akce neslyší a požadují spíše férovou cenu. Jejich psychologické hranice se dají velmi jednoduše charakterizovat – maximálně 1,8 mil. Kč vč. DPH za byt 1+kk, 2,7 mil. Kč za 2+kk a 3,6 mil. Kč za 3+kk. Nikdo dnes nedá developerům víc. Víme to proto, že za tyhle ceny skutečně prodáváme,“ komentuje současnou situaci na trhu Evžen Korec z EKOSPOL.

Zařízené byty spíše jako investice

Designové byty tvoří zatím pouze zlomek nabídky FINEP a podle mého názoru to tak bude i do budoucna, protože klienti si v drtivé většině případů chtějí svůj budoucí domov zařídit podle svého, aby se v něm dobře cítili, coz potvrzují i zkušenosti dalších developerů působících na českém trhu. „Zařizování bytu nebo domu je velmi individuální. Naše dlouhodobá zkušenost ukazuje, že kompletní zařízení nabízené nemovitosti (ne pouze ve formě designových návrhů) její prodejnost spíše snižuje,“ říká Aleš Novotný, výkonný ředitel CENTRAL GROUP. 

„S požadavkem na předem vybavený byt jsme se zatím nesetkali. Naše obchodní strategie vychází z toho, že lidé již určitou část vybavení, auto apod. mají a proto jdeme raději cestou co nejpříznivější cenové politiky, s tím, že výši slevy pro klienty transparentně inzerujeme,“ komentuje novinku FINEP Leoš Anderle, předseda představenstva společnosti Sekyra Group.

Vždy se však najde určité procento lidí, pro které je vybavování bytu noční můrou a u těchto lidí může FINEP slavit svou nabídkou zařízených bytů úspěch. Ne každý chce zařizování bytu ztrácet čas, případně pro tyto věci nemají vlohy, nebo chtějí byt dále pronajímat. Na tento segment ostatně FINEP míří, čemuž také odpovídá počet nabízených vybavených bytů. Nutno podotknout, že v současné chvíli se jedná spíše o marketingovou záležitost. Designové byty naleznete zatím pouze v právě dokončovaných projektech v Praze 9 na Nové Harfě, v Britské čtvrti ve Stodůlkách a v Malém háji ve Štěrboholech. Stejně jako konkurence FINEP i nadále nabízí svým klientům pomoc se zařizováním bytu prostřednictvím bytového architekta. Tuto službu si však účtuje nad rámec kupní ceny. 

Anketa: Pokud byste kupoval/a byt, kterému byste dal/a přednost?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *